220 (2008) käynnistys nihkeää | AvantClub - Keskustelupalsta

Touko

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.7.2012
25
0
1
Kokemuksesta on tiedossakin, että 220 Kohler moottori vaatii aina täydet ryypyt. Tänään 0 -asteella, kuukauden seisomisen jälkeen, sai sahata akun lähes loppuun, ennenkuin käynnistyi.

Olisko täällä asiantuntijatietoa, miksi Kohler on nihkeä käynnistymään ja voisiko asialle tehdä jotain? Auttaisiko, jos laittais vaikka sähköisen polttoainepumpun avuksi, jos kaasutin jotenkin tyhjenee/ kuivuu koneen seisoessa?

Toinen asia. Kauhankännön sylinteri laskee tarpeettoman nopeasti koneen seisoessa. Ilmiö on ollut uudesta asti. Osaisko joku sanoa, johtuuko asia joystick -venttiilin päästämisestä vai sylinterin läpipäästämisestä? Onko kukaan asentanut lukkoventtiiliä tuohon pikkusylinteriin?

9v iästä huolimatta koneella on ajettu vajaa parisataa tuntia suhteellisen kevyttä hommaa.
 
Moi,
Ite oon avannu suodattimen muovikopan ja siihen suodattimen päälle 1/2 dl bensaa ja koppa kiinni niin on lähtenyt laakista , ei tarvi sahata akkua tyhjäksi .Pisempi seisonta aiheuttaa bensan haihtumista näköjään . Tämä konti pelannu -15 pakkasessa ainakin kun nyt ei enämpi oo ylmää ollu . Taidan tehdä semmosen ryyppy ruiskun koneeseen niin ei koppaa aukoo :) .Hessu (2009)
 
Tässä vastaan tulleita seikkoja jotka aiheuttaa käynnistysongelmia 220:ssa (itselläni 2007 mallinen).

- Akku. Vaikka moottori pyörii, ei käynnisty helposti. Uudella akulla lähtee heti käyntiin. Vanha oli 2v ja kone on aina automaattilaturin perässä talvella.
- Sytytystulpat. Uusilla tulpilla käynnistyy selkeästi paremmin. Vaihtoväli 50h, samalla kun vaihtaa öljyt.
- Öljynpainevahdin ohitusrele (moottorin kyljessä) - oli aiemmin vikaa tässä, vaati useamman yritystä käynnistää ennenkuin jäi käyntiin.
- Kaasu liian pienellä. 1/3 - 1/2 kaasua tarvitaan että kone käynnistyisi ja jää käymään.

Jos konetta pitää pyörittää pitkään ennenkuin lähtee käyntiin on jossain vikaa.
 
Aika tiheään tulpanvaihto jos 50h välein. Eikö riitä puhdistus ja kärkivälin säätö 50h välein, kun ohjeissa sanotaan tulpan vaihtoväliksi 500h?
 
Olet oikeassa. Tulpan vaihto oli 500h välein ohjeessa. Öljyn vaihto 100h välein. Muisti pätkii mutta muistiinpanot ei :). Tulpat on vaihdettu isossa huollossa eli 200h välein.
 
Tohon akkuhommaan.
Näyttää yleensä keittävän vedet pois lyhyessä ajassa. Parikin akkua olen jo tuhonnut ennenkuin ymmärsin. Tosin tämä kolmaskin varmaan tuhoutuu lähiaikoina. Puolisentoista vuotta sitten tarkistin akkua ja huomasin, että vuoden käytön jälkeen nestepinta oli jotain kolmasosan kennojen alapuolella. Tislattua vettä sisään ja varauskyky palautui. Nyt keväällä tarkistin ja sama homma. Puoli litraa meni tislattua vettä. Huonosti tulee tarkastettua, kun akku on niin hakalassa paikassa. Ajoa minulle tulee vain n.20-30t vuodessa.

Taitaa olla tuo Kohlerin latausjännite alkeellisesti säädetty. Jos löytyis jostakin joku oikea latauksen säädin, saattais akku elää pidempään.
Valmistaja lienee tietoinen ilmiöstä, kun akuksi on valittu versio, jossa on huohotusputki vakiona
 
Touko sanoi:
Taitaa olla tuo Kohlerin latausjännite alkeellisesti säädetty. Jos löytyis jostakin joku oikea latauksen säädin, saattais akku elää pidempään

Tarkoitan että saattaa olla vioittunut tuo säädin koneessasi. Oletko mitannut jännitteen käynnissä, pitäisi olla jossain 14v paikkeilla.
 
Avant 220 oli loppukesästä ihan tänne joulukuun puoliväliin asti ajamattomana ja eihän se enää lähtenyt käyntiin. Akku oli ollut ylläpito latauksessa kuitenkin koko syksyn, niinpä lämmittelin konetta ja ensin omalla akulla ja sitten isolla vara-akulla starttailin. Sahailin starttia tosi pitkään, mutta ei vaan lähtenyt. Pidempien starttitaukojen jälkeen aina hörähti pariksi sekunniksi mutta ei sen paremmin. Sitten ymmärsin tulla tänne foorumille ja sattui silmiini tässä threadissä ollut "hissihessun" neuvo kastella ilmanpuhdistajan superlon -esisuodatin bensalla ja sitten kokeilla starttia. Ekalla startilla tämän jälkeen hörähti jo pidempään ja kun olin aikani lotrannut bensaa esisuodattimen päälle ja starttailut niin kone lopulta käynnistyi.

Ennen tätä bensanlotraus vaihetta olin ottanut jo yhteyttä Avantin huoltoon, mutta sieltä ei osattu antaa muuta neuvoa kuin että kone pakettiauton kyydissä pajalle ja siellä sitten vika tutkitaan (… tämä olisikin ollut jonkinmoinen urakka, koska kone oli pihan perimmäisessä nurkassa kaukana autotiestä ja tunnetusti Avant 220 ei sisällä "vaihde vapaalle" toimintoa).

Tästä oppineena pitääpä muistaa nyt jatkossa käyttää konetta silloin tällöin pitkien seisontavaiheiden aikana.

Mutta kiitos vielä "hissihessulle" tosi hyvästä neuvosta!!
 
Hyvä neuvo, täytyy kuitenkin muistaa, läikkyessään bensa palaa myös kaasarin ulkopuolella :-(
Joo konetta kannattaa käytellä muutenkin välillä kuumaksi asti.

Primeripumppua oli ilmeisesti "hissihessu" suunnitellut ryyppyä varten.
Vanhoissa kelkkojen kaksitahtikoneissa tuo on edellytys käyntiin lähtöön.
 
Palataan vanhaan asiaan. Uudella akulla ja täydellä tankilla kesä meni OK, mutta kylmän tullen joutuu tauon jälkeen sahaamaan tosi pitkään. Hissihessun nerokas temppu on kokeilematta, mutta bensaongelmaa yritän ratkaista ensin.

@bleve ltä kysyisin: Miten se öljukellon ohitusrele toimii. Tuleeko ohjaus starttijännitteestä. Ajattelin testata, irtonaisella sytytystulpalla, tuleeko kipinää heti starttauksen aluksi.

Kohlerin ohjekirjan mukaan kaasuttimessa on joku polttoainesolenoidi. Onko kellään kokemusta, voiko jumittaa?

Kyljessä oleva polttoainepumppu taitaa toimia alipaineella. Lienee joku kalvo ja takaiskuventtiili. Tietääkö joku näissä vikaa?

Vielä arveluttaa polttoainesuodin. Voiko olla joku mikrohalkeama, josta pääsee letkustoon ilmaa? Ei tosin kovin todennäköistä, kun käynnistyminen huonoa, vaikka bensapinta tankissa on kaikkien polttoainelaitteiden yläpuolella.

Tuo primeripumppuidea hyvä. Löytyy tuollainen Motonetista, mutta mihin sitä polttoainetta tuolla ruuttais.

Kirjoittelen, jos saan jotain edistystä aikaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Käytä sitä öljykellon piuhaa irti kun seuraavan kerran olet starttaamassa, jos lähtee hyvin käyntiin nii silloin se estää.
Korjaus tähän vikaan, vaihda öljyt.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Avant 220 ei lähde käyntiin pakkasella. Tuolla ketjun alkupäässä oli ohje kaataa bensaa ilmansuodattimeen. Vanhana kelkkamiehenä tulee mieleen, että onko Kohler herkkä kastelemaan tulppia? Oikeanpuoleista ei edes saa pois kenttäolosuhteissa kuivaamista varten. Mökillä 15 astetta pakkasta eikä oikein isosti haluta alkaa irroittelemaan sivupaneeleja ja suodattimia tieltä pois. Eli onko riski liioitella tuossa bensan kaatamisessa?
 
Vanha akku on kyllä yleisin syy käynnistysongelmiin. Yleensä ongelma ei ole bensan saannissa jos ryyppyvaijerin säätö on kohdallaan. Tuolla aiemmin ketjussa listailin ongelmia joita on tullut vastaan ja näistä vanha akku on se yleisin. Hyvä akku saattaa kestää kolme vuotta, huonompi kaksi. Itselläni taitaa olla neljäs akku avantissa 11 vuoden aikana. Edellinen akku hyytyi niin että vaikka avant oli ylläpitolaturissa yön yli ei aamulla käynnistynyt. Akun vaihdoin jälkeen hörähti heti käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Pyörittää kyllä vähän laiskasti. Akku on vaihdettu syksyllä mutta epäilen päävirtakatkaisimen hapettuneen. Pitääpä kokeilla lisävirralla suoraan startin plusnapaan.
 
Käyttöohjekirja näköjään kieltää lisävirran antamisen suoraan startille. Perustelukin on järkeenkäypä. Teen sellaisen lisävirtakaapelin, jossa on rengasliitin päässä niin saan kiinni solenoidin napaan. Ei tärinät aiheuta ongelmia.

Vielä tuosta oikeanpuoleisen sytytystulpan vaihtamisesta. Onko tosiaan niin, että tässä ei ole ajateltu huoltoa ollenkaan? Eli suodatinta ei saa esimerkiksi käännettyä sivuun tms? Paljonkohan öljyä lorahtaa ulos suodatinta poistettaessa?

Erikoista on myös, että sytytystulpan tyyppiä ei löydy mistään. Yhdessä netistä löytyneessä ohjekirjassa annetaan kierteen mitat, ei muuta.
 
vielä tosta primerpumpusta. Mahtaisko tälläinen toimia, kun asentaisi sen heti tankin jälkeen?
1608274640423.png
 
Vielä tuosta oikeanpuoleisen sytytystulpan vaihtamisesta. Onko tosiaan niin, että tässä ei ole ajateltu huoltoa ollenkaan? Eli suodatinta ei saa esimerkiksi käännettyä sivuun tms? Paljonkohan öljyä lorahtaa ulos suodatinta poistettaessa?

Kyllä oikean sytytystulpan saa vaihdettua ilman suodattimen irroittamista. Ostin itse sopivan (16mm) sytytystulppahylsyn autotarvikeliikkeestä. Hylsyssä on toisessa päässä kuusio josta saa käännettyä kiintoavaimella. Näillä välineillä tulpan vaihtamisen saa tehtyä.

Erikoista on myös, että sytytystulpan tyyppiä ei löydy mistään. Yhdessä netistä löytyneessä ohjekirjassa annetaan kierteen mitat, ei muuta.

Sytytystulppa on esim Champion 3071/RC12PYC tai NGK BCPR5ES. Ainakin autotarvikeliikkeestä löytyi helposti puoli tusinaa vastaavaa tulppaa eri valmistajilta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Pyörittää kyllä vähän laiskasti. Akku on vaihdettu syksyllä mutta epäilen päävirtakatkaisimen hapettuneen.

Viime "talvena" oli vaikeuksia päävirtakatkaisimen kanssa ja tilasin jo uuden hyllyyn odottamaan sen lopullista hajoamista (ne on kyllä kulutustavaraa). Mutta onglema poistui niinkin yksinkertaisella konstilla kun ottamalla päävirta-avain pois ja ruiskuttamalla avaimenreijästä yleisöljyä reippaasti päävirtakytkimen sisälle jonka jälkeen avaimella muutaman kerran rämpytti edes takaisin. Ei siis ole vieläkään tarvinnut vaihtaa päävirtakytkintä vaikka tuosta ongelmasta on yli 100 käyttötuntia. Eikä varmaan tulekaan ongelmia lähiaikoina kun on varaosa odottamassa hyllyssä :).
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Mulla oli 419 (bensa kohler) jossa oli aina kylmän kelin tullen käynnistysvaikeuksia. Tähän auttoi aina kun kaatoi pikku tilkan suoraan kaasariin.
Kävin huollossa ja kertoivat että ryyppyläpän asento (kaasarissa) on näissä erityisen tarkka. Säätivät sen uudelleen niin että läppä meni kunnolla kiinni, tämä auttoi. Kuulemma bensa helposti haihtuu kaasarista ja siksi ryyppy on olennaisen tärkeä.

Mielestäni kohlerille ei juuri koskaan voi antaa liikaa ryyppyä, vaan useimmiten kone ei saa riittävästi bensaa ja siksi on huono käynnistymään, varsinkin kylmemmillä keleillä.
 
No niin, käynnistyihän se lopulta. Kyllä varmasti suurin syy ongelmiin oli liian alhainen pyörimisnopeus käynnistettäessä. Pakkasta oli n. 15 astetta jonka vuoksi hydraulipumppu laittoi varmasti aika lujaa vastaan (ajohydraulipumppuhan pyörii koko ajan kun moottori pyörii). Eilen oli plussan puolella ja kone käynnistyi kohtalaisen helposti.

Tuo oikeanpuoleisen sytytystulpan vaihto onnistui kyllä helposti kun otti oikeanpuoleisen sivupaneelin ja moottoriölynsuodattimen irti. Suodattimen letkut menevät juuri tulpan ja hydrauliöljynsuodattimen välistä. Siis moottoriölynsuodatin piti kääntää letkuineen alas. Oli tätä sen verran ajateltu, että suodattimen jalan kiinnitysreijät olivat U:n muotoiset joten pultteja ei tarvinnut kuin löysätä.
 
Itselläni on avant kylmässä varastossa ja pidän talvella akkua aina ylläpitolaturissa. Lähes aina lähtee käyntiin myös isommilla pakkasilla. Väitän kyllä edelleen että 15 asteen pakkasella käynnistyy ongelmitta jos akku on täynnä ja hyvässä kunnossa. Onhan tuo vanhan 220:n akku hieman alimitoitettu.

Onkohan letkut vedetty eri tavalla minun avantissani kun suodattimen letkuihin ei ole tarvinnut koskea tulppaa vaihtaessani? Lähellä ne kyllä on mutta kyllä tulppahylsy on mahtunut paikalleen.
 
Itselläni on avant kylmässä varastossa ja pidän talvella akkua aina ylläpitolaturissa. Lähes aina lähtee käyntiin myös isommilla pakkasilla. Väitän kyllä edelleen että 15 asteen pakkasella käynnistyy ongelmitta jos akku on täynnä ja hyvässä kunnossa. Onhan tuo vanhan 220:n akku hieman alimitoitettu.

Onkohan letkut vedetty eri tavalla minun avantissani kun suodattimen letkuihin ei ole tarvinnut koskea tulppaa vaihtaessani? Lähellä ne kyllä on mutta kyllä tulppahylsy on mahtunut paikalleen.
Uusi akku on ja lisävirtaakin annoin. Onko starttimoottori siitten "väsynyt".

Kyllä noissa letkutuksissa voi olla eroja. Tuossa nuolen kohdalla näkyy tulpanhattu.
 

Liitteet

  • IMG_20201218_174927.jpg
    IMG_20201218_174927.jpg
    242 KB · Katselut: 362
Käytä sitä öljykellon piuhaa irti kun seuraavan kerran olet starttaamassa, jos lähtee hyvin käyntiin nii silloin se estää.
Korjaus tähän vikaan, vaihda öljyt.
Mistä tämän piuhan löytää? Helpostikin näkyvillä vai pitääkö ensteks purkaa jotakin pois tieltä tms... Itsellä 220 vuosimallia 2004 joka ei ota lähteäkseen. Bensaa tulee, startti pyörii hyvin, tulppien vaihdosta ei ole mahdottoman montaa käyttötuntia aikaa, sulakkeet ehjät, mutta ei vain lähde... :confused:
 
Penkki ylös, mootorin vasemalla puolella on johtoja siinä on yksi valkoisella jatkolla tehty abiko liitos (aiankin minun koneessa on).
Nyt en pääse ottamaan kuvaa mutta huomenna päivän näollä voin yrittää otta kuvan.
JA SITTEN KOROSTAN että ÄLÄ JÄTÄ TÄTÄ IRTI PYSYVÄSTI, se on turvalaite joka suojaa moottoria.
 
Penkki ylös, mootorin vasemalla puolella on johtoja siinä on yksi valkoisella jatkolla tehty abiko liitos (aiankin minun koneessa on).
Nyt en pääse ottamaan kuvaa mutta huomenna päivän näollä voin yrittää otta kuvan.
JA SITTEN KOROSTAN että ÄLÄ JÄTÄ TÄTÄ IRTI PYSYVÄSTI, se on turvalaite joka suojaa moottoria.
avantin.jpg

Onko se tämä liitinmötikkä vai jokin näistä? Pyöritti kyllä edelleen kun tämäkin oli irti, mutta ei vaikutusta.
 

Uusimmat keskustelut