220 ei starttaa, starttaus syö akusta energian | AvantClub - Keskustelupalsta

ptu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.1.2012
29
6
3
Nurmijärvi, Lepsämä
Meniköhän startti? Kone 220 vm 2011, 320 tuntia ajettu, säännöllisesti huollettu. Tunnin toimi hienosti mutta kahvitauon jälkeen kävi näin: koitti startata ja tämän jälkeen katosivat kaikki sähköt. Edes valot eivät toimineet. Seuraavat tutkittu:
  • virtakytkin on ehjä
  • sulakkeet ovat ehjät
  • akkua saa ladattua jonka jälkeen oheislaitteet (valot, töötti) toimivat ok virtakytkimen 1-asennossa, mutta startti ei reagoi ja jännitetaso droppaa akussa, pääsulake (25A) ei kuitenkaan pala joten ihan järkyttävästi ei virtaa ota
Mitähän ja miten kannattaisi seuraavaksi tutkia? Startin kunto jotenkin? Akku ei ole kovin vanha ja tunnin ajon jälkeen luultavasti vallan ok varaukseltaankin. Ja en ole kuullut, että akku tuolla lailla sormia napsauttamalla hajoaisi. Onko startti itse vaihdettavissa, maksaakohan maltaita ja vaatiikohan työkaluja? Kaikki vinkit ovat varsin tervetulleita, suru on suuri.

Kone laukesi hienosti mäen alle, väkisin kiskaisin hitaasti ~3 km/h 40metriä mäen ylös tallille hänet. Pyörät jarruttivat komeat vanat soratiehen, eivät pyörineet juurikaan soralla, asfaltilla hitusen. Toivottavasti hydraulimoottorit eivät tuosta tykänneet pahaa - vai onko tuossa vaaraa moisesta, tuhosinko loputkin koneesta..?
 
Yksi mahdollinen syy on loppuun kulunut päävirtakytkin. Kokeilepa pistää reilu ruiskaus ohutta öljyä päävirtakytkimeen ja kytke päälle/pois muutaman kerran. Jos auttaa niin kannattaa tilata tehtaalta uus päävirtakytkin hyllyyn siltä varalta että onglema toistuu ja vaihtaa kytkin.
 
En päässyt antamaan apuvirtaa toisaalta. Mutta selvisi muilla testeillä, että akku ainakin on aivan kaput. Nimellisesti jännite on ok, mutta virtaa eli energia ei ole sisällä eikä sitä sinne laturilla myöskään mene. Onpas jännä, ei ole minulla ennen akku näin laakista hajonnut. Toivottavasti vika on vain akussa, nyt pitää hommata seuraavaksi uusi. Raportoin kuinka kävi jahka uusi akku on saatu.

Hitusen jäi vaivaamaan tuo koneen pakkohinaaminen. Mitähän hydraulimoottorit moisesta tykkää?
 
Noniin, nyt on uusi akku ja kone lähtee kuin "palmun alta" käyntiin. Kiitos MikaV:lle vinkistä tutkia aluksi akkua. Vaikka olen elektroniikka-alan ihminen, en todellakaan tiennyt, että lyijyakku voi laueta noin silmänräpäyksessä. Tutkin vanhaa akkua nyt jälkikäteen vielä vähän lisää: hauska ilmiö on että, kennojen jännite on abt kunnossa mutta energiaa ei ota sisään kuin muutamaa milliampeeria - ja saman verran ulos. Ilman kuormaa on jännitettä siis turha kovin vakavasti tutkia, joka toki on aina ollut totuus erityisesti lyijyakkujen kanssa. Uusi akku on Bilteman 80-273 jollainen siinä oli entuudestaankin jostain ~viiden vuoden takaa. Akku on hitusen paha vaihtaa, koska se on marginaalisesti korkeampi kuin alkuperäinen, itse jouduin hitusen edeltävällä kerralla akkupedin sivureunaa rälläköimään matalammaksi (ja maalailemaan leikatut pinnat) jotta akun sai paikalleen. Nyt taas kovaa ajoa, kiitos myötätunnosta ;)

Ainiin, hydraulimoottoritkin ja ajohydrauliikka vaikuttavat kaikin puolin toimivilta ja ehjiltä pienen ajorääkin jälkeen. Eli väkisinhinaaminen ei saanut aikaan ainakaan täystuhoa.
 
En nyt mene vannomaan oliko 4 vai 5 vuotta.. Jostain kumman syystä en tuota ensimmäistä vaihtoa ole laittanu huoltolokiin vaikka tapana on. Mutta kone on vm 2011 ja nyt tuli siis kolmas akku. Eli kahdella ensimmäisellä mentiin joka tapauksessa komiat 11 vuotta ;) Käyttötunteja koneessa ei ole paljoa, noin 320.
 
  • Tykkään
Reaktiot: MikaV

Uusimmat keskustelut