520 sr1 kopin sähköt | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 198
142
63
Espoo
Ohjaamollisen 520 plussan (2004) ETUPÄÄN työvalot ja ajovalot lakkasivat toimimasta. Ensin katosivat työvalot ja ajattelin korjata ne sitten myöhemmin. Nyt hävisivät myös ajovalot.

Vaihdoin sulakerasian, missä oli hapettumia, mutta se ei korjannut vikaa. Samasta kytkimestä, mistä ajovalojen pitäisi syttyä, syttyy takavalot kuin ennenkin. Ylärivin työvalokytkimiin ei tule jännitettä eteenpäin. Takatyövalon kytkin ja johtimet toimivat oikein. Irroitin myös johtimet yksitellen (työvalojen suuntaan) mitatessani jännitteet.

Onko tietoa löytyykö jostain valorele etupään valaistukseen? Nokkapellin alla on yksittäinen 86-87-30-31 rele, eli jännitteellä sulkeutuva, jota usein käytetään (lisä) valoreleenä. Siellä on myös toinen, ilmeisesti jonkinlainen ajastinrele, minkä funktio ei ilman kaaviota selvinnyt. Yläpaneelin takana on vilkkurele.

Jotta saataisiin hiukan vaikeusastetta on koneeni aloittanut africa mallina ja saanut kopin päällensä vasta myöhemmin. Otaksun kuitenkin että koppisähköt on asennettu tuolloin täydellisesti, koppi on asennettu tehtaalla.
 
Koppi poikki, ei saa maata valoille asti!
Ajastin rele ilmeisesti hehkun merkkivaloa varten. Tuskin muuta relettä on päävirralle?
Voiko takavalojen tulevan vaihtaa etuvalojen katkasijalle? Tietäis maadotuksien kunnon?
 
No siis selostin huonosti. Eli samasta katkaisijasta tulee sähköt normaalisti eteen ja taakse, mutta nyt vain taakse.
Ja jännitteitä ei lähde työvaloille eikä ajovaloille. Ajattelin kanssa ensin maadoitusongelmaa, mutta ei näyttäisi olevan siitä kiinni. Kysyin kopin johdostuskaaviota ja Huolto lupasi koittaa järjestää. Olisi hiukan helpompaa kuin piipprointi, nimittäin tuossakin kopissa on varmaan lähemmäs sata piuhaa sinne sun tänne. Päivä menee helposti piipparoidessa, jos lähtee re-engineeraamaan.
 
Mutta siis joo, voisihan sitä vielä varoiksi tarjota valojen liittimille sähköä ja varmistaa ettei kaikki ledit ole palaneet samalla kertaa.
 
Höh, poistin tuplan ja molemmat katosi.

Kirjoitin siis että Maasturistin allekirjoitus on aivan loistava. Olen kertonut aika monille siitä mun normityössä!
 
  • Tykkään
Reaktiot: Maasturisti
Joo, siis sulake voisi olla tietenkin piilossa. Nyt niitä on löytynyt kolmesta paikasta, eli varsinainen rivi, jonka pohjan vaihdoin., 8 kpl, Ratin takainen ohjauspaneeli 2 kpl. Nokkapellin alla 2 kpl johtosulaikkeita. Siellä on vielä semmoinen kutistesukalla paketoitu johtonippu, jonka sisään voisi sopia rele tai sulake, mutta en ole vielä hennonut avata. Nivalassa saattaa kopin tekijällä olla johdostuskaavio. Liittimet on merkattu X123 tyyppisesti ja johtimissa on värikoodaus.
 
Funtsin vielä että pääsulakkeile tulee jaetut sähköt, kahdesta haaroituksesta ja siittä ilmeisesti lähtee jako kytkimelle, joten sulakkeet saavat sähkönsä ja johdotkin saavat saman sähkön lähtötilanteessa. Nyt ei oikein mitään muuta järkeenkäypää ole kuin että johtonippu on jostain syystä poikki? (ellei matkalla ole relettä tai sulaketta) Ehkäpä alan henkisesti valmistautumaan piipparointiin.
 
Joo, etähuoltoapu muille kuin tietokoneille on perin hankalaa....

Mutta, oliko siis molemmat valot johdotettu jossain kohtaa samasta piuhasta ja/tai maadotuksesta?. Jos kerran ensin katkesi työvalot parina ja myöhemmin ajovalot parina, niin tarkoittaisi varmaan että niiden sähköjen yhteisestä haaroituskohdasta irtosi ensin työvalojen piuha ja myöhemmin ajovalojen piuha.
 
Joo, etähuoltoapu muille kuin tietokoneille on perin hankalaa....

Mutta, oliko siis molemmat valot johdotettu jossain kohtaa samasta piuhasta ja/tai maadotuksesta?. Jos kerran ensin katkesi työvalot parina ja myöhemmin ajovalot parina, niin tarkoittaisi varmaan että niiden sähköjen yhteisestä haaroituskohdasta irtosi ensin työvalojen piuha ja myöhemmin ajovalojen piuha.
Joo, mahdollinen ehkä. Siis johtonippu kulkee melko suojaisessa paikassa kopin rungossa sulakepohjasta yläpaneelille. On se toki kulkenut siellä jo kopin asennuksesta lähtien, eli rapiat 15 vuotta ja ikä voi tehdä temput, samoin on tietenkin asennettu sivuvaloja yms. joiden ruuvit ja asennus (huonolla säkällä) on nirhannut ohdot poikki. (muistaisin kuitenkin suojanneeni johdot asennuksen aikana) Pitänee tosiaan aloittaa varovainen asennoituminen siihen, että johtokartta pitää piirtää parhaiden arvausten ja piipparoinnin perusteella. Johtonippu kulkee pääosin piilossa vähintään peitelevyjen ja osin koteloidun korirakenteen sisällä, joten arvailusta on tiedossa haastavaa. No pysyy sitten poissa muusta pahanteosta sen aikaa.
 
Joo, nyt menin koneen viereen ja kuiskasin sille, että jos et ala toimia, niin laitetaan nipparilla otsalamppu puomiin ja simsalabim: valot syttyivät. Mahdollinen todennäköinen syy on likaantuneet/vikaantuneet yläpanelin kytkimet, sattumalta samaan aikaan. Pitääpä vielä mittailla oliko merkkivalon jännitteen lisäksi myös kytkinten kannalla sittenkin suora ja jatkuva jännite. Tai siis nyt siellä ainakin on, luulen mitanneeni sen myös aiemmin, mutta en uskonut, koska mitään ei tullut kytkimen jälkeen.
 

Uusimmat keskustelut