Historic Avanttiin "puomin" kellunta | AvantClub - Keskustelupalsta

leopasi

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.5.2012
16
0
1
Onks kellään tietoo?, eli olisko kukaan rakentanut 313:seen hydrauliikkaan muutosta, jolla saisi kuormaimen (kauhan) esim. lumitöissä liikkumaan maaston mukaan.
 
T-liitin puomin nostosylinterin yläpäähän, on -off venttiili t-liittimen päähän ja letku säiliöön.

Ainkin -97 mallin power cattiin sai paluun filtterin läpi (kannessa oli valmiiksi kierteet, johon laitettiin sopiva liitin.

Kannattaa kysäistä tehtaalta valmista sarjaa.
 
Kiitos kommentista. Tarkotatko tällä "on-off" venttiilillä ihan "hanskaventtiiliä" vai toimiiks se niin, et kun paineistetaan se linja, eli ruvetaan nostamaan, niin se "on-off" sulkeutuu?
 
Eikö sen voi silti toteuttaa sähkönapilla? Vai onko helpompi toteutta hanskahanalla?

Juu, sähköllä nuo kaikki toimii mulla. Ja lumi siirtyy....
Tänään tuli Maasturisti uudet STEFFECTIVE mainosmukit... Saat oman kun nähdään!
 
Rungossa on valmis kolo kahvalle. Lähinnä kustannusta ajattelen veteraanikoneen kannalta. Hanskaventtiili maksaa ehkä parikymppiä, sähköventtiili on satasen paremmalla puolella.

Olisi se sähkö ehkäpä kiva. Pitää miettiä...
 
Mites muuten se "kellutus" onnistuu jos yläpään linjan vaan avaa? Eiks siinä pitäisi olla sylinterin molempien päiden linjat auki?
Ps. Yks tyhmä kysyy enempi kuin kaks viisasta vastaa (vai miten se nyt meni).
 
Jotenkin sillä tavalla se sujuu, että ei pääse antamaan painetta maahan päin, eli kun kahva on auki karkaa paine takaisin säiliöön ja esim konetta ei voi nostaa ilmaan tai painaa kauhaa sorakasaan tms. Toinen suunta sujunee massan ja pöydän kautta tapahtuvan paluun avustamana ja viisaammat jatkavat tästä.
 
Mitä vähän 420 kellutusta kokeilin syksyllä soran lanauksessa tasoitusritilällä, niin jäi semmonen tunne ettei se kovin helposti alaspäin "valu". Ylöspäin seuraa muotoja kyllä, mutta ainakin tasoitusritilällä ongelma oli että ritilä nousi ylös ja jäi siihen.
Painoahan saa helposti lisättyä jos se auttaa puomin alaspäin menoon, mutta nyt tarvitaan vahvempaa tietoa tekniikan toiminnasta.
Hölmö kelluntahan se noin olisi jos vain toiseen suuntaan on kelluva eikä edes palaa takasin aloituskorkeuteen. Mekaniikkaa ja erityisesti hydrauliikka vielä huonosti osaan niin ei osaa oikein hahmottaa miten noita voisi käytännössä toteuttaa.
Alaspäin ei puomilla tosiaan painetta saa haluamallakaan, puomi pysähtyy kun alla on (riittävän) kantava pinta.
 
leopasi sanoi:
Mites muuten se "kellutus" onnistuu jos yläpään linjan vaan avaa? Eiks siinä pitäisi olla sylinterin molempien päiden linjat auki?
Ps. Yks tyhmä kysyy enempi kuin kaks viisasta vastaa (vai miten se nyt meni).

Tuohon antaa vastauksen matematiikka, alapuolelle syntyy alipaine jonka maksimi voima on maksimissaan -1bar ja tuosta voi laskea männän halkaisijan tietäen tarvittavan voiman jolla pystyy puomin nostamaan ylös, voimat ei todellakaan kasva suuriksi tuon alipaineen avulla.
 
Aheikkila sanoi:
Mitä vähän 420 kellutusta kokeilin syksyllä soran lanauksessa tasoitusritilällä, niin jäi semmonen tunne ettei se kovin helposti alaspäin "valu". Ylöspäin seuraa muotoja kyllä, mutta ainakin tasoitusritilällä ongelma oli että ritilä nousi ylös ja jäi siihen.

Tuo ylösjääminen kielisi venttiililohkon taikka sylinterin tiivisteiden vuodosta, jolloin tyhjiöön imaistaan öljyä muttei pääse pois.
 
Tuo on rakennettu noin, että puomin voi tarvittaessa nostaa heti ylös ja kannatella tarpeen vaatiessa tietyllä korkeudella.
Jos sylinterin molemmat päät olisi "vapaalla" linjat auki kelluisihan tuo aivan velttona.
Vapaa kellutusajo tapahtuu joystickkillä puomia alas päin painamalla ajon aikana.
 
Kellutuksesta vielä. En tiedä mitä sillä sanalla "kellutus" tarkkaan ottaen tarkoitetaan, mutta aloittaessani tän keskustelun itsellä oli tarve saada kauha olemaan ns. vapaasti omalla painollaan maata vasten, eli kun ajelen hieman mäkistä pihatietä, niin kauha myötäilisi koneen liikkeitä siten, että se olisi maata vasten koko ajan omalla painollaan. Tälläistä "kellutusta" ei tietenkään saa muuten kuin laittamalla ne T-haarat +venttiilit +poistoputket tankkiin tai johonkin tankkilinjaan.
Kun katselin Planetin sivuilla olevia hydraulikaavioita, niin niissä oli tosiaan joissain kaavioissa lisätty sylinterin männänvarren puolen linjaan joko manuaali- tai magneettiventtiili (plus tankkilinja), varustettuna tekstillä BOOM FLOATING, eli sananmukaisesti käännettynä puomin kellunta.
Mikäli männän tiivisteet ovat kunnossa, niin tällä järjestelyllä ei pitäisi tapahtua minkäänlaista kelluntaa. Koska männän puolen linja on suljettu, niin jos yritetään mäntää painaa ales, niin öljyn ollessa kokoonpuristumatonta, niin mäntä ei painu alespäin. Toisaalta jos yritetään vetää mäntää ulospäin, niin männän tiivistyksen pitäessä männän alle ei pääse yläpuolella, vapaassa ilmanpaineessa olevaa öljyä ja koska männän alla oleva öljy ei myöskään laajene, ei mäntä liiku ylöspäinkään.
Olis kiva titää onko "AVANT TECNON" hydrauliikkasuunnittelijoilla mitään kerrottavaa tästä asiasta.
 
Jos katsot ketjun alun, niin tässähän oli kyse "historic" mallista eli minullakin ensimmäistä talvea 313 vm.2000. Näissähän koko hydrauliikka on toteutettu hanskaventtiileillä. Se miten on systeemit uudemmissa, magneettiventtiileillä varustetuissa malleissa, niin ei ole mulla mitään tietoa, paitsi ne ns. privaattipuolella olevat kaaviot.

No hyvin lumet lähtee kuitenkin, vaikka sitä kauhan korkeutta välillä joutuu säätämään. Toisaalta kun viitsii sen kauhan kärjen laittaa sellaiseen asentoon että nivelissä (varsinkin kauhankiinnityssysteemissä) olevat välykset on ikäänkuin puolivälissä, niin se kauhan kärkiosa pääsee liikkumaan noin +-50mm.

Kyllä tällä hyvin pärjäilee. Ei muuta kun toivottelen Planetlaisille lunta lisää ja HYVÄÄ JOULUA!
t. Avantiin hullaantunut Kotkasta,

Ps. Toivoisin, että Joulupukki tois sellasen uudemman mallin,jossa olis tää joystik systeemi. Olis todennäköisesti paljon käyttäjäystävällisempi näille kuluneille niskoille.
 
Sekatyömies sanoi:
A-tehtaan ammattilaiset saavat selittää teoriapuolen, mutta kerron käytännöstä.

Avantissani ei ole puominkelluntaa, koska en ole käytössäni havainnut sitä tarpeeliseksi.
Toisen aurauskoneeni akseliväli ja nopeus on paljon suurempi, joten kellunta on siinä välttämätön.

Systeemi on sama kuin Avantissakin, öljyn annetaan vapaasti palata säiliöön männän toiselta puolelta.
Kellunta-alue määräytyy lähtötilanteen mukaan, alin kohta on se mihin korkeuteen aura kulloinkin laskee.
Jos auratessa maasto vaatii auran menevän alemmaksi täytyy joykkarilla päästää taas öljyä pois sylinteristä.
(Täysin vapaan kellunnan saa kun pitää joykkaria koko ajan alas päin suuntaan.)

Ylöspäin aura pääsee nousemaan maaston mukaan, sillä puolellahan on vapaa virtaus tankkiin ja alipaine
männän toisella puolella hoituu niin kuin Kefeidi kirjoitti.
Alaspäin liikkeen rajoittaa sylinteriin jäävä öljyn määrä.

Jos molemmat suunnat olisivat koko ajan auki, ei auran nosto onnistuisi. -Tai järjestelmä täytyisi
rakentaa monimutkaisemmaksi eli kalliimmaksi.

Niin tai näin, mutta käytännössä tuo homma toimii hyvin, vaikka onkin tavallaan teorian vastainen. :p

-Tiedän, oli huonosti selitetty... sorry! :oops:

Ihan hyvin selitit! ;)
 
Rakensin kellutuksen tuplaajaventtiilin avulla. Esim: http://www.ikh.fi/TUPLAAJAVENT_6_2_3_8_12V_PINOTTAVA
T-haarat sylinterien linjoihin ja letkut venttiilille. Venttiilin toiset lähdöt tulpattu ja toisista linja säiliöön.
Vipukytkin sähköohjaukselle nostovivun viereen. Turvallisuussyistä tarkoitus rakentaa vielä sähkökytkentä siten, että kellutus kytkeytyy vasta lähellä ala-asentoa. Tämä vaatii tyristoriohjauksen.
Kuvassa hydraulikaavio.

Toimii mutta kellutuksessa etupyörät ovat ilmassa eteen ajettaessa.
 

Liitteet

  • Kellutus 2.jpg
    Kellutus 2.jpg
    6,3 KB · Katselut: 3 955
Traktorin etukuormaajissa "kellunta" tai uiva-asento tulee kun työntää hallintavipua ensin alas asentoon ja sitten vielä "lukkiutuvaan" kellunta asentoon eli vipu jää eteen. Tässä hoituu mekaanisesti se kauhan alas lasku ennen kellunnan kytkentää. Tämä oli myös 70-80 luvun Volvo pyörä kuormaajissa.
T. KaiK
 

Uusimmat keskustelut