ilmajarrullinen auto harrastekäyttöön? | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 198
142
63
Espoo
Järkeä tässäkään ei ole, mutta haetaan uskon vahvistusta.

Onko planeetalla kokemusta ilmajarrullisen kuorma-auton ylläpidosta?
Joutuvatko lapset mierontielle ja talo vasaran alle kun tulee jarruremontti?

Mitä katasastus oikeasti maksaa? Entä jos narahtaa jarruista?

Nyt sana on vapaa, voi varoittaa ja kannustaa. Kyse on wanhasta mersusta.
 
Kyllähän kuorma-auton ylläpito on kaikkiaan kalliimpaa kuin pienempien.
Mutta nämä jarrulaitteet eivät ole käsittääkseni ihan mahdottomissa hinnoissa.
Kuorma-autoja on kuitenkin paljon liikenteessä ja purkuosia löytyy myös.
Tietysti sitä kaikkein harvinaisempaa mallia kannattaa välttää. :)
 
juu, kun kyse on siitä että folkkariin ei saa enää järjellisesti kulutusosia ja pitäis päivittää värkki.
Tommoisia avantin kantavia vehkeitä ei ole ihan riesaksi asti ja nyt löytyi yksi "helmi".

Ilmajarrut ja kokemattomuus niistä on se suurin haaste.

Jos jarruista narahtaa leimalla, niin pitää tuoda vahvistetun jarrunkatsojan kuponki aiheesta ennen seuraavaa leimaa.


Varmaan uusiakin haasteita löytyy jos omistus realisoituu.
 
...ja sinänsä vanhan kuorma-auton ylläpidon hinta on folkkarin kanssa realisoitunut tasoon. 1,5 keur vuodessa + vakuutukset.
 
Halvallahan noita k-autoja pyörii (romu)markkinoilla ja joskus minäkin haaveilin rakentajan apuriksi, mutta taisin tulla järkiini. Vähän sama kuin asuntoauton ja asuntovaunun vertailua: toisen saa jättää paikalleen, kun lähtee kaupungille ja toisella on turha yrittää edes sinne kaupungille. Ai niin, ja parkkipaikkakin pitäisi olla isolle autolle jota kaupunkiasujalle on vaikeampi osoittaa.
Kärry on minusta parempi jos vain hoksaa ostaa sellaisen, jossa kantavuus riittää JA lompakon koko avittaa vetoauton vaihdossa. Jos taas sille kuorma-autolle löytyisi muutakin käyttöä niin olisihan siinä mukavaa puuhailtavaa päivät, yöt ja viikonloput huoltaessa ;)
Kuorma-autossa taitaa tulla vielä ne työaika ja piirturi sekä 'pelikortti' vaatimuksetkin mukaan. Tuskinpa nyt kukaan järjissään oleva virkamies tienpäällä uskoo, että iso kuorma-auto on yksityisajossa ja -omistuksessa :roll:

JK. muista ottaa kunnon hiabilla!
 
pleh sanoi:
Halvallahan noita k-autoja pyörii (romu)markkinoilla ja joskus minäkin haaveilin rakentajan apuriksi, mutta taisin tulla järkiini.

Ai niin, ja parkkipaikkakin pitäisi olla isolle autolle jota kaupunkiasujalle on vaikeampi osoittaa.

... kuorma-autolle löytyisi muutakin käyttöä niin olisihan siinä mukavaa puuhailtavaa päivät, yöt ja viikonloput huoltaessa ;)
Kuorma-autossa taitaa tulla vielä ne työaika ja piirturi sekä 'pelikortti' vaatimuksetkin mukaan. Tuskinpa nyt kukaan järjissään oleva virkamies tienpäällä uskoo, että iso kuorma-auto on yksityisajossa ja -omistuksessa :roll:

JK. muista ottaa kunnon hiabilla!

Parkkipaikka on (jopa katospaikka)
e-kortti on
ammattilisenssi on (poliisi tulkitsee että yli 7.5 tn autoja pitää ajaa kiekon kanssa (vaikka laki on otsikoitu työaikaan liittyväksi), ammattilisenssin tarpesta en tiedä)

poikkeukset kiekon tarpeesta (ilmeisesti tuon h- säännön kautta poliisi tulkkaa että vaikka ei-kaupallinen niin kortti pitää olla):
"
h) ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvo- yhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia
i) hyötyajoneuvot, jotka ovat museoajoneuvoja sen jäsenvaltion lainsäädännön mukaan, jossa niillä ajetaan, ja joita käytetään ei-kaupallisiin tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin.


Toi kärry on tietty vaihtoehto, mutta siihen pitäisi laittaa veturikin ja se vasta kalliiksi tulisikin.

vanhempi kuorma-auto pysyy kunnossa sirpillä ja vasaralla, tuoreemmissa on samat sähkömurheet kuin henkilömobiilissa. Renkaat on merkittävä menoerä, jos ovat vanhat. Etenkään eturenkaiden kanssa ei kannata kikkailla. Jos rengas kosahtaa ajossa, niin auto poistuu melko sähäkästi tangentin suuntaan.

Olisihan tuossa auto-live, josta saa kuorkin kuitille 100 eur/vrk joka lienee kaikkein halvin vaihtari.
 
Mä en kyllä pidä vanhaa kuorma-autoa pahana, kaikki tietysti riippuu auton kunnosta. Mutta jos on peruskuntonen auto jota liikutellaan säännöllisesti ja huolletaan niin kyllä sellasella toimeen tulee eikä se välttämättä ole äly hintastakaan, taitaa noi uudet olla kalliimpia käyttää ja omistaa.
Noilla kaivinkonemiehillä on usein noita vanhempia autoja ja kyllä ne näyttää liikkuvan, tärkeetä on toi säännöllinen liikunta muuten jumii paikat. Osien saannista en osaa sanoa mutta esim Mersun osia voisin katella Saksalaisista nettikaupoista vaikka kyllä niitä varmasti saa Suomestakin.
Ilmajarrut ei ole mikään ihme samat osat pyörän päässä, käyttöosat vähän erilaisia. Vaatii vähän perehtymistä esim säätöön mutta ei vaikeeta, renkaitakin saa ulkomailta melko halvalla. Ruostehommat on mielestäni niitä vaikeimpia hommia lähinnä runko, ne on työläitä ja vaatii osaamista.
Tää nyt oli tämmönen kannanotto jonka painoarvon voi jokainen ite määritellä. Joskus aikanaan tuli noilla vähän touhuttua ja oli joskus ihan hyviäkin päiviä. Jos ois vähän enemmän lääniä niin.....
 
Aika huoltovapaat ainakin oman kokemuksen mukaan, sovitus kerran vuoteen.
Tehty huollon ja katsastuksen yhteydessä, maksanut kaikkineen alle 300e.
Auto MAN LAC4x4 18t
 
Ezmo sanoi:
Onko kuinka paljon tarvetta kujettaa? Onko helpompi ja halvempi ostaa kuljetus?

Joo.

Tarve korreloi siirtomahdollisuuden kanssa. Vuokrakyyti on siitä kehno että tarve tulee heti kun kyyti on mennyt. Sitten on eri sorttista muuta hurua, puutavaraa raksalle ja romua pois jne. Ei tätä oikeasti pysty mitenkään perustelemaan taloudellisesti.

Mutta otetaanpa vertailukohta. Paljonko kalalle tulee kilohintaa, kun laskee busterit, moottorit, säilytykset, vieheet jne. Nekin olisi halvempi hakea tiskiltä.
 
Maasturisti sanoi:
Ezmo sanoi:
Onko kuinka paljon tarvetta kujettaa? Onko helpompi ja halvempi ostaa kuljetus?

Joo.

Tarve korreloi siirtomahdollisuuden kanssa. Vuokrakyyti on siitä kehno että tarve tulee heti kun kyyti on mennyt. Sitten on eri sorttista muuta hurua, puutavaraa raksalle ja romua pois jne. Ei tätä oikeasti pysty mitenkään perustelemaan taloudellisesti.

Mutta otetaanpa vertailukohta. Paljonko kalalle tulee kilohintaa, kun laskee busterit, moottorit, säilytykset, vieheet jne. Nekin olisi halvempi hakea tiskiltä.

Älä älä lähe tohon !!
Mää myyn Bustereita :oops:
T.Timo
 
Maasturisti sanoi:
Parkkipaikka on (jopa katospaikka)
e-kortti on
ammattilisenssi on (poliisi tulkitsee että yli 7.5 tn autoja pitää ajaa kiekon kanssa (vaikka laki on otsikoitu työaikaan liittyväksi), ammattilisenssin tarpesta en tiedä)

poikkeukset kiekon tarpeesta (ilmeisesti tuon h- säännön kautta poliisi tulkkaa että vaikka ei-kaupallinen niin kortti pitää olla):
"
h) ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvo- yhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia
i) hyötyajoneuvot, jotka ovat museoajoneuvoja sen jäsenvaltion lainsäädännön mukaan, jossa niillä ajetaan, ja joita käytetään ei-kaupallisiin tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin.

Olisihan tuossa auto-live, josta saa kuorkin kuitille 100 eur/vrk joka lienee kaikkein halvin vaihtari.

No niin nyt ollaan taas siellä vetelän suon laidalla :evil:
Elikkä kun minä vuokraan tuosta Etelän Kalikalta ison (jakelu)koppiauton ja kuskaan sillä firmani omistaman TheKoneen tehtaan huoltoon. Senjälkeen haen muuttokuorman kotoa ja vien pohjanmaalle varastoon jne. Tarttis siis olla vielä ammattilupa, korttipakka ja piirturi käytössä??? :eek: Taidan ajaa tuonkin reissun aamulla kolmen ja viiden välillä niinkuin viimeksikin syrjäisiä kuoppaisia hiekkateitä kierrellen (lue: moottoritietä siis).
 
https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3060/ammattipatevyytta_ei_tarvita_yksityishenkilona_tehtavissa_vapaaehtoisajoissa


Nyt löytyi mehujarrullinen nostokoriauto avantin mentävällä lavalla. Mitenköhän tässä käy?
 
Taas mennään! Korttipinkka taskuun niin ri tarvitse edes lukea näitä. Tulkintactehdään osikannpäällä ja valitus maksaa tänä päivänä paljon!
 
Maasturisti sanoi:
Mulla on lisenssit kunnossa. Abce+ ce kuljettajatutkinto. Näillä voi ajaa kaikkea paitsi onnikkaa.

Nimenomaan. Ja kun kirjaimia on ja sininen läpyskä niin ei tarvitse pohdiskella noita pykäliä. Kunha huolehtii lepoajoista, eli ajotunneista.
 
Toi lepoaikahomma on tulkinnanvtulkinnanvaraista, kun lakitekstissä puhutaan työntekijän sosiaalilainsäädännöstä jne. Eri juttu on sitten se että onko järkevää lähteä hakemaan ennakkopäätöstä aiheesta.

Joku piirturin katsastamatta jättänyt oli valittanut viidestä päiväsakosta ja voittanut (!) Mutta on ihan eri juttu palstalla vatvoa lain tulkintaa kuin lähteä käräjille kokeilemaan onnea. Jälkimmäinen vaatii runsaasti aikaa ja tapauksesta riippuen myös rahaa.

"31. Yhteenvetona Korkein oikeus toteaa ensiksikin, ettei ajopiirturin määräaikaistarkastuksen laiminlyönti ole ajoneuvolain 96 §:n 1 momentin säännöksen sanamuodon perusteella rangaistava. "
 
Säästöä se on pienikin säästö varsinkin lämmityksessä :lol:
Mutta ketjun aloitukseen ja aiheeseen liittyen niin minä ainakin suuntaisin nyt katseeni toiseen ketjuun. Saattaisi rahalla saada 'jotain kivempaa' kuin autoon laitettuna. Tarvis edes ämpäri päässä kulkea kylillä ja kulmilla.
Vinkki: "senhän" voi sitten päivittää uudempaan ja kalliimpaan parin vuoden päästä :mrgreen: (enkä nyt puhu autosta)
 
Joo, olen tuosta tahollani käynyt pari kuukautta jakobin painia ja tullut tulokseen etten kehtaa kymppiä tarjota ja hwn ei kannata sillä myydä. Kaikki n=2 avanttini ovat olleet ostettaessa alle 1000h ajettuja ja koitan ehkä pysyä valitulla tiellä.

En ole uskaltanut käydä konetta uudelleen katsomassa vaikka aihe on pitkään poltellut.
 
Jos siirtomatkat on kymmenissä kilometreissä, niin traktori on aika hyvä vaihtoehto. Siinä ainoa suurempi kulu on hankinta ja sen jälkeen riittää, kun kaatelee ainetta tankkiin. Traktorissa on sekin hyvä puoli, kun sillä voi vetää katsastettuja ja katsastamattomia kärryjä.
 
Sisuautoon soitettava ja tilattava uus auto sieltä. Silloin ei tarvi pariin vuoteen ainakaan omasta pussista jarruja remontata. :D
 

Uusimmat keskustelut