Itse tehdyt työlaitteet? | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Niinhän siinä sitten kävi, että trukkipiikkien runkolevy ei kestänyt kivien siirtoa. Kivi pääsi kiilautumaan piikkien väliin ja vielä kahmarilla lisää painamalla sain
piikit leviämään. Runkolevy heikompana lenkkinä taipui kunnolla mutkalle. Onneksi ei rikkonut mennessään koneesta työlaitekiinnikettä.

Levy oikeni helposti särmäyspuristimella. Vahvistukseksi hitsasin 15x50 lattaraudat takaosaan ylös ja alas. Päätyihin laitoin vielä lisäksi rhs-putket.
Putkiin voin vielä tulevaisuudessa kiinnittää jonkinmoisen sermin levyn yläpuolelle estämään tavaroiden putoilun kuormasta syliin.
Eiköhän tuo nyt kestä käsittelyä.
Jouduin vielä vähän säätämään alempaa lattarautaa jotta kääntösylinteri olisi mahtunut toimimaan ihan ääriasennossa. Tämä ei näy vielä kuvassa.
 

Liitteet

  • DSC_2748.JPG
    DSC_2748.JPG
    1,1 Mt · Katselut: 1 957
Hei Leppis

Onnitteut hienoista työlaitteista.
Saanen kysyä: 1) teetkö itse muutosten ja uusien innovaatioden suunnitelun? 2) onko Sinulla oma metalliverstas ko. töiden tekemiseksi vai teetätkö alihankinnassa? 3) oletko laskeskellut uusien laitteitesi kustannuksia tai vaihtoehtoisesti voitko kertoa alihankkijoiden laskuista mitään kiinnostavaa?

Mukavaa kesän jatkoa
JJ
 
Kiitos JJ, kehujahan ei koskaan saa liikaa.
Leppis sanoi:
1) teetkö itse muutosten ja uusien innovaatioiden suunnittelun?
Itse tulee näitä suunniteltua ihan vaan maalaisjärjellä. Ei mitään lujuuslaskentaa ole ollut käytettävissä.
Joitain pystyn piirtelemään Cads-ohjelmalla, mutta lähinnä teen näppituntumalla.
kd8500 sanoi:
2) onko Sinulla oma metalliverstas ko. töiden tekemiseksi vai teetätkö alihankinnassa?
Itsellä on sellainen 36m2 autotalliverstas kotona harrastekäytössä. Ihan vaan hitsauskoneet ja rälläkkä linjalla työstän.
Tukeva pylväsporakone reikien tekoon ja käsityökaluja vähän muuhun "huoltoon".
kd8500 sanoi:
3) oletko laskeskellut uusien laitteidesi kustannuksia tai vaihtoehtoisesti voitko kertoa alihankkijoiden laskuista mitään kiinnostavaa?
Kustannuksia ei tule paljonkaan laskettua. Rikkinäiset on vaan korjattava ja jos on uusia isompia hommattava täytyy tietysti toimia harrastebudjetin rajoissa.
Nyt tuon taustalevyn korjaus tuli maksamaan noin 40€. Oikaisu lähiverstaan särmäyspuristimella 20€ ja aineet/tarvikkeet toisen 20€.
Rauta tavaran hankin yleensä romuttamoilta. Suuremmat erät täysinä kankina kannattaa kysyä tarjoukset tukkureilta.
Korjaus- tai uushitsauksiin löytyy varmaankin joka pakkakunnalta hyvä ja halpa pikku paja.
 
Kävin jokunen viikko sitten eräs perjantai-ilta ostamassa kippikärryn. Lauantaina heti aamusta oli tietysti polte kova päästä kokeilemaan uutta hankintaa. Avantista ei kuitenkaan löytynyt koukkua, johon kärryn kiinnittäisi. Niinpä sellainen oli pakko tehdä itse. Ylöjärveltä koukun olisi tietysti saanut valmiina, mutta eihän sitä siinä tilanteessa millään malttanut tilata ja jäädä odottelemaan koukkua seuraavaan viikkoon.

Illaalla sitten jo kruisailinkin pitkin peltoa kärry perässä ja risukuorma päällä.
 
Ja ennen kuin kukaan kysyy, niin noissa koukun kiinnityskappaleissa on reikiä noin runsaasti siksi, että en kerralla osannut päättää kuinka korkealle koukku pitäisi asentaa. Porailin reikiä kiinnityskappaleisiin ensin pienemmällä terällä tasavälein runsaamman puoleisesti, mutta lopulta avarsin vain joka toisen reiän lopulliseen kokoon. Säätöjä jäi kolme eri vaihtoehtoa. Koukku on nyt keskimmäisessä korkeudessa, mikä tuntuu melko passelilta.
 
Timberman, onko tuo turvakaari tehdastekoinen vai tee-se-itse?
Olisiko heittää kuvaa myös "hytin" puolelta eli missä ja miten tuo on kiinni?

Tehdashinta tuollaiselle oli muistaakseni luokkaa yli 500e ja moitin sitä vähän kalliiksi. Joku kilpurin turvakaaria tekevä paja voisi tehdä tuollaisen huomattavasti edukkaammin...ehkä?
 
Kaari on ihan tehdastekoinen. Ostin sen kaivurin kanssa samaan aikaan, enkä nyt kyllä muista mikä sen tarkka hinta oli. Missään tapauksessa se ei ollut yli 500 euroa. Ei edes lähellä sitä. Jotenkin muistelisin sen olleen noin 300 euron paikkeilla. Muistelisin myös, että tarjolla olisi ollut noin 150 euron paikkeilla pienempi ja yksinkertaisempi kaari, joka ei kierrä tuonne kuskin taakse lainkaan.

Kaari tulee kiinni siihen ohjainpanelin sivuun puomin tappien taakse. Kaaren kiinnikkeessä on kulmarauta, joka pultataan koneeseen sekä sivusta että ohjaamon puolelta.
 
Onkos kukaan joutunut vahvistamaan alkuperäistä sorakauhaa?

Mun tarttis jokin fiksu patentti värkätä 200 sarjalaisen sorakauhaan, sen pikaliitinadapterin alareuna alkaa olla revennyt ja kauha tuppaa painumaan sisään alareunastaan kun raakaa soraa / moreenia käsittelee.
Ilmeisesti jokin tommonen 15mmx50mm latta sinne alaosaan vois auttaa & riittää?
Kunhan ei estä kauhan kippausta.
 
Sora- sekä lumikauhaa on jouduttu korjaamaan. Molemmissa sama vika eli kiinnikkeet repeää irti kauhasta. Kannattaa joo
laittaa rautaa lisää, muuten ei kestä. En korjannut itse vaan paikallinen seppä, en osaa sanoa raudan paksuutta mutta varmasti kestää nyt. (ihan oikea seppä, löytyy ahjo ym...)
 
Paikallinen hitsari hioi ensin repeämät näkyviin ja avasi ne, oikoi lekalla ja sitten hitsasi repeämät kiinni, hioi hitsisaumat ja niiden päälle noin 4mm x 15cm x 20 cm laput peittämään kohtia. Sanoi, ettei kulmasaumoihin voi lappuja kiinni hitsata, kun tulee monia saumoja ja rasituksia ja repeää sitten niistä. Hyvin on nyt kestänyt.
 
minulla repesi viimetalven lumitöissä kauha pikakytkennän alareunasta hitsasin ensin repeämän ja vahvistukseksi kauhan sisäpuolelle 50*50 kulmaraudan koko kauhan leveydelle(105cm) pikakytkennän alareunan tasolle koteloksi. sen jälkeen on kestänny
 
Tällä osastolla on ollut kovin hiljaista,joten ajattelin muistella vanhoja ja laittaa köyhän miehen
nostopuomista (tai mikä lieneekään?) kuvan. Mukavasti ulottuvuutta ja turvallisuutta lisäävä
pikku laite esim.perämoottorin nostoon. Eikä vie paljon säilytystilaa! :mrgreen:
 

Liitteet

  • Nostokoukku.JPG
    Nostokoukku.JPG
    163,8 KB · Katselut: 1 953
Onpas yksinkertaisuudessaan loistava idea! Taas tuli yksi syy viimein hankkia ne trukkihaarukat.
 
Trukkihaarukka on myös superkätevä ruohonleikkurin huoltonostin. Sen kun laittaa piikit oikeeseen leveyteen ja nostaa koneen ilmaan. Varuiksi kannattaa sitoa leikkurin aisa kiinni avanttiin ettei rullaa alas.

Ainakin omaan klippoon on hyvä vaihtaa öljyt alta ja välillä ottaa terät irti ja hieman hioa niitä. Silppuaa paremmin.
 
Nyt kun luntakin on ainakin täällä etelässä sopivasti niin laitetaan aurasta kuvat näytille kaikkien kauhisteltavaksi. Vähän kyllä hävettää, kun kattelee noita muiden taideteoksia.

No ainakin tuo toimii siinä tarkotuksessa mihin sen väsäsin, eikä ihan hirmuisesti tullut maksamaankaan. Neliö 3mm levyä 20€ ja hitsauslankaa jokunen metri. Muut roippeet olikin sitten nurkista + duunipaikan romulavalta.

"Teränä" siinä on tällä hetkellä 6mm muovilevyä - täytyy kattoa kuin kestää. Jos ei kestä kohtuudella niin sitten täytyy ettiä vähän vahvempaa. Duunista sais "loppuunajetut" verkkoterät mutta on vähän turhan järeet tohon ja jättävät ikävät jäljet betonikiveen vaikka suurin osa pihasta onkin murskeen peitossa.

Pienet hydraulisylinterit tohon ois valmiina hoitamaan käännön mutta mennään nyt manuaali säädöllä toistaseksi, koska tossa asennossa sitä tulee pidettyä yleensä.

Ei muuta kun mukavia hetkiä aurauksen parissa itse kullekin ja hyvää joulua joka torppaan.

aura1.jpg


aura2.jpg
 
Laitetaans lisää lumilevykuvia.

Profi 311:n eteen hitsasin romuraudoista puskulevyn. Levyaihiona 160cm leveä ruosteinen levy, jossa ei ollut kiinnikkeitä. Missä lienee ollut aikaisemmin... Kokoluokka lienee Kubota tms. Kavensin ton sit 135cm leveyteen jotta pääsee tolla pienellä profilla eteenpäin terä maassa.

Sit hajoitin parhaat päivänsä nähneen rehupihdin (on mulla vielä toinen tukkien ja risujen roudaukseen). Tossa oli reunapiikeissä enää 20cm pituutta eikä muutenkaan kahta piikkiä samaan suuntaan... Eli siitä piikkien jämät vex, kiinnityslevy rungoksi ja sylinteri nivelineen irti ja uuteen paikkaan kiinni. Nurkista löyty sit 50x70 palkinpätkiä jotka runkoon kiinni. Rautakaupasta piti hakea nivelaineet eli 30mm umpitankoo pätkä ja siihen löysästi menevä paksuseinäinen putki päälle.

Maalaamattakin jäi viime syksynä mutta onneksi sain valmiiksi ennen lumia. Sit vielä löysin rosterilevyä niin jo alkoi lumikin luistamaan.

Tuohon pitää vielä tehdä oikealle puolen siipi silleen että lähtee huulilevyn yläpuolelta ja lykkää vähän lunta kauemmas. Nyt tahtoo lumi valua turhan lähelle konetta. Vasemmalle puolen vois tehdä pienen jatkeen eteenpäin jottei lumi valuis sieltä niin helposti yli. Huulilevy pitää jossain kohti uusia, aika kulunut toi paikallaan oleva.

Meneehän tolla vielä kohtuulliset määrät lunta mutta kun tossa tapanina tuli (kohtuuttomat) 25cm niin sit ei tuota tietä selvittänyt enää kuin lumikauhalla. Isompi kone tartteis muutenkin olla tuon yli 200m tien ja pihan puhdistamiseen. Hidasta touhuu 311 Profilla kun tossa ei oo vauhtia eikä voimaa.

Pitäis vielä noi sylinterien päät ehjätä (hirveesti kulumia vanhoissa nivelissä), en kyllä tiedä miten ne kotikonstein sais kuntoon. IKH myy jotain korjausheloja mutta tarveis nysvätä 22-25mm reijät jotta sais hitsattuu uudet holkit. Käsiporat (ja terät) huutaa hoosiannaa tolla teräkoolla.

Tässä vielä kuva kötöstelystä, hieman kans hävettää kun katsoo noit muitten hienoja tekeleitä.
 

Liitteet

  • DSC_0460b.jpg
    DSC_0460b.jpg
    113,6 KB · Katselut: 4 852
Komeahan tuo aura on ja tuntuu hoitavan hommansa erinomaisesti! Tekijä itsehän on aina kovin kriittinen omista tekeleistään ;)

Minuakin kiinnostaa tuo valo. Ilmeisesti joku ledivalo. Kuinka kauas ja leveälle tuo näyttää pimeässä? Itse olen katsellut ledityövaloja mönkkäriin, kun sen omat valot jäävät puskulevyn taakse. Hinnat vaan tahtoo noissa virallisissa työvaloissa olla lähempänä 100€ ja kun tarvitaan 2 (eteen&taakse), niin olen miettinyt jotain autojen ledi huomiovaloja, josko ne riittäisivät antamaan yleisvaloa hitaassa lumen puskussa ja olematta älyttömän kirkkaat. Nuo autoihin tarkoitetut huomiovalot eivät ainakaan ole kovin hintavia (20-30€/2kpl).
 
Minulle tuli 313: n mukana kiinteästi vinoon rakennettu puskulevy. Sen ongelmaksi on osoittautunut epäsymmetrisesti nousevat levyn päät, kun työntelee epätasaisella pohjalla ja joutuu levyä kallistelemaan. Avainsana lienee se kellunnan tms. puute.
Toinen ongelma on lumen tulon paljoudesta seurannut koneen nopeuden ja voiman puute. Kun voiman puutteen vuoksi joutuu paljon pyörimään samalla pohjalla, pohja myöhentyy ja työnneltävää materiaalia syntyy lisää sitä mukaa, kun työntää sivuun.
Kaposella kauhalla saa yhtä nopeasti siivottua kuin sillä vinolla puskulevyllä, jos on vähänkään enemmän lunta. Kauha jyystää sitä paitsi pohjia myöten.
Puhtaanapidon tarve on noin 70 m tietä ja piha. Pyryn jälkeen siinä menee semmoiset 1-1.5 tuntia. Hitaanlaista!

Kesän jäljiltä minulla oli ns. nurmirenkaat. Niillä ei lumen kanssa saanut paljoa aikaan. Sitten vaihdoin traktorikuvioiset kapeat renkaat ja se auttoi. Nyt voiman puute on korostunut.
 
Laitetaans lampusta juttua kun kiinnostaa usempaakin ja sopii oikeestaan otsikkoonkin ;)

Lamppu on DRL LED -valo eli tarvike LED päivänvalo autoon. Noitahan tulee tiellä jo paljonkin vastaan ja samoissa rattaissa on yleensä karvanopat sisällä...

Motonetistä hankittu, neljä lediä, oisko ollut 4x 1W LEDit. Hintaa sarjalla oli kait 90€, siis kaksi lamppua ja joku automatiikkaloota jotta ne saa autossa kytkeytymään oikein.

Mulla oli syynä tuon käyttöön se, ettei GX340 moottorissa ollut riittävästi sähköä H4 55W halogeenille. 11hp koneessa ei ole akkua, siin on vaan joku oma pieni generaattori. Tässä vaiheessa vasta juttu/säätäminen alkoi :shock:

Kokeilin ensinnä 2W LED -lamppua, joka oli sinänsä ehkä riittäväkin mutta ei ollut oikein ulkokäyttöön. Sit kiertelemään liikkeissä ja kans totesin että LED työvalot maksaa 100€ kappale. Niinpä hain Motonetista DRL -lamput ja aattelin että jos ei toimi Katissa niin sit ruuvaan ne mun smurffibussiin ilman karvanoppia. Asensin lampun Avanttiin ja poks... P.RK.L. ! Ensimmäinen lamppu romuraudaksi :x Syykin selvisi, GX340 tuottaa vaihtosähköö josta lamppu ei tykänny. Ekassa 2W lampussa oli ilmeisesti sisäänrakennettu tasasuuntaaja joten se toimi mutta tää DRL ei... Väkisin sit purin lampun ja sieltähän oli elektroniikka romuna. Sit näppäränä tasasuuntasin Hondan sähköt ja laiton siihen virranrajoitusta (=vastus) ja seuraava lamppu kiinni. Jo toimii.

Noita hyväksymättömiä LED -valoja saa varmasti halvemmalla kuin toi mun ratkaisu. Kallishan tosta tuli kun toinen hajos heti.

Taakse pitäis vielä virittää pienet punaiset LEDit kun tossa oikeesti pimeellä tiellä tekee töitä ja siellä voi liikkua muitakin. Tai sit laitan vaan heijastimet.

Tuosta kuvasta näkee miten toimii. Mun mielestä oikein hyvä. Eessä on 1280 leveä lumikauha jos se auttaa valokuvion arvioimiseen.
 

Liitteet

  • DSC_0186b.jpg
    DSC_0186b.jpg
    67,5 KB · Katselut: 4 672
No nuohan näyttävät ihan riittävästi auraustouhuissa. Taidanpa käydä hakemassa itselleni vastaavat mönkkäriin. Tuota lunta tuntuu tulevan ainakin pirkanmaalla tällä hetkellä vähintäänkin riittävästi, joten lumihommia piisaa :) Kai sitä olisi joskus hienoa hommata linko tuohon Avanttiin, kun alkaa tien reunavallit olemaan jo aikas korkeat, syynä kunnon ojien puute mökkitiellä.
 
Voisko tos aurassa hyödyntää vanhaa tynnyriä, jonka halkasis vähemmän kipinöivällä vempeleellä?

Siihen tukea ja muut systeemit. Mitäköhän tulis :geek:
 
Itellä vielä toteutumaton rojekti, vanhasta aihio, jostain vuodelta noin -78-80 paikkeilta oleva käyttämätön noin 2m leveä puskulevy. Siinä on periaattees valmis levy, kunhan tekee avanttiin sopivan kiinnityksen ja kääntöhärvelin hyrauliikalla. Kun sais vaan aikaan... ei kyl ehdi tän talven lumille, täytyy pärjätä peruskauhalla, mutta talli on valmistumaisillaan, josko sitten ensi talveksi :)
 
ryydis sanoi:
Laitetaans lampusta juttua kun kiinnostaa usempaakin ja sopii oikeestaan otsikkoonkin...........


Lisään tuohon valoasiaan, että tavalliseen H3 umpioon (ja muihinkin) on saatavana LED polttimoita virrankulutuksen vähentämiseksi.
Valojen parantamiseen on myös XENON muuntosarjoja. Muuntosarjalla oli hintaa 79€ Agrimarketin syyskuvastossa, sisältää tarvikkeet
kahdelle H3 valaisimelle.
 
Käviskö tuo Avantin työlaitteesta?! :D :D

Ei vaineskaan kuhan vedin pajasta ulkoilmaan.
Huomatkaa samaista sinistä sarjaa....

Mauri
 

Uusimmat keskustelut