Kaasuvaijeri jumissa | AvantClub - Keskustelupalsta

Byavant

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.1.2012
7
0
1
Tästä kaasuvaijerin jumiintumusesta pakkasella on aina silloin tällöin ollut täällä juttua enkä jaksa nyt alkaa kaivaan noita vanhoja viestejä joten jälleen kerran...

Olen yrittänyt ujuttaa 420:n kaasuvaijeriin aseöljyä painettuani sen ensin tyhjäksi paine-ilmalla. Sisävaijerin irroitus onnistuu kerran/kaksi mutta ei montaakaa kertaa pään rispaannuttua tai mentyä kiinnityskohdassa mutkalle. Vaihdoin taas eilen kokonaan uuden vaijerin ja siinä tuskaillessani ajattelin kysäistä onko tähän ainaiseen kaasuvaijerin jumiintumiseen pakkasella tullut jonkun eteen pysyvämpää / parempaa ratkaisua?
 
Tolla saat sine vaijeriin esimerkiksi teflon rasvaa, ei tarvii päitä availla.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CEQQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.mototukku.fi%2Fproduct_info2.php%3FcPath%3D170_382_350%26products_id%3D37726&ei=GlHrUvKCA8iL4ATenoHwBw&usg=AFQjCNHt2_F3w70dG16GkdyCzMtN0GHprQ&bvm=bv.60444564,d.bGE&cad=rja

Hups - laite ei ole noin monimutkainen kuin tuo linkki.

T. KaiK
 
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla tuota laitetta. Muutoin tuota ilmeisesti jäätymisestä aiheutuvaa jumiintumista ihmettelen koska vastaavan ongelman kanssa en ole joutunut tekemisiin niin mönkijän kuin moottorikelkankaan kanssa. Molempia kun kuitenkin käytän talvisinkin ;)
 
Itse otin vaijerin sisälle sulamaan ja roikkumaan. Yläpäähän 10 cm letkua teipillä kiinni ja täyteen aseöljyä. Voiteli itsensä yön aikana ja jo kolme talvea toiminut jäätymättä. Muistaa vaan laittaa astian alapäähän ottamaan ylimääräiset öljyt talteen. Ja ei tarvitse irroittaa vaijeria
 
Mistä ihmeestä sinne kaasuvaieriin pääsee vettä ?? :shock: Mulla ei ainakan ole ollut vastaavaa ongelmaa. Vanhassa 320 joskus oli, mutta siinäpä oli jalkakaasu ja vaierin pää lattiatasossa, josta se varmaan hörppäs vettä itteensä.
 
Timberman sanoi:
Mistä ihmeestä sinne kaasuvaieriin pääsee vettä ?? :shock: Mulla ei ainakan ole ollut vastaavaa ongelmaa. Vanhassa 320 joskus oli, mutta siinäpä oli jalkakaasu ja vaierin pää lattiatasossa, josta se varmaan hörppäs vettä itteensä.

Veikkaan että se vesi päätyy sinne kondensoitumalla. Ei siinä kummempaa tarvita kuin jokunen tippa ja pakkaset niin on vaijeri jumissa.
 
Noita vaiereita käytetään melko yleisesti kaikenmaailman koneissa ja mm. vanhemmissa autoissa kaasun, kytkimen & jarrujen käytössä. Jotenkin en kondenssiin usko. Kaikkiin vaieriongelmiin johon olen törmännyt syynä on ollut yleensä kuoren tai vaierin pään kumitiivisteen rikkoutuminen, jonka seurauksena kuoren sisälle on päässyt vettä ja likaa. Kondenssiongelmaan en ole koskaan törmännyt. Se ei silti todista mitään, mutta mä tutkisin pääseekö vettä jostain valumaan vaikka kaasuvipua pitkin vaieriin. Seuraavaksi tutkisin onko vaierin kuori varmasti ehjä koko matkalta. Kaasuvaeria vaihtaessa oletko vaihtanut pelkän vaierin sisäosan vai myös kuoren ?
 
Olen vaihtanut molemmat. Alkuun pärjää sillä, että vetää pelkän sisävaijerin ulos voitelun ajaksi mutta sitä ei montaa kertaa laita uudestaan takaisin kun moottorille tuleva pää rispaantuu tai menee kiinnityksen kohdalta mutkalle eikä sitä enää suosiolla saa takaisin. Nyt laitoin uuden vaijerin kuorineen ja ennen asennusta paikoilleen irrotin vaijerin kuoresta ja laitoin kuoren u- n muotoon täyttäen sen aseöljyllä toisesta päästä niin kauan, että ylimääräinen öljy tuli ulos toisesta päästä. Vaijeri sisään ja paikoilleen. Tältä talvelta ei nyt kuitenkaan ole enempää kokemusta kun niitä pakkasiakaan ei ole enää ollut.

Kyllähän tuota vaijeria irrottelisi ja veisi sisälle kuivumaan mutta ei se mielestäni ole niitä ihan mukavampia hommia ainakaan ulkona pimeässä ja pikku pakkasessa siis silloin kun niitä ongelmiakin on. Olen myös miettinyt erillisen käsikaasun asentamista konekopan yhteyteen. Lumitöissä puskulevyllä ja lingolla kun periaatteessa voisi ajella vakio kierroksilla ja siirtymistä ym voisi sitten nousta kopista ja laittaa kierrokset sopivaksi... No katsotaan. Seuraavalla kerralla kun uusin vaijerin, laitan myös tuon vaijerinvoitelutyökalun, varmuuden vuoksi. Nähdäkseni sille ainoa järkevä ja käyttökelpoinen paikka olisi moottorinpuoleinen pää. Tosin ei siitä sen voiteluaineen laittaminen luultavasti ihan helppoa tule olemaan tila huomioon ottaen.
 
Olen myös miettinyt erillisen käsikaasun asentamista konekopan yhteyteen. Lumitöissä puskulevyllä ja lingolla kun periaatteessa voisi ajella vakio kierroksilla ja

Minun kokemuksen (520, serII) mukaan jäätynyt vaijeri kyllä sulaa ajon aikana. Eli jos muistaa jättää edellisen reissun jälkeen kaasun n.2000 rpm:ään niin vartin ajon jälkeen sitä voi jo säätää. Vaijeri menee keskinivelen yli hydauliletkujen kanssa ja siihen alimpaan kohtaan se vesi varmaan kerääntyy. Letkujen lämpö sen sitten sulattaa.
 

Uusimmat keskustelut