Vaihdoin 630:n kärkipuomin ja bomerangin sekä liukupalat ja liukurullat. Työ oli helpompi ja osat halvemmat kuin mitä kuvittelin. Purkaminen kävi yksin mutta kasauksessa piti pyytää rouva apuun 15 minuutiksi. Erikoistyövälineinä minulla oli omilla pyörillään oleva tukeva pöytä ja ketjutalja katossa. Kuvat selvittänevät työjärjestystä.
Kärkipuomin vaihdon syy oli huoli siitä, että vajaat kaksi vuotta ja yli 200 tuntia sitten hitsattu kärkipuomi saattaisi revetä kesken kiivaimman talvisesongin. Bomerangista löytyi puolestaan oikein kunnon repeämät molemmissa poskissa. Liukupalat olivat selvästi kuluneet ja aiheuttivat puomin roikkumisen alas vasemmalle. Puomi itsessään oli täysin suora. Liukurullat näyttivät hyviltä joten niiden vaihtoa ei olisi tarvinnut tehdä. Akselitapit ja liukulaakerit oli vaihdettu kesällä 2019.
Tehtaalla ei ollut kärkipuomia hyllyssä eikä linjalla. Maanantaina tehtyyn tilaukseen vastattiin, että tehdään ja toimitetaan tällä viikolla. Kaikki tilatut varaosat tulivat pihaan torstaina - hyvä.
Kasauksessa oli kaksi ongelmaa, jotka piti hoitaa. Ensinnäkin sivulla olevien liukurullien 20 mm reikiä ei oltu koneistettu mittaansa. Porasin itse. Toiseksi puomin kärjen työntötangon kierretapit eivät osuneet reikiinsä. Jouduin ottamaan kärkipuomin uudestaan irti ja jyrsimään 2 - 3 mm pois työntötangon etupään alaosan liukpinnoista. Vertasin mittoja vanhaan kärkipuomiin ja reijät olivat siinä samoissa kohdissa. Toisessa kasauksessa puomia nostaessa kärkipuomi liukui puomin sisään ja kierretapit tulivat reijistä läpi käsin koskematta.
Uudella kärkipuomila operointi tuntuu nyt hieman oudolta, kun se ei roiku. Korjaantunee aikojen saatossa tavalla tai toisella. Koneen kokonaistunnit ovat 1375h ja ikä 10 vuotta.
Oke
Kärkipuomin vaihdon syy oli huoli siitä, että vajaat kaksi vuotta ja yli 200 tuntia sitten hitsattu kärkipuomi saattaisi revetä kesken kiivaimman talvisesongin. Bomerangista löytyi puolestaan oikein kunnon repeämät molemmissa poskissa. Liukupalat olivat selvästi kuluneet ja aiheuttivat puomin roikkumisen alas vasemmalle. Puomi itsessään oli täysin suora. Liukurullat näyttivät hyviltä joten niiden vaihtoa ei olisi tarvinnut tehdä. Akselitapit ja liukulaakerit oli vaihdettu kesällä 2019.
Tehtaalla ei ollut kärkipuomia hyllyssä eikä linjalla. Maanantaina tehtyyn tilaukseen vastattiin, että tehdään ja toimitetaan tällä viikolla. Kaikki tilatut varaosat tulivat pihaan torstaina - hyvä.
Kasauksessa oli kaksi ongelmaa, jotka piti hoitaa. Ensinnäkin sivulla olevien liukurullien 20 mm reikiä ei oltu koneistettu mittaansa. Porasin itse. Toiseksi puomin kärjen työntötangon kierretapit eivät osuneet reikiinsä. Jouduin ottamaan kärkipuomin uudestaan irti ja jyrsimään 2 - 3 mm pois työntötangon etupään alaosan liukpinnoista. Vertasin mittoja vanhaan kärkipuomiin ja reijät olivat siinä samoissa kohdissa. Toisessa kasauksessa puomia nostaessa kärkipuomi liukui puomin sisään ja kierretapit tulivat reijistä läpi käsin koskematta.
Uudella kärkipuomila operointi tuntuu nyt hieman oudolta, kun se ei roiku. Korjaantunee aikojen saatossa tavalla tai toisella. Koneen kokonaistunnit ovat 1375h ja ikä 10 vuotta.
Oke