Kelajyrsimen käyttö | AvantClub - Keskustelupalsta

Touko

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.7.2012
25
0
1
Onko palstalaisilla kokemuksia? Tiedoissa ilmoitettu työsyvyys 15cm tuntuu pieneltä. Varsinkin perunalle tai juureksille.

Onkohan siihen saatavissa suoria teriä, joilla voisi kunnostaa sammaloitunutta nurmea?
 
Touko sanoi:
Onko palstalaisilla kokemuksia? Tiedoissa ilmoitettu työsyvyys 15cm tuntuu pieneltä. Varsinkin perunalle tai juureksille.

Onkohan siihen saatavissa suoria teriä, joilla voisi kunnostaa sammaloitunutta nurmea?

Minulta tuollainen kelajyrsin löytyy ja olen käyttänyt sitä vain pihamaan tekoon, en kasvimaalla juurikin tuon syvyyden takia; vanha kunnon Jonsered hoitaa kasvimaan möyhäämisen keväällä. Tosin nyt olen ajanut hiekkaa kasvimaalle muutaman kuution, joten ensimmäisen sekoituksen voisi tehdä Avantilla ja sitten ennen perunavakojen tekoa käsipelillä vähän syvempi möyhennys. Syksyisin sadonkorjuun jälkeen tuolla Avantin jyrsimellä saa pintamaan hyvin sekaisin.

Kaikenkaikkiaan tuo kelajyrsin on kyllä varsin tehokas laite esimerkiksi huonokuntoisen/routineen nurmikon uudistamiseen. Tosin suoria teriä en ole nähnyt tuohon koneeseen sammaleen poistoa varten. Mun mielestä tämä laite kannattaa vuokrata, sillä sille ei ole koko ajan käyttöä ellei sitten tee kaikkia nurmikoita sen avulla, kuten allekirjoittanut teki pari kesää sitten. Vieläkin olisi muutama sata neliötä maalämpöputkien päällä olevien pintojen tasaamista jäljellä.
 
Mulla on ollut kelajyrsin jo useita vuosia käytössä, ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Kasvimaan möyhimiseen riittää tuo 15cm hyvin, kun ajelee hitaasti pariin kertaan, ja painaa koneen niin syvälle kuin menee. Perunamaankin olen joinakin vuosina sillä tehnyt, mutta noin joka toinen vuosi on syvämuokkaus tarpeen esim. traktorin kultivaattorilla. Paljon on tietysti maan laadusta kiinni.

Toimii hyvin kiviselläkin pellolla. Siinä hydrauliikka näyttää etunsa, että konetta ei saa rikki vaikka kivi kiilaa jyrsinkelan ja rungon väliin.

220 on kyllä kesähelteellä aika kovilla jyrsimen kanssa. Isompaa alaa jyrsiessä kanattaa pitää välillä kaffepausseja, tai vaikka poimia esiin nousseita kiviä.
 
Minullakin viime keväällä hankittu on hyvin pelittänyt. Kasvimaan möyhentämiseen oivallinen - ja raivasin parisata neliötä uutta kasvimaata vanhasta nurmikosta. Siinä se oli mielestäni vähän hidas - olisi saanut terät pyöriä hiukan kovempaa (itsellä vanha 528 kahdella pumpulla). Nyt piti useampaan kertaan ajaa. Mutta sitten kun pinnan sai rikottua niin lisäsin hienoa hiekkaa ja turvetta (kun oli kova savimaa) ja siihen massojen sekoitukseen tämä oli hyvä peli. Mutta pienihän se on (minulla tuo metrinen) -- eli aikaa kuluu paljon. Jos vähänkin isompaa alaa tekee kannattaa traktoria käyttää. Mutta pieneen puutarhaan se on todella hyvä. Nyt kun keksisi vielä miten siihen saisi hiukan enemmän kierroksia...
 

Uusimmat keskustelut