Kiitos Sauli, huolto toimii | AvantClub - Keskustelupalsta

lajaatena

Jäsen
Keskustelun aloittaja
29.10.2009
861
200
43
Etelä-Suomi
Aamulla tuli soitto seitsemän jälkeen että Kaupungin Avant 760 joystic ei toimii, samoin lämmityslaitteen puhallin, pyyhkijät ja mitähän vielä oli, nosto ja lasku toimii, lunta satanut koko yö ja ensimmäisiin lumihommiin olisi pitänyt kone saada, kyselin että onko sulakkeet tarkastettu, oli tarkastettu, käskin soittamaan Saulille ja kerroin että hän tietää ja tuntee koneen kun omat taskut. Lähdin sitten katsomaan hallille joko kone on kunnossa, siellä kaveri oli avanut sivukatteen ja tutkiskeli mitähän relettä se Sauli oli tarkoittanut, otin siinä soiton Saulille ja kysyin mitä releitä pitää tarkistella, Saulilta tuli tarkka tieto mitä releitä pitää tarkistaa, pari relettä irti ja vaihto keskenään ja heti huomasin että toisen releen yksi nasta oli kärventynyt. Rele kun vaihdettiin toiseen kaikki toiminnot toimi taas. Sitten vaan kaveri hakemaan paikallisesta varaosa liikkeestä uusi rele ja koneen suojapellit kiinni ja kone lumenauraukseen . Jälleen kerran isot kiitokset Saulille hän osaa antaa tälläiselle tumpelollekkin hyvät ohjeet mitä tarkistaa ja missä, saatiin kone korjattua erittäin nopeasti taas tointakuntoon, huoltomieskin voitiin peruuttaa, olisi tullut vasta puolen päivän aikoihin. Oli koneessa vielä pari muutakin ongelmaa , mutta ne saatiin ratkaistua käytön opastuksella.
 
Tutulta kuulostavaa tekstiä. Lienee syytä vaihtaa 630:n rele uudestaan ennakkoon,
kun tunteja on nyt noin 900. Eniten haittaa tuo lämmityslaitteen puhaltamattomuus
tuulilasin huurtuessa.

Oke

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=5565&hilit=rele#p13829
 
Moi
Mulla oli puolitoista viikkoa sitten kanssa kaikki pimeenä.
joikkari ei toiminut eikä valot sun muut. Purin sivuposken pois ja heiluttelin johtoja ja rupes yhtäkkiä toimimaan. Nyt jäi epäselväksi oliko johdoissa vai releessä hmm...
Täytyypä varmistaa palovakuutukset kuntoon... :shock: :shock:
T.Timo
 
Siellä on hapettumia johtojen liitoksissa tuonne releisiin tahi sulakepohjiin liittyen.
Kaikki irti ja painepullosta sähköpuhdistusainetta joukkoon: tämä on tehonnut ja halvemmalla saa muualta.

JK. jokohan tuo minun kone mahtuisi sinne huoltoon, tässä kesän jo odotellut kutsua ja uudiskyselyyn vastasoittoa viime viikosta?
 
En tiedä Pleh mihin olet soittanut jne sillä mä soitin tänään ja mä vien koneeni torstaina sinne 850 t huoltoon.. Tehdään neidin kanssa päiväretki ja tutustutaan uutuuksiin ja huolletaan suhteet samalla! ;)
 
:shock:
Yritän taas, kunhan olen vähän lähempänä kevään mittaan.
Tälläkertaa yritän ensin saada sen huoltoajan (kirjallisesti :roll: ) varmistettua ja vasta senjälkeen otan uudelleen vuokrakuorma-auton kuljetusta varten. Aloitin jo prosessin (takaoven kautta) ennen joulua olemalla yhteydessä Qtec'iin, jotta saadaan rasvaus viimein kuntoon.
Pekingissä on pakkasta tänä aamuna jokunen aste :eek:
 
Tavallaan lävi vanhanaikaisesti. Sauli oli buukannut koneeni huoltoon ja aamulla yhden huoltomiehen vaje. Näitähän sattuu. Erkki rupesi huoltamaan koneeni ha sitten hän löysi rutiintarkastuksessa jäähdytysnesteletkun mikä kaipadi vaihtoa. Koneeni on niitä ekoja 760 mslleja ha siinä jäähdytysletku menee vähän liian lähellä kompuran remmiä ja remmi oli ehkä turhan löysä ja oli vähän syönyt letkua. Erkki sanoi ettei uskalla jättää vaihtamatta ja häneltä loppuu aika. En saanut koneni mukaan tänään vaan tilalle annettiin sijaiskone kun vapaana oli. Ihan vain varmuudeksi jos lunta sataisi...
Ensi viikolla uusi reissu tehtaalle vaihtamaan koneita. Kiitos Sauli järjestelyistä sijaiskoneen kanssa ja kiitoksia Erkille että huomasit letkukuluman ja kerroit siitä. Olisi ollut ikävää kun kone olis oksentanut nesteet pihalle auratessa jonkun asiakkaan piha!
 
Nooh! Josko olisi päivä jo vähän pitempi, kun haet oman koneesi takaisin, meinaan eikös noi päivät pitene päivä päivältä? ;)
 
Juhani sanoi:
Nooh! Josko olisi päivä jo vähän pitempi, kun haet oman koneesi takaisin, meinaan eikös noi päivät pitene päivä päivältä? ;)

niin, päivän pitäisi olla kukonaskeleen pidempi tähän aikaan vuodesta. Se, miten herätyskellona toiminen on kukon askeleista kiinni ei vielä ole oikein minulle selvinnyt. Käsittääkseni, jos kukko askeltaa tarpeeksi kauas, niin eihän se herätyskiekuna kuulu kartanoon enää ollenkaan...
 
Kone on kotona. Erkki oli kyllä saanut sen kasaan jo maanataina ja siitä ilmoitettiin heti kyllä mutta en vain ole kerennyt hakemaan kun se kuitenkin on sellainen 4 tunnin reissu. No tänään lähdin klo 5.45 liikkeelle ja olin kotona klo 12! Kone on huollettu ja kunnossa. Kiitos Erkki. Sain nähdä sen letkun pätkän mikä oli vähän saanut remmiosuma/kuluma ja se oli kyllä viittä vailla puhki. Eli vähän on tuutilla menty jo jonkin aikaa. no opnneksi ei ole hajonnut! Nyt on uuden muotoinen putki joka kiertää kiilahijnaa n 5 cm etäisyydeltä. Eli ei voi enään osua.

Nyt olisi kai mentävä vähän rengas kokeiluihin ja kauhaa tylsistyttämään(eli hieroa vähän kulmassa asfalttia vasten....)
 
exjko sanoi:
Juhani sanoi:
Nooh! Josko olisi päivä jo vähän pitempi, kun haet oman koneesi takaisin, meinaan eikös noi päivät pitene päivä päivältä? ;)

niin, päivän pitäisi olla kukonaskeleen pidempi tähän aikaan vuodesta. Se, miten herätyskellona toiminen on kukon askeleista kiinni ei vielä ole oikein minulle selvinnyt. Käsittääkseni, jos kukko askeltaa tarpeeksi kauas, niin eihän se herätyskiekuna kuulu kartanoon enää ollenkaan...

Jäi tuohon aikoinaan vastaamatta, kun oli tuota pakkauskiirusta tuolla Kiinan maalla (mutta nyt: Pleh has left the red country!). Silloin alkuaikoina, kun asuttiin etelä kiinassa rivitalossa oli naapuri saanut kiinalaisen uuden vuoden lahjuksena kukonpojan. Silloin harkitsin erittäin vakavasti - jokaikinen aamu - auringon nousun aikaan uraa veitsenheittäjänä :evil: Onneksi naapurissa päädyttiin samaantulokseen ja kaula katkesi yhtenä päivänä. Naapurusto esitti kiitoksensa hiljaisuudessa!
 
Täten ilmoitan, että The Kone on käynyt "terveyskeskuksessa" ja kuskiaan parempi kuntoiseksi arvotettu :p

Aina oppii, kun käy Ylöjärvellä!
Ainakin sen, että huoltoon pääsee jos jaksaa kysellä aktiivisemmin kuin kiinasta käsin on mahdollista.

Tärkein oppi on tälläkertaa se, että jos jää seisontaa pitkiä jaksoja niin sitä pitäisi välillä rasvata käyttämättömyydestä huolimatta!!!

Oli rasvakanavat kuulemma kuivahtaneet tässä vuosien aikana täyteen ja senhän tietää, että siinä ei mikään tavallinen konsti auta. Ainakaan tälläisen "kaupunkifarmarin" työkalupakista. Muuten, mielipiteeni on että tuo keskusvoitelu on aika hyvä keksintö varsinkin nyt tehdyn "suolihuuhtelun" jälkeen.
019.gif


JK. Viikin suunnalta löytyi kuorma-auto jolla koneen sai liikkumaan jälleen kerran pidemmälle vikkelästi.
 
Kyllä keskusvoitelu on hyvä kunhan sitä käyttää. Ja sitten on tärkeätä käyttää sitä suht juoksevaa vaseliinia mikä on tarkoitettu keskusrasvareille. Eli usein ja vähän on se toiminta periaate. Muistaakseni mun rasvari käy joka kolmas tunti vähäsen. Silleen että koko purkki on tyhjä 400 tunnissa mikä on huoltoväli koneelle muutenkin.
 
STEFFE sanoi:
Kyllä keskusvoitelu on hyvä kunhan sitä käyttää. Ja sitten on tärkeätä käyttää sitä suht juoksevaa vaseliinia mikä on tarkoitettu keskusrasvareille. Eli usein ja vähän on se toiminta periaate. Muistaakseni mun rasvari käy joka kolmas tunti vähäsen. Silleen että koko purkki on tyhjä 400 tunnissa mikä on huoltoväli koneelle muutenkin.

No, minulla taitaa olla vielä voimassa päiväkäsky: tuubi per kerta :shock:
Ainakaan uutta ohjetta en saanut tällä kertaa...
 
Kyllä vähempi kuin 3 dl riittää per kerta kunhan kerran ovat riittävän usein. Muistaakseni mun purkissa on n2.5 litraa rasvaa mikä siis menee 400 tunnin aikana eli menee noin 0,2 dl per 3 tuntia.
 
****** Rasvaus on mekaanisen laitteen tärkein säännöllinen huoltotoimenpide ******

Rasvaan yhden käden prässillä tavallisesti 2 painallusta. Jos vanhaa rasvaa ei näy
tursuavan mistään, painan uuden sarjan. Jos vieläkään ei näy mitään,
tarkastan prässin toiminnan. Nippoja putsaan sen verran, että prässin suukappale
menee paikalleen. Pahin törky pois ensin ristipäämeesselillä pyöräyttäen ja loput rätillä.

Normaalina rasvausvälinä olen käyttänyt 10 tuntia. Erittäin hiekkaisissa olosuhteissa
rasvaan useammin (5 h). Lumitöissä rasvaan harvemmin (20 - 40 h).
Kirjaan toimenpiteen aluksi pieneen muistivihkoon ja siirrän tiedon myöhemmin
Avantille pitämääni sähköiseen kalenteriin. Samoin kirjaan asiakastöiden aloitukset,
lopetukset, tankkaukset, huollot yms. Viimeisestä huollosta on myös tehty tarra
Avantin ohjaamoon kuljettajalle tiedoksi.

Rungon kääntösylinterin etupään olen rasvannut harvemmin. Huonona perusteluna
hankala paikka ja parempina perusteluina vähäinen liike ja melko suojaisa paikka.
Myös vakaajasylinterin alapää saa rasvaa harvemmin. Nämä kaksi paikkaa olisi syytä
suunnitella uudestaan esim. siirretyllä nipalla tai sitten kertoa huolto-ohjeissa,
että niitä ei tarvitse rasvata kuin öljynvaihtohuoltojen yhteydessä, jos se on syy
nippojen hankalaan käsiksipääsyyn.

Runkonivelten nipat ja kääntösylinterin takapään rasvaan keskusvoitelujärjestelmällä
yhdestä nipasta, joka on asennettu koneen taakse hydrauliikan takaliittimien viereen.
Järjestelmä on säädetty niin, että kääntösylinterin takapää saa puolet vähemmän rasvaa.


Oke
 
Oke:lta jälleen todella hyviä neuvoja, Kiitos ! 640:ssa vm.2017 runkonivelten nippojen rasvaus vedetty letkuilla sivulle, mutta rungon kääntösylinterin etupää on hankala, itse olen nostanut etupään etunistimella ilmaan, niin pääsee alle. Vakaajasylenterin etupää vaatii suojamuovien irroituksen, ihmeen hankala, ei ollut 50 h huollossa saannut rasvaa. Kuten ei ollut saannut rasvaa myöskään nostosylenterin koneen puoleinen tappi, jossa kaksi nippaa, toinen näkyvillä ja toinen (vakaajasylinterin rasvauksen yhteydessä irtiottamasani) suojamuovissa lähes kiinni, tapin keskellä vasemmalla puolella (ei mainintaa manuaalissa), tämäkään ei ollut saanut 50 h huollossa rasvaa. Hommasin muuten aivan erinomaisen prässin; Milwaukeen akkukäyttöisen M18 GG-201C, €239, todella näppärä suosittelen. En halua mainostaa, mutta googlettamalla löytyy. Olen ”kokeilu” kaikki käsikäyttöiset (ml.Linkolnit), yhden halvan akkukäyttöisen ja yhden paineilmalla toimivan muissa työkoneista, tämä Milwaukee on mahtava. Halvemmaksi olisi tullut ostaa heti alkuun tuo Milwaukee.
 
Mistä löytyy M18 GG-201C 239€ hinnalla? Vai onko se jossakin ilman akkua siihen hintaan ja netistä äkkiseltää löytyy vain akulliset hinnat?
 
Tervehdys, https://webshop.industriacenter.fi/category/145/akkumassa--ja-akkurasvapuristimet . Tuossa akullisena hyvä tarjous, itse hommasin akullisena.
 
Akuton kävis mulle, kun on pulttipyssyssä 4ah akut. En vain tiedä raskiiko ostaa, kun aika paljon jää hintaa tuubia kohden, jos laskee 3-5v käyttöiän ja noin 4-6 tuubia menee vuodessa. Sitäkin menee eri laatua ja eri paikoissa, niin ehkä 2-3 tulis prässättyä akulla.
 
Ongelma todella on kun eripaikoissa eri rasvat. Olen käyttänyt tätä http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/heavydutyoils_products_greases_mobil-grease-xhp-222.aspx lähes joka tapissa ja traktoreissa, koska 30 vuotta maarakennus- ja heinäurakointia tehnyt käyttää tätä. On hintava, mutta suhteessa koneiden hintaan yms. kannattaa, puhutaan kuitenkin muutaman euron per tuubi erosta.
 
Minun ymmärtääkseni sama puristin Milwaukee M18 GG, jota saa pakettina (akku, laturi ja laukku) tai sitten pelkkä puristin.
 
Taas tuli käytyä tehtaalla huollattamassa oma Avant 640, olin portin takana jo 06.00 , portti aukesi 06.15 ajoin huollon oven taakse ja totesin että siellä on valot päällä , ei muuta kun sisälle ja siellä kaveri jo odotteli otti Avantin sisälle ja aloitti huolto toimenpiteet. Kyllä siinä päivä vierähti, tehtiin samalla tämä turvatarkastus.
Kiitoksia vaan Saulille ja koko huoltotiimille, kyllä siellä palvelu pelaa
 

Uusimmat keskustelut