Koneen todellinen nostokyky | AvantClub - Keskustelupalsta

kimmo_la

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.6.2019
25
1
3
Olen tässä arvuutellut, josko vaihtaisin pikkutraktorin Avantiin. Oli vuokralla 528 ja ihan ok sillä eteni tontilla, varmaan omalla oppisi ajamaankin paremmin.

Näyttää olevan 423 kampanjatarjouksessa. Jos siihen laittaa kiinni raivauskouran niin minkäpainoisia kiviä sillä pystyy siirtelemään, yläasentoon puomia ei tarvitse saada?

Pitääkö paikkansa laskukaava: koneen kaatokuorma 550 kg - raivauskouran omapaino 180 kg = 370 kg? Paljonko Avanteissa nostokykyyn vaikuttaa takapainot? Entä miten kone linkussa?
 
Viisaammat kertoo lisää, mutta jos maastoon menet niin ehdottomasti luistonrajoitusventtiili koneeseen.
Kaatokuorma ei taida kertoa todellista nostokykyä, todennäköisesti nostaa enemmän. Tuo kaatokuorma taitaa kertoa enemmän "käytännön" suorituskykyä. Takapainot vakauttaa kuorma päällä ajoa ja kaikkien linkkukoneiden vakaus heikkenee koneen ollessa linkussa, kun vastapainon "etäisyys" lyhenee...
Vastapaino ei lisää nostokykyä, puomin vakaaja sitä hiukan lisää.
 
Kivien siirtelyyn on enemmän tapoja kuin Avanteilla kuskeja. Raja on enemmän kiven muodossa kuin painossa. Jos et pysty tarttumaan kiveen, et voi vetää sitä. Jos kivi muljahtaa sivulle, et voi työntää sitä. Pieniä kiviä kannetaan, isot siirretään maata pitkin.

Oke
 
Kiitos vastauksista.

Oikea nimi katselemalleni pihdille näyttääkin olevan raivauskauha eikä -koura. Kivien siirtely olisi vain yksi käyttökohde, myös esim. tukkeja ja epämääräisiä oksakasoja pitää kuljettaa ja tuo raivauskauha voisi olla sellaiseen toimintaan oivallinen.

Yleisestikin kiinnostaa Avantin todellinen nostokyky esim. trukkipiikeillä. Nostaako se siis enemmän kuin kaatokuorma vähennettynä työlaitteen omapainolla?
 
Kyllä mä taidan kallistua siihen että kaatokuorma taitaa olla maksimi nostokyky, 600- sarjalle ilmoitetaan 1100 kg ja kyllä mä luulen että toi oma ei paljon enempää nostele ilman lisäpainoja ja mulla taitaa kauhan kääntö antautua ensimmäisenä...
 
600 merkattuun kaatokuormaan on laskettu mukaan 70kg työlaite.
Kaatokuorma on mitattu 400mm työlaitekiinnikkeen etupuolelta.
Tosiaankin kauhan kippaussylinteri ei jaksa mitään 1100 kg kuormalavaa nostaa.
Suursäkki nousee siihen tarkoitetulla koukulla kyllä, kun sen pääsee kippaamaan hieman taakse päin.

423 näyttäisi olevan toi nostokyky mitattu 90cm kuormalavalla trukkipiikkien kanssa.
 
Avant ilmoittaa esim. 530 nostokyvyn vakaajan kanssa, eli ilman vakaajaa nostokyky on n. 20% pienempi. Siitä ei tietenkään hihkuta, koska vakaaja on maksullinen lisävaruste.

Mun kokemus 528 ja 530 (vuosimallit 2018 ja 2019) on se, ettei kumpikaan jaksa nostaa edes omaa hanuriaan ilmaan. Lisäpainot olisivat siis aivan turhia.
 
600 merkattuun kaatokuormaan on laskettu mukaan 70kg työlaite.
Kaatokuorma on mitattu 400mm työlaitekiinnikkeen etupuolelta.
Tosiaankin kauhan kippaussylinteri ei jaksa mitään 1100 kg kuormalavaa nostaa.
Suursäkki nousee siihen tarkoitetulla koukulla kyllä, kun sen pääsee kippaamaan hieman taakse päin.
TheKone 630 siirtää noita harkkolavoja joiden nimellispaino on 1000 tai 1100 kiloa.
Tekniikkalaji tuntuu olevan: yhtään ei jaksa kääntää piikkejä ylöspäin, mutta puomilla saa pari senttiä ylös maasta. Sitten vain "hyvin kevyesti" penkillä istuen siirrytään suoraan eteen tai taaksepäin sora/sepelipihalla. Yhtään ei tee mieli kyllä kääntää konetta ison lavan kanssa.

Puolikkaita lavoja olen suosinut siirtelyissä. Sama aika kuluu siirtoon, kun saa vähän enemmän vauhtia koneeseen. Mukaan lukien se lavan puolittamiseen kuluva aika.
 
Hei!
Itsellä 423 ilman painoja ja kokeilin tota nostokykyä. Eli 1000l ibc kontti+95kg trukkipiikit. 600 littaa vettä astiassa sai nitkuteltua pihaa pitkin perse ilmassa. 500litraa sai kiikuteltua jokseenkin hyvin.
Pelkkä nostosylinteri ei saa takapäätä ilmaan.

Koneelle ilmotettu nostokyky on sen 550kg ja lapulla hydrauliikan max nostokyky 690kg.

Tällee toimi:
Zoomia hiukan ulos, piikejä kallistaa myös ulos.
Nostaa niin paljon kuin kone jaksaa
Sitten kallistusta sisään, tässäkohtaa nousee takapää
Sitten zoomi sisää ja menoksi.

Tuossa myös huomaamani tehojärjestys sylintereillä.
 

Uusimmat keskustelut