Lasin vaihto peltikoppiin | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 199
144
63
Espoo
Ajoittain, jos lasi on likainen tai muista syistä, kannattaa lasi vaihtaa.

Kameraa ei sattunut matkaan, mutta kerrataan nyt kuitenkin sanallisesti:

- vapautetaan kaasujoudet, esim puukolla vääntäen peltilukot pois nivelpallojen päältä.
- ruuvataan kehys irti yläpäästä, jos lasi ehjä ja säästettävä, muutoin puretaan kehyksistä paikallaan kiinnikkeet ja saranoiden pehmukkeet. Huomaa että saranan pultin läpivientiholkki pitää irroittaa ennen kuin kumin saa lasista pois.
-kasauksessa laitetaan ensin läpivientikumit lasiin, tässä auttaa uraan laitettava rasva, esim putkitöistä tuttu liukaste. Ainakaan yläpään holkki ei mene ilman voitelua.
-kasataan kehykset, järjestys on sarana-pehmuste-ikkuna- kaasujousen runko
-kun ikkuna on raamitettu, nostetaan se paikoilleen ja kiinnitetään saranat yläpäästään
- lopuksi napsautetaan kaasujouset kiinni ja koitetaan olla rikkomatta uutta lasia

Saranan kuusiokolot ovat 5mm, mutterit 13 mm ja ristipää isoin mitä löytyy. Puukoksi käy mora.

Lasissa on reikiä melkoisesti ja se on karkaistu, joten useimmille lasiliikkeille se on tilaustavaraa. Pienen gallupin jälkeen oli edullisin ostopaikka yllättäen tehtaanmyymälä.
 
Jotenkin pisti silmään nämä lauseista.
Maasturisti sanoi:
tai muista syistä, jos lasi ehjä...



Lasin vaihto onnistui sitten hyvin, ilma avustajaa!?
Joskus autoon liimalasia vaihtaessa on ollut hikikarpalot ohimolla.
Liima on täysin anteeksiantamatonta. Lasi jää kiinni siihen mihin sen ensin tiputtaa.
 
joo EHJÄ lasi meni paikoilleen helposti yksin, kun irroitti kaasujouset ja saranat yläpäästä. Koppi on vähän taaksepäin kallellaan, joten toimii tukena. Ainoa varottava asia oli tuulilasin pyyhkimen vivusto, ettei naarmuta oitis uutta lasia. Vivusto piti kääntää osin koneen katolle, ja patentin rauetessa se olisi tullut vauhdilla päin irtonaista lasia.

Vanhaa ei tosiaan tarvinnut varoa, se jäi metsäretkelle. Ja uteliaammille tiedoksi että mulla on peltikopissa erikoismatala ohjaamo, joita on tehty kymmenkunta kappaletta, ja kaikkia mittoja ei oltu siirretty madallukseen. Näin ollen esim. turvavyön ylä kiinnike on 10 cm matalammalla, otsa kopisee kovimmissa töyssyissä radion paneeliin ja erityisesti jos etuikkuna on auki, ylettyy puomi osumaan siihen ääriasennossaan. Nyt kun lämpöisenä päivänä huristelin lasi auki kannon kanssa, keskityin vain kannon niputtamiseen ja unohdin tarkkailla etulasia, joka tuli pieninä paloina osumasta syliin.

Joo, auton tavallista tiivistelasia viritettiin joskus kahden hengen joukkueena. Vanha potkaistiin pois ja uusi narujen avulla paikoilleen. 5 mm mittavirhe valkeni vasta kun lasi oli jo melkein kiinni. Toleranssi todettiin riittäväksi, koska irroitus olisi johtanut todennäköisesti uuteen lasikauppareissuun.
 

Uusimmat keskustelut