Lumen auraus | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
STEFFECTIVE sanoi:
Loistava huoltomies tuo Kenneth!


Mulla on tuollaiset renkaat kummassakin koneessa, ei lopu pito kesken!

Onko tuo huoltomies Emet Kenneth, Lohjalta? Jos on, niin hänen kanssaan olemme
välillä pohtineet/ratkoneet näitä Avant juttuja, luotettava ja ahkera kaveri.

Lamelloituja renkaita tuli meille töihin koekäyttöön isoihin trukkeihin, epäilimme
niiden toimivuutta kantokyvyn vuoksi.
Mutta ovat osoittautuneet yllättävän toimiviksi. Pito on hyvä kun ajotyyli on juoheva,
eli liikkeelle lähdetään tahallaan sudittamatta.
 
Jep, sama Kenneth. :D Mainio huoltomies, rauhallinen, asiallinen ja tekee huolellista työtä. Käytän aina kun on tarvetta öljynvaihtoa suurempan!
 
En ole vielä kaivannut ketjuja sinisellä auratessa.
Puskee tollasenaankin ihan hyvin.
Jos lisäpitoo tarvitsisin niin ruuvattavia nastoja oon ajatellut.
Ketjut ei mahdu pyöriin.

Mauri
 
Älkää ihmeessä pilatko renkaitanne ruuvattavilla nastoilla. Laitoin kolmeen koneeseen samaan aikaan sellaiset. Renkaan kuluessa ne puhkaisevat sen. Kahdesta koneesta nyt renkaat jo pilalla, kolmannesta ei vielä. Kaksi talvea meni että alkoivat mennä läpi. Joku rengasalan ammattilainen taisi täälläkin palstalla jo aikaisemmin niistä varoitella. Voi olla että merkeissä on eroa mutta itse en enää koskaan aio kokeilla.
 
Aurausta on tänään tullut tehtyä koko päivä. Toisessa koneessa puskulevy ja Avantissa 1600mm leveä kauha.
Tuo 520:sen puomin nopeus sai muutaman kerran hymyn nassulle. :D

Kaksi kertaa jouduin/pääsin hinaamaan autoja tielle, toinen oli "ulkomaalais taustainen" (vert. iltapäivälehtien uutisoinnit :lol: ),
ja kovasti ihmeissään ilmaisesta hinauksesta.

Minusta on vaan mukava auttaa!
 
Joo, äsken tulin itsekin sisään. Meni reilut 8 tuntia luntalykkiessä. Samat 34 pihaa tuli taas sutaistu läpi. Nyt on pito hyvä, aura hallussa mutta minne lumet laitetaan?

Tekisi mieli lähettää kyselyn rakennusvirastolle näitten ihmisten pihoista. Suurin osa lykkää kolalla lumet kadulle ihan muina miehinä. Oma piha kun on varustettu muureilla jne niin ei mahdu lumet minnekään!
Järjetön suunnittelu!

No minähän vien ne lumet Avantilla vaikka Timbuktuun, aivan samaa... siitähän mulle maksetaan!
 
STEFFECTIVE sanoi:
Tekisi mieli lähettää kyselyn rakennusvirastolle näitten ihmisten pihoista. Suurin osa lykkää kolalla lumet kadulle ihan muina miehinä. Oma piha kun on varustettu muureilla jne niin ei mahdu lumet minnekään!
Järjetön suunnittelu!!


joo, viime talvena tuli ovikelloa soittamaan pariskunta lähistöltä, joka oli ollut kuukauden reissussa eikä päässyt enää kotiinsa kun lunta oli niin kovasti. Erillistalon tulopiha oli ehkä 70 m2, josta autopaikat veivät 50 m2. sissääntulo oli umpipihan kautta ja kaikki mahdolliset paikat oli jo muiden toimesta täytetty lumella. Kärkikippaavalla kyhäsin semmoisen 4x4x3m kasan, kolan kanssa olisi varmaan jäänyt useimmilta kasa tekemättä. Ei noita postimerkkipihoja ole kyllä talvea varten suunniteltu ja etenkin kun kukin asunto oli oma yksikkönsä ja yhteistä huolto-ohjelmaa ei oltu vaadittu/laadittu. Taannoin puuhattiin hernesaareen 100 m2 okt tontteja, joihin rakennettaisiin hollantilaistyylisesti 3-4 kerroksisia ok taloja, pihaakin jäisi vielä 10-20 m2. Niidenkin lumihuolto lienee unohtunut, vai vieneekö isäntä aina peräkärryllisen lunta sorttiasemalle töihin kiiruhtaessaan.
 
Naureskelin vaimolle eilen että kun etelässäkin on ollut nyt kolme runsaslumista talvea peräkkäin niin kohta taitaa tulla Avantti omakotitalon "pakolliseksi" varusteeksi. :lol:
 
Ville_remppaaja sanoi:
Naureskelin vaimolle eilen että kun etelässäkin on ollut nyt kolme runsaslumista talvea peräkkäin niin kohta taitaa tulla Avantti omakotitalon "pakolliseksi" varusteeksi. :lol:

Veikkaanpa että meikäläisen Avantin nokkaan ilmaantuu seuraavaksi talveksi linko ja tieliikennevarustus.
 
Mulla on tuo 110 cm linko. Ei ihan riirä 220 hydrauliikateho. Saisi olla enemmän potkua. Ja vaikka painoja on takarenkaissa niin meinaa peräpää olla melko kevyt...

En ole vielä päässyt kokeilemaan 420 kanssa että miten toimii. Täytyypi kokeilla viimeistään viikonloppuna!
Olisi tuo mökkitie avattavaa... :D
 
Puskulevyllä auraminen on hiton tuskaista nyt, kun lunta on sen verran, että on vinottain puskettava lunta tien sivuun ja ojaan. Todella hidasta puuhaa.

Käväisin Vainikalla ja siellä kuulin että linko maksaa 3300e. Eikö joku linko ollut siinä 2500e? Vai onko tuo justiinsa se 110cm leveä?

Saako tuota 110cm linkoa asennettua yhtään sivulle? No, tietysti adapterilla saa mitä vain sivulle...
 
Suoraan edessä ja painopiste tosi kaukana... Hankala siis 220 mallille. Tankki täyteen ja paljon lisäpainoja taakse. Kone kun laittaa linkkuun, niin kippaa jo eteenpäin!

Linko siis sinänsä hyvä ja hieno kunhan öljyä tulee riittävästi!
 
Kävin tekemässä vapaa-ajankiinteistölle talvitien luontoon, lunta on n. 60-70cm, matkaa reilu puoli kilometriä.
Pienemmällä ulottuvuudella ja ilman ketjuja homma olisi jäänyt tekemättä.
Aikaa kului n.2 tuntia.

Yritin avata reittiä myös jäälle, mutta jää petti Avantin alla heti rannassa. :shock:
Onneksi, sillä olisin varmaan pyrkinyt pidemmälle, huonoin seurauksin.

Tänä vuonna jäät ovat todella petollisia! Jään paksuus tuolla on 19cm, mutta se on
hyvin haurasta. Vettä/sohjoa on jään päällä reilu 20cm, näin siis täällä etelä-suomessa.

Siinä sitä ongemaa riittää kun pitäisi saada uudet keittiökalusteet ja kodinkoneet vietyä mökille.
Varsinainen tiehanke kun makaa byrokratian hampaissa. :evil:
 

Liitteet

  • Talvitien tekoa..jpg
    Talvitien tekoa..jpg
    218,7 KB · Katselut: 2 039
  • Avant aloittaa....jpg
    Avant aloittaa....jpg
    234,7 KB · Katselut: 2 047
Kannattaako hankkia levikepalat puskulevyyn, josko helpottuisi tuo auraus? Ja mistähän ne löytäisi edullisimmin?
 
220 malliin ehdottomasti ja asenna ne keräävään asentoon. Silloin pystyy hyvin myös nostamaan lumet kasaa vasten.
Kokonaisleveys menee johonki 175cm. Ihan passeli 220 mallille.
Kannattaa ostaa Avantin omat. Istuvuus hyvä ja niitä voi kääntää joko kerääväksi tai suoraksi.
 
Sekatyömies sanoi:
STEFFECTIVE sanoi:
Huomenna tulee huoltomies vaihtamaan siihen 220 mallin venttiili joka on tiukempi.

Onkos luistonestoventiiliin tullut jotakin muutoksia?

Ainakin aikaisemmin ventiili on ollut sama mallisarjasta riippumatta.
200-sarjassa käytetty ventiilirunko on vain keltapassivoitu, koska asennetaan näkyville.
Muut mallit saavat maalatun venttiilirungon, asennetuna piiloon etuakselin päälle.

Tuossa 520:ssä kun on luistonesto kytkettynä, loppuu monesti voima ennen kuin pito.
Sileällä jäällä tietysti sutii, mutta silloinkin on kaikki tassut mukana yrittämässä. :D

Knoppi:Luistonestoventtiilit toimittaa Dynaset. :cool:

Päivitin tietojani luistonestoventiilien suhteen, ja tosiaankin ventiilit on nykyään
sovitettu mallisarjan mukaan.
400-sarjalaisissa on ohivirtaus säädetty suurimmaksi, joten lukitusta on vähiten.
 
400-sarjalaisissa on ohivirtaus säädetty suurimmaksi, joten lukitusta on vähiten.

Eli juuri sen takia ei toimi mielestäni kunnolla.
 
Aivan "umpilukko" rasittaa liiaksi ajomoottoreiden akseleita. Siksi luistoa on enemmän 400-sarjassa.
 
Pitää varmaan kaikki paikkaansa, mutta eteneminen orkkis venttiilillä on kyllä 0 kun laittaa nivelauran keulalle. Aura kun kelluu, niin ei ole mitään ylimääräistä painoa renkaiden päällä.

No kohta on uusi talvi ja uudet kokemukset.
 
Tänään taas joutui aurailemaan lunta, nyt tuli todistettua kuinka onnetonta on liikkuminen ja työntövoima on mitätön kun traktori kuvioiset renkaat luistaa. Minulla on 630 :ssa toiset renkaat nurmikuvioiset missä on kettingit päällä talvikäytössä, mutta nyt tuli jo pari viikkoa sitten vaihdettua alta pois.
 
Mä heitin kierroksen eilen ja hyvin meni mun "erikoisnurmirenkailla"! Pito oli kohdallaan! Suurin ongelma oli jo pehmeäksi muuttuneet sora/hiekkapihat!
 

Uusimmat keskustelut