Nelitoimikauha, Avant 420 | AvantClub - Keskustelupalsta

jaru

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.3.2013
2
0
1
Olen hankkimassa nelitoimikauhaa Avant 420 koneeseen. Käyttö soran ja maa-ainesten siirtelyä kasasta, tasausta yms. Kumpi parempi, kokemuksia: "hammas, 1100mm / 155l / 162kg" vai "hammas, 1280mm, 170l, 185kg" ?
 
Oman vähäisen kokemuksen perusteella suosittelisin ehkä 1280 hammastettua kauhaa
noista kahdesta vaihtoehdosta, koska kauha on silloin selvästi konetta leveämpi.
Itsellä on käytössä 630 ja 1400 hammastettu kauha.

Kauha uppoa hyvin murskeeseen, kun työntää hitaasti ja nostaa ja kääntää kauhaa samalla.
Hampaiden kanssa tasaaminen on puolestaan vaikeampaa, kun ei voi käyttää kauhan kärkeä.
Takapainojen kanssa voi ottaa täyden kauhallisen.

Kauhan aukaisua tulee käytettyä vähemmän kuin ennakkoon luulin. Kauha aukeaa itsekseen
aina hieman, joten sitä tulee sulkea säännöllisesti.

Oke
 
Itsellä tuo pienempi (taisi olla 95cm) nelitoimi kiinni vanhassa 528 koneessa jossa leveät nurmipyörät - Vaikka kone on 140 leveä tuo kapeampi kauha ei ole haitannut lainkaan - itse asiassa ollut ihan hyvä koska sillä voi "tarkkuuskipata" tavaraa kaikenlaisiin ahtaisiin paikkoihin puutarhassa - ja pääsee kovempiin savikasoihin kiinni kun leveämmällä pääsiisi (528'ssa vähemmän painoa ja työntövoimaa kun 630). Jos isompia määriä pitää siirtää kamaa vaihdan suosiolla leveämpään normaalikauhaan.
Mutta - kaikista lisävarusteistani tuo pikkuinen nelitoimi on se joka on eniten päällä ja johon yleensä vaihdan kun laitan Avantin takaisin talliin. Käytän sitä ihan kaikenlaisiin hommiin - kivennostoista, tukkien ja tolppien nostoon. Uskomatonta mutta totta niin tuolla kauhalla käsittelee ja siirtää 9metrin puhelintolppia kevyesti. Puutarhassa sillä saa tehtyä uskomattomia urotöitä tilanteissa missä leveämpi kauha rikkoisi ympärillä olevia istututuksia.
Mutta - nämä ovat makuasioita ja riippuu varmaan mihin käyttöön eniten tulee.
 
Mulla 420 ja vanhaa sarjaa oleva 106cm levee nelitoimikauha hampailla.Sen kun ottaa täyteen mursketta (0-16mm), alkaa perä kahdella 40kg punnuksella olee melkoisen kevyt. Zuumia ei voi juurikaan käyttää, tai muuten kone kippaa nokalleen. Lisäksi mulla on 131cm levee lumi-/yleiskauha. Sama juttu sillä. Kevyempänä sillä saa kuskattua enemmin tavaraa, mutta kauha täynnä perä melkoisen kevyt.

Perustuen kokemuksiin noista omista kauhoista veikkaan, että 420 ei käytännössä voi ottaa 1280mm leveellä nelitoimikauhalla koko kauhaa täyteen mursketta ilman, että takapää nousee ilmaan viimeistään jossain kohtaa ajettaesa vähän epätasasemmalla polulla. Toki voin olla hyvinkin myös väärässä :cool:

Muuten olen edellisistä enemmin Peterin kannalla. Mä käytän nelitoikauhaa kesäsin todella paljon. Aivan loistava työlaite. Sillä todellakin pystyy nostelemaan kaikenlaista. Itse käytän sitä paljon kivien nosteluun ja siirtoihin. Täysin päinvastoin kuin Oke, niin käytän kauhan avausta paljon enemmin mitä ennakkoon kuvittelin. Mulla kauha ei myöskään avaudu itsekseen. Tai en ole ainakaan huomannut, kun availen sitä muutenkin yhtenään. :mrgreen:

Tiukkaan savi- tai sorakasaan 420 jaksaa tolla 106cm leveellä kauhalla mennä juuri ja juuri. Paremminkin voisi, mutta tää on taas näitä juttuja. Mikään tehomäärä ei koskaan ole riittävästi, vaan aina pitäisi olla vähän lisää tehoa. Leveämmällä yleiskauhalla kasaan puskeminen selkeesti vaivalloisempaa.

Kuten Peter totesi, makuasia ja riippuu paljon käytöstä. Jos olet tai liikut pääkaupunkiseudulla, niin ota yksityisviestillä yhteyttä ja tule katsomaan/kokeilemaan.
 
Mulla on ollu 520 sr1 nokalla 128 cm vanhan mallinen, 140 tuoreempi ja vielä tuoreimpana 110 cm. 89cm olisin ottanut jos olisi vielä ollut.

Riippuu maalajista mitä kauhaan ottaa, mutta esim kam90 voi ottaa kauhan täyteen, samoin kuin multaa yms. Kivituhkaa pitää lapioida maltillisemmin. Hampaat ovat ehdottomat. Kauhan takaosalla tai avatulla kauhalla voi tasata.

Suunnilleen koneen levyinen on paras yleiskauha ja ota kapeampi, jos meinaat käyttää sitä kaivurina.

Autiolle saarelle ottaisin avantin, löpöä ja nelitoimikauhan jos vain yhden vehkeen saisi valita.

Noin miljoona kiloa on tullut 4 toimikauhalla pisteltyä.
 
Maasturisti sanoi:
Mulla on ollu 520 sr1 nokalla 128 cm vanhan mallinen, 140 tuoreempi ja vielä tuoreimpana 110 cm.

.... esim kam90 voi ottaa kauhan täyteen, samoin kuin multaa yms. Kivituhkaa pitää lapioida maltillisemmin.

Siis minkä levysellä kalliomursketta voi ottaa kauhan täyteen?? Jopa 140cm leveellä :?:
 
Juu. Mutta on vähän hutera silloin. Lähinnä lastailen kärryyn ja kuskaan sillä kauemmas. Täysillä kauhoilla pitää olla tasainen maasto.

Mulla on kolme takapainoa a' 50 kg.

Huomasin just viikko sitten että on pienet murtuman alut tyvipuomissa, joten kuskattu on. Tatujussi lupasi laittaa vahvistuspalikat (australian markkinoille on mennyt kivien kuskaamiseen vahvistettuja puomeja)
 
Kivituhkan täyttömäärä vaativissa olosuhteissa näyttäisi olevan n. 2/3 128 cm kauhan tilavuudesta. Viimeisen kuvan monttuun laskettiin n. 40% mäkeä.

http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=459&hilit=Talvivaara
 
Mulla kans tuo kauha hankinnassa. Pähkäilen tuota leveyttä. 1280 vai 1100?? Hammastettua on niin ehdottomaksi kehuttu, että ne täytyy olla. Kone 528 -15 malli. Hommat pääsääntösesti maakasojen kuskaamista, kivien nostelua ym tolke työkalulle soveltuvaa. Kokemuksia leveydestä kiinnostais kuulla.
 
Mulla on 640 ja pikkuinen hampailla oleva nelari jotain 100cm leveä. Naapurin pihavajan pohjat kävin sillä kaivaan ennemmpin kuin 210 kaivurila sekä monessa mukana. Työkaverille piha allas tuli myös kaivettua ja turhaan otin kaivurin mukaan sinne. Eihän tuohon paljoa mahdu mutta saa samalla vietyä maan pois tieltä. Uppoo kyllä hyvin maahan vaikka olisi tiukempaakin tavaraa ja kiviä seassa. Purin minä sillä vanhat varastotkin pihasta ja otteen sai kokoseinästä kerrallaan eikun nuotioon!
 
Mulla kans tuo kauha hankinnassa. Pähkäilen tuota leveyttä. 1280 vai 1100?? Hammastettua on niin ehdottomaksi kehuttu, että ne täytyy olla. Kone 528 -15 malli. Hommat pääsääntösesti maakasojen kuskaamista, kivien nostelua ym tolke työkalulle soveltuvaa. Kokemuksia leveydestä kiinnostais kuulla.
Suosittelen 1280 leveys ja hammastettu ilman muuta
 
Tuo 1100 on hyvin lähellä koneen leveyttä. 1130 vakiorenkailla. Päädyin sittenkin tuohon kapeempaan hampailla. 1300 sorakauha kiinni sitten ku tarvii oikein kuskata. Aattelin että paremmin puree tuo kapeempi. Mene ja tiedä. Kiitos vastauksista jokatapauksessa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
No hitsi, teiköhän virheen kun otin tuon 423:sen kaveriksi 1100 nelitoimikauhan ilman hampaita.
(ihan vaan sen takia kun eräs täällä sitä niin kehuu ;))
Kokemusta ei vielä juurikaan ole kun lumihommat tehdään 1500 normi kauhalla.
Saakohan tuohon tehtaalta hampaita?
 
Viimeksi muokattu:
Sen verta on kokeiltu että eivät päittäin varmaan vaihda. Ja kokeillaan ny ens kesä, josko tykästyn koko kauhaan...
Kun kerran olet ostanut nelitoimikauhan ja oppinut käyttämään sitä milloin missäkin tilanteessa et pois anna kyseistä kauhaa, tottakai joudut maksamaan hieman lisää mutta se kannattaa.
 

Uusimmat keskustelut