Nostopuomi 1,6 m - 2,8 m | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Vesiletkun käyttö mittaletkua on kanssa hyvä idea. Mä hommasin kerran erääseen tapaukseen ensin kaikki liittimet. Tulin niiden kanssa kotiin ja virittelin vihreet vesiletkut liittimiin. Kun letkujen pituudet oli oikein, vein letkut liittimineen hydrauliliikkeeseen. Tekivät letkuista (6kpl) mallien mukaan kerralla oikean mittaiset ja kaikissa oikeat päät !

Tuossa puomissa kun syliteriltä ei vaadita nopeutta, niin voisi käyttää 1/4 tuuman letkua. Kierettävät liittimet ovat silloin ihan inhimillisen kokoisia. Ohuista letkuista ja pienistä liittimistä voisi muutenkin olla hyötyä. Ne rauhoittaisi sylinterin liikettä hieman hitaammaksi.

Laita kuvia kun liimailu valmis. Oken ja Aky9:n puomit ovat todella hienoja. Täydet pisteet myös avoimesta tiedonjaosta, mitoista ja materiaaleista !!
 
Kyllä se ainainen ongelma on kun letkuja yrittää mitata. Ja varsinkin jos pitää vielä saada kulmaliitin molempiin päihin! Täytyy tuo kasteluletku viritys kokeilla ensi kerralla! Loistava idea!
 
STEFFE sanoi:
... varsinkin jos pitää vielä saada kulmaliitin molempiin päihin!.....

Letkuun ei yleisesti saa laittaa kulmaliitintä molempiin päihin. Jos toisessa päässä on kulmaliitin, pitää toisen pään liittimen olla suora, jotta letku ei asennuksessa jää kierteelle.
 
Niin on varmaan kyllä turvallisempaa hoitaa sitä. Tulee helposti "kierrevoima" siihen muuten. Ainahan siihen voi laittaa kulmapala jatkeeksi!
 
Lopullinen tuotos palautui pulverimaalauksesta ja kasaus sekä koekäyttö suoritettu onnistuneesti. Emäntä roikkui koukun nokassa ja jopa kehui laitosta. Kiitos kaikille projektiin osallistuneille ja erityisesti Okelle!
 

Liitteet

  • IMG_3256.JPG
    IMG_3256.JPG
    30,7 KB · Katselut: 2 915
  • IMG_3255.JPG
    IMG_3255.JPG
    29,7 KB · Katselut: 2 868
  • IMG_3254.jpg
    IMG_3254.jpg
    26,1 KB · Katselut: 2 873
  • IMG_3253.JPG
    IMG_3253.JPG
    30,7 KB · Katselut: 2 872
  • IMG_3252.JPG
    IMG_3252.JPG
    33,2 KB · Katselut: 2 869
Yritin aluksi laittaa suurempia kuvia, mutta eivät mahtuneet. No nyt nämä jotka mahtuivat, ovat vähän turhan pieniä - no...jos joku haluaa suurempia kuvia niin kokeilen välimallia :p :lol:
 
Jos normaalisti konee nostaa n. 3 metriin niin tuollahan se menee pitkälti päälle 5 m! Sillä voi jo nosta kattotuoleja autotallin päälle...
 
Mistä arvasit! Kattotuoleja ja -huopia varten ko. laitteen värkkäsin. Käsineen kun painavat kuitenkin jonkin verran (yksin kun väkästelee). Innolla odotan, että pääsen tositoimiin! :lol:
 
Kattotuolien, -huopien ja -peltien nosto mullakin oli mielessä. Pistä nostokokemuksia keskikokoisten kuvien kera kunhan pääset vauhtiin. Jokin tollanen pitää itsekin jossain vaiheessa rakentaa :cool:
 
Tänään olisi ollut tarvetta tuollaiselle hyperpitkälle nostopuomille. Kävin nostamssa 6 poijua painoineen peräkärrystä järveen. Teleskoopilla ja perusnostopuomilla juuri ja juuri ylsin veteen asti... No sain ne nostettu järveen mistä niitä on helppo liikutella paikoilleen. Petonipainoa oli 100kg per poiju.

Mutta vähän jäin kaipailemaan....
 
STEFFE sanoi:
Paljonko voi laittaa kuulalle painoa ennen kun 200:sen perä nousee?
Tänään viimeinkin tuli testattua tuo nosto. Koneen puomi suoraan eteenäin ja nostopuomin päässä olevaan vetokuulaan nostoliina. Nostoliinalle 165kg ihmispainoa ja koneen takarenkaat jäi vielä maahan. Koneessa ei ollut kuljettajaa eikä pyöräpainoja.

Tuon vetokuulan tarkoitus on helpottaa peräkärryjen siirtelyä.Peräkärryn aisapainohan saa olla maksimissaan 70kg, joten tuo riittää siihen tarkoitukseen vallan mainiosti.

Tänään tuli perkattua mökkiojaa kaivurilla.
 

Liitteet

  • oja.jpg
    oja.jpg
    30 KB · Katselut: 3 350
Tuossa pari kuvaa vetokuulalla varustetun nostopuomin käytöstä
 

Liitteet

  • Nostapuomi 1.jpg
    Nostapuomi 1.jpg
    131 KB · Katselut: 3 135
  • Nostopuomi 2.jpg
    Nostopuomi 2.jpg
    110,1 KB · Katselut: 3 138
Askartelin viime kesänä Avantin perusjatkopuomiin kiinnitettävän jatkopuomin. ;P

Piti siirtää soutuvenettä ja sen telinettä rannassa. Nyt sellainen 5 metrin vene mahtuu hyvin pyörimään puomin nokassa, kun tilat sen siirtelyyn ovat hieman ahtaat.

Kun 520:ssä on pari normilisäpainoa ja itse tehty noin 50 kg:n lisäke perässä, niin teleskooppipuomi ulkona ja kaikki jatkot kiinni puomi vaakasuorassa tasaisella pystyi nostamaan 270 kg, jolloin takapyörät nousivat ylös hyvin kevyellä liikkeellä puomista painamalla. (punnittu Avantin työlaitteiden ja betonilaattojen avulla)


Rakenne on vähän hassu, koska parempi olisi ollut, jos extrajatko olisi Avantin jatkon yläpuolella, mutta kuvan mukainen toteutus oli helpompi tehdä.
 

Liitteet

  • P5130130_crop.jpg
    P5130130_crop.jpg
    101 KB · Katselut: 3 118
alavilla sanoi:
Rakenne on vähän hassu, koska parempi olisi ollut, jos extrajatko olisi Avantin jatkon yläpuolella, mutta kuvan mukainen toteutus oli helpompi tehdä.

On jäänyt kiusaamaan miksi tuo tuo on hassu, ts. miksi se olisi parempi että jatko olisi yläpuolella? Toki tuohon etummaiseen kiinnikkeeseen nyt kohdistuu suurempi voima mutta jos tuo kestää sen mitä koneen perä pysyy maassa niin onko siihen jotain muuta rakenteellista syytä että jatko puomin päällä olisi parempi?

Lumenpudotukseen tehdyn skraapan pistin lihoiksi ja vielä olisi rautaa jäljellä yksinkertaisen nostopuomin tekoon, joten siinä mielessä kiinnostaa miksi tuo nyt muka on jotenkin pielessä :roll:
 
wanavant sanoi:
On jäänyt kiusaamaan miksi tuo tuo on hassu, ts. miksi se olisi parempi että jatko olisi yläpuolella? Toki tuohon etummaiseen kiinnikkeeseen nyt kohdistuu suurempi voima mutta jos tuo kestää sen mitä koneen perä pysyy maassa niin onko siihen jotain muuta rakenteellista syytä että jatko puomin päällä olisi parempi?
....
Alkuperäinen ajatukseni oli, että jatko olisi levännyt Avantin jatkopuomin päällä, jolloin koko rakennelma olisi ollut sirompi, koska tarkoitus oli nostaa sillä klapisäkkejä puuvajaan, joka ei sitten onnistunut muutenkaan. Lisäksi hain ratkaisua, jossa itse hitsattuihin saumoihin ei tulisi vetäviä voimia (tunari hitsari :oops: ), mutta käytettävissä olleet materiaalit eivät riittäneet/sopineet, jolloin täytyi tehdä kuvan mukainen ratkaisu.

Muuten ei kai ole väliä, miten tuo on tehty.
 
Nykyinen jatkopuomi on hyvä sellaisenaan. Tärkeintä on saada
toimiva tuote (nopeasti) olemassa olevilla työkaluilla ja materiaaleilla.

Optimointia voidaan sitten tehdä käyttökokemusten ja sarjavalmistuksen
astuttua kuvaan. Siihen menee kymmenkertaisesti aikaa ja työkaluja tarvitaan
lisää. Kaikki uudet ratkaisut kannattaa testata huolellisesti protoyypeillä.
Pelkkä lujuuslaskenta ei riitä, malleissa ja kuormituksissa on lähes aina
vääriä olettamuksia, joita ei itse huomaa.

Yläpuolisella puomilla olisi saanut hieman lisää nostokorkeutta.
Korvakkeet voisivat olla lähempänä toisiaan.
Takakorvakkeen takana oleva putki on turhaa painolastia.
Putken pää kantaa kuormaa paremmin, kun se suljetaan laipalla.

Metallivannesaha, kääntyvä, olisi hyvä työkalu näissä rautarakenteissa.


Oke
 
Käytettävissä oleva aika ja erityisesti materiaalit rajoittavat hommia paljon. Aina, kun tekee jotain uutta kapinetta, tehdään proto, jonka pitäisi toimia. Materiaalia ei ole haaskattavaksi asti ja aika rajoittuu viikonloppuihin ja kesäloma-aikaan. Vaikka kuinka asioita pohtii etukäteen, huomaa kyllä jossain vaiheessa, että kaikkea ei tullut huomattua. Sitten tehdään jokin muutos, joka voi poikia isompia ongelmia. En kuitenkaan ole suunnitellut, että käyttäisin kaiken vapaa-aikani rälläkän ja hitsauskoneen kanssa.

Tuo jatkokappale on tehty jostain hieman raskaammasta hyllynjalasta, jonka löysin yhdestä romuliikkeestä. Se on jotain 3-4 mm ainetta ja etupää (koukun pää) on umpinainen, koska siihen oli hitsattu paksumpi latta, jossa on pari reikää lattiakiinnitystä varten. Reikiin sopi järeät sakkelit, joissa on kiinni kolmas, johon tulee nostokoukku. Peräpään ylimääräinen osa jäi olemaan, kun en viitsinyt katkaista sitä pois ja arvelin, että en tarvinnut kaikkea pituutta ns. hyötypuolelle.

Mitään lujuuslaskentaa en tehnyt, eli mitoitus on puhdasta arvausta. Olin hieman epävarma etukiinnityksen kestosta, eli ajattelin, että laittaisin siihen vinotuen kärkeen päin, mutta katseltuani siihen asti valmista puomia, totesin, että antaa olla. Kuorma tuolla nostettaessa ei tule olemaan yli 150 kg missään vaiheessa, koska maasto on sen verran mäkistä, että Avant nostaa peräpään ilmaan, ennen kuin puomi hajoaa. Kiinnikeosat on tehty L-profiillista ja lattaraudan paloista yhteen hitsaamalla. Etukiinnike on vahvistettu latoilla, mutta takakiinnike on parista L-profiilin palasta tehty. Ei ollut muuta Avantin puomin kannakkeisiin sopivaa ainetta.
 
alavilla sanoi:
Askartelin viime kesänä Avantin perusjatkopuomiin kiinnitettävän jatkopuomin. ;P
Rakenne on vähän hassu, koska parempi olisi ollut, jos extrajatko olisi Avantin jatkon yläpuolella, mutta kuvan mukainen toteutus oli helpompi tehdä.

Alavilla;n loistavan esimerkin innoittamana duunasin kanssa jatkoa puomiin. Miten laulussa sanottiin... lisää pituutta heti tai ainakin isommat tuopit.
Nurkista löytyi rhs 40x80 5mm seinämällä. Porasin palkkiin muutamat reiät jos vaikka tarvis lyhyempänäkin. :)



Koekäytön jälkeen hieman maalia.
 

Liitteet

  • 2014-11-20-629.jpg
    2014-11-20-629.jpg
    277,7 KB · Katselut: 2 070
  • 2014-11-20-630.jpg
    2014-11-20-630.jpg
    268,6 KB · Katselut: 2 047
No nyt kyllä ylettyy :)
Tohon energiakoura päähän ja hommiin...
Pitäskö tollainen rakentaa myös siniseen ihmeeseen?
Komee sisustuskivi pihassa tuolla puomin takana...

Mauri
 
Maukka70 sanoi:
Komee sisustuskivi pihassa tuolla puomin takana...
Mauri

Kerkisin upottaa sen jo kerran, mutta jäi kulma hieman haittoihin, niin kaivoin uudestaan ylös :)
Oli sitten avantin max suoritus ja kuskin olisi kyllä pitänyt olla tässä kohtaa kiveä viisaampi.

Jos vielä tulee haittoihin on helpompi siirtää kun ei tarvitse kaivaa metristä :)
 

Uusimmat keskustelut