Peräkärry koneen kuljettamiseen | Sivu 5 | AvantClub - Keskustelupalsta
Radiossa sanottiin, että sinitakeilla on juuri menossa tehovalvontaviikko, jossa kiinnitetään muunmuassa turvalaitteisiin. Kun nuo liinat ovat oransseja, niin ei tarvinnu pysähtyä niitä erikseen tutkimaan varsinkin kun niitä näkyi enemmän kuin yksi.

Sirkkeli ei vissiin oo ylötietä nähnykkään, taitaa olla omavalmiste (ainakin jonkun)? Letkujakaan tai roikkaa ei tuu silmään, niin ei pysty päättelemään voimalaitetta.
 
http://www.nettikone.com/eurowagon/evo/1093035

Siinä on aika hyvä vaunu Avantin kuljetukseen ja miksi ei säilytykseenkin.
Vaatii kyllä eteensä autoksi luokiteltavan veturin. :mrgreen:
 
Tällainen kärry tuli näkyviin,tämänpäivän trukkimastojutun youtube filmin päätteksi. Siis alla olevasta linkistä. Kone oli kyllä vihreä mutta väärän merkkinen. mutta kärryssä on ideaa, työvälineillä kun on oma paikka on ni9iden kiinnityskin helpompi.
Jenkit on näitä harrastanut bobcateille.

graafmachine_bagger_excavator_pelleteuse_allcat_425.wmv

Terv KaiK
 
Hyvä idis mielestäni mutta tulee ongelmia jos hankkii uusia työvälineitä. Kiinteällä perussetillähän tuo on loistava.

Ja kyllä vaunusta tulisi ainakin meikäläiselle melko pitkäksi... Leveyttähän olisi jo 240 minimissään. Ja veturi pitäisi olla aivan kauhea, panssariaunun luokkaa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=urmzOnFIrhw&NR=1&feature=endscreen

http://www.youtube.com/watch?v=5jNTvKHAfs4&NR=1&feature=endscreen
 
Mahtaako toi palautus olla aina hydraulisella kipillä olevissa kärryissä tuollainen koneen painolla toimiva, vai joutuuko joskus käymään lava kaltevana itse päästämässä sen alas. Tarkoitan sitä, että jos lava on valmiiksi painava esim etupäässä on jo sidottuna muutama sata kiloa kamaa niin pystyyko palautuksen säätämään koneen painolle sopivaksi myös näissä tapauksissa?
 
Eiköhän noissa käsin pumpattavissa tekniikka ole tavalliseen tunkkiin verrattavaa?
Kun ventiili on kiinni niin ei laske ja jos venttiili on vähän auki, niin laskee hitaasti jne.
 
Minulla pumpataan myös alas. Filmissä olevassa systeemissä on se etu, et toi kuorman painopiste tulee paremmin esille, pumpattavassa sen pitää erikseen "määritellä" onko kohillaan.
Kärrynä kotimainen RKK-Trailer. Pyörät lavan alla, matalilla 195/55-10 pyörillä, lavakorkeus 52 cm, lavapituus 4m, leveys 1,87m.(kärry vetoauton levyinen) ja kokonaispaino 2700kg omapaino 550kg. Veturin max kytkentäpaino "vain" 2000kg.

Terv KaiK
 
Onko kellään käytössä Respon jarrullista kärryä? Tässä katsellut uutta kärryä tuohon 3-4 tonnin hintaluokkaan vaan näyttää tuo Respo ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Takalaita toimii ajosiltana, jos ei kestä sellaisenaan koneen painoa niin helposti vahvistettavissa. Kantavuus 1300 kiloa, mutta riittää minun tarpeisiin. Hintaa kärryllä alle 3000 euroa alv 23%. Yksi mikä tietenkin mietityttää, että saako 3,5 metrin lavalle 210 kaivurin kanssa aisapainon kohdalleen.

http://www.netikka.net/timo.riikonen/1700-352L15.html
 
NäilläMennään sanoi:
Onko kellään käytössä Respon jarrullista kärryä? Tässä katsellut uutta kärryä tuohon 3-4 tonnin hintaluokkaan vaan näyttää tuo Respo ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Takalaita toimii ajosiltana, jos ei kestä sellaisenaan koneen painoa niin helposti vahvistettavissa. Kantavuus 1300 kiloa, mutta riittää minun tarpeisiin. Hintaa kärryllä alle 3000 euroa alv 23%. Yksi mikä tietenkin mietityttää, että saako 3,5 metrin lavalle 210 kaivurin kanssa aisapainon kohdalleen.

http://www.netikka.net/timo.riikonen/1700-352L15.html

Mulla on Respon kippikärry. Melkein pieneksi käy, mutta asiansa on ajanut!

Täältä kuvia ja tietoja mun kärrystäni: http://www.jetnik.fi/jml/index.php/kuvia/23-perakarrykuvia

Ja tosiaan, mullekin tuo kantavuus juuri ja juuri riittää, vaan ongelma on että kärry on puolisen metriä liian lyhyt. Eli kun kaivurin kanssa ajelee kyytiin, joutuu avaamaan etulaudan, jotta kippi jaksaa kippautua eteen alas ja ettei paino tule liian taakse. Kärryyn voisi tietysti ajaa takaperin, mutta ilman takapainoa, ainakin mun 220:llä, peruuttaminen pelkän kaivurin kanssa kyytiin on haasteellista ja epämukavaa kun kone meinaa nyökkiä eteenpäin koko ajan. Ja tämä siis pelkän kaivurin kanssa, yleensähän kaivurin kauhassa sitten vielä roikotetaan sorakauhaa, kun ei sitä yleensä ihan pelkän kaivurin kanssa minnekään viedä. Sama ilmiö tietysti tapahtuu ilman kaivuriakin, jos kauhassa tai vaikka trukkipiikeissä on tavaraa.

Kovaa käyttöä tuo on kyllä kestänyt. Takalaita toimii siis ajoramppina, mutta on jo hieman taipunut, mutta ei huolestuttavasti. Kärryllä on kuljetettu konetta tuhansia kilometrejä ja satoja kertoja vuokraustoiminnan yhteydessä. Samoin olen kuljetellut muutakin tietysti, esimerkiksi olen peruuttanut kärryn veteen niin pitkälle, että se alkoi kellumaan :) Sitten joutui odottelemaan sen "uppoamista", että sai vetää/ajaa veneen kyytiin ;)

Mutta nyt kyllä haluaisin mieluummin vaikkapa Agadoksen kärryn. Lavettikärry on hyvä, koska se toimii myös työtasona, mutta kippiähän ei ole sitten..
 
Moi Jets'ille, kyllä se lavettikin samalla lailla kallistuu kuin sun nykyinen kärrykin, jolloin perälauta toimii ramppina. Sitten tää kunnon kippikärry malli "Sekatyömies" jolloin tarvitaan ajoramppeja. No ei ne kaikki lavetit tietysti kallistu ja tarvitaan ramppeja.
On kippikärryjä jotka kallistuu ja kippikärryjä jotka kippaa.

Oli muuten joskus TM'ssäkin juttua henkilöauton parävaunuista, jutussa meni raskaasti sekaisin kantavuus, omapaino ja kokonaispaino. (Ikää 60+, ei ole massoja).

Terv KaiK
 
NäilläMennään sanoi:
Onko kellään käytössä Respon jarrullista kärryä? Tässä katsellut uutta kärryä tuohon 3-4 tonnin hintaluokkaan vaan näyttää tuo Respo ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Takalaita toimii ajosiltana, jos ei kestä sellaisenaan koneen painoa niin helposti vahvistettavissa. Kantavuus 1300 kiloa, mutta riittää minun tarpeisiin. Hintaa kärryllä alle 3000 euroa alv 23%. Yksi mikä tietenkin mietityttää, että saako 3,5 metrin lavalle 210 kaivurin kanssa aisapainon kohdalleen.

http://www.netikka.net/timo.riikonen/1700-352L15.html

Aikoinaan kun noita katselin jäi Resposta hyvä kuva mutta mieleen jäi myös että lehtijousirakenne tekee siitä hiukan korkeamman kuin esimerkiksi vastaavasta Aku - kärrystä jossa on kumivääntöakselit.
Tiedä sitten onko tuolla väliä mutta itse tykkään että kärryn painopiste on mahdollisimman alhaalla eikä tarvitse lastata "korkealle". Akussa taisi olla hiukan enemmän kantavuuttakin, tosin jos sitä ei tarvitse eihän sillä ole sitten merkitystä :)
 
Edellä esitelty Lajaatenan teettämä kärry Rehi on valmistettu koneen kuljetukseen ja viimeisen päälle siihen homaan.
Tyyliltään eo. videoiden kaltainen, mutta sähköhydrauliikalla.

Toki se ei mahdu tuohon hintatavoitteeseen ja vaatii rotevan vetoauton. Hintaa kannattaa pohtia
monta vuotta kestävänä hankintana, jonka arvo ei ole sittenkään ole nolaantunut.
 
NäilläMennään sanoi:
Onko kellään käytössä Respon jarrullista kärryä? Tässä katsellut uutta kärryä tuohon 3-4 tonnin hintaluokkaan vaan näyttää tuo Respo ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Takalaita toimii ajosiltana, jos ei kestä sellaisenaan koneen painoa niin helposti vahvistettavissa. Kantavuus 1300 kiloa, mutta riittää minun tarpeisiin. Hintaa kärryllä alle 3000 euroa alv 23%. Yksi mikä tietenkin mietityttää, että saako 3,5 metrin lavalle 210 kaivurin kanssa aisapainon kohdalleen.

http://www.netikka.net/timo.riikonen/1700-352L15.html

Olen vetänyt varmaan 20000km Respon yksiakselista ja tyytyväinen kaikin puolin.. Vähemmän ollu koneenkuljetusta, mutta on kyydissä joku avantin "kopiokin" ollu. Koneenkuljetukseen ostaisin ehkä suuremman kärryn, vaikka hyvin tämänkin kippi toimii - takalaita tosiaan on kovilla.
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1348662
 
Re: M: muuli 900j kuljetusperävaunu kantavuus 1250kg/kp 1500

Kas, minulla "sattuu" olemaan juurikin tuollainen kärry...:)
Eli pitihän sitä kokeilla. 220 mahtuu kavuri 150:n kanssa etuperin ihan hyvin. Aisapainoksi sain n. 60kg (nokkapyörän kohdalta punnittuna) ja siinä on vielä säätövaraa molempiin suuntiin, eteen vähemmän, taakse reilusti.
Tämä on järeämmällä takalaidalla, eli hieman peräpainoisempi kuin normilaidalla. Sorakauhankin saisi vielä varmasti kyytiin.
 

Liitteet

  • Muuli_ja_220.jpg
    Muuli_ja_220.jpg
    181,3 KB · Katselut: 4 799
Re: M: muuli 900j kuljetusperävaunu kantavuus 1250kg/kp 1500

MacKaiveri sanoi:
Kas, minulla "sattuu" olemaan juurikin tuollainen kärry...:)
Eli pitihän sitä kokeilla. 220 mahtuu kavuri 150:n kanssa etuperin ihan hyvin. Aisapainoksi sain n. 60kg (nokkapyörän kohdalta punnittuna) ja siinä on vielä säätövaraa molempiin suuntiin, eteen vähemmän, taakse reilusti.
Tämä on järeämmällä takalaidalla, eli hieman peräpainoisempi kuin normilaidalla. Sorakauhankin saisi vielä varmasti kyytiin.

Joo, etuperin menee, mitenkäs takaperin? Vaan liekö väliäkään.. Itse ainakin tykkään kyllä pakata kaivurin kauhan ja sen nivelen kärryn lattiaa vasten. Tuskin tuo kärryn etulaita on tarkoitettu pitämään kaivurin puomistoa :) Sorakauha menisi varmaan juuri ja juuri tuohon kaivurin rungon ja etulaidan väliin?

Olenkin tässä miettinyt, että mitä jos värkkäisi toisenlaisen kiinnikkeen tuolle venttiilipöydälle, niin voisi sitten kaivurin puomiston kääntää sivuun ja koko paketti lyhenisi olennaisesti.

Itse pakkaan koneen suurinpiirtein kuvan mukaisesti, tosin käännän tuon kaivurin kauhan niin, että se nivel ja kauha tukeutuvat lattiaan ja pitävät samalla tuota kauhaa paikallaan. Yleensä en kummemmin sido tuota sorakauhaa, toisinaan laitan senkin liinalla kiinni. On hyvin pysynyt äkkijarrutuksessakin kaivurin puomiston pitämänä. Varmaan pitäisi aina sitoa sekin erikseen.

Asiapainoa en ole yleensä mitannut, vaan käsin kokeilen että jaksaa sitä heilutella. Pääsääntöisesti kuitenkin niin, että enemmän on painoa edessä kuin takana. Tällöin ei sitten käy myöskään kippauslukkoja avatessa niin, että lava kippaa itsekseen heti avatessa tai jumittaa lukkoihin.

Ja tuo kuva on muutan ihan vain demo, ei ole mitään liinojakaan laitettu kiinni.
 

Liitteet

  • KoneenKuljetus2.jpg
    KoneenKuljetus2.jpg
    248,9 KB · Katselut: 4 757
Tuossa muuli kärryn myyntikeskustelussa kiinnitin huomion koneen ajosuuntaan kuljetuksessa.
Itse ajan hytillisen koneeni aina takaperin kärryyn ilmanvastuksen pienentämiseksi, varsinkin lumikauha etuperin ajettuna on melkoinen tuulipussi. Eikä ole tuulilasi täynnä itikoita :)
 
Täällä on liikkunut Avant 320 kauhoineen isolla kahden hevosen kärryllä. Kone on helppo ajaa takaperin ramppia, ja on suojassa.

Jos tuo uusi 528 tulee hankittua, pitää katsoa papereista vieläkö tuo kärry riittää.
 
Menin sitten ostamaan käytetyn (kun halvalla sain...) JT:n 324x150 1200/960kg yksiakselisen jarrukärryn Avantin kuljetukseen. Tähän asti menty Respon kaksiakselisella kevytkärryllä joka vähän "kyseenalainen" painojen suhteen. Tarkoituksella halusin 150 leveän, 180 ois jo paljon leveämpi kuin auto ja varsinkin lainatessa sillä rikottais paikkoja varmasti enemmän. Eikä autonkuljetus ole ollenkaan suunnitelmissa. Avanttia ja multakuormia sekä kaatiskeikkoja (risuja-kantoja jne). Kuomukärry on erikseen.

Aika rimpula tuo JT on... Mulla on ollut aikaisemmin Jokke, Majava (IKH) ja Respo. Ja tiedän mikä mulla ei enää tuu toista kertaa pihalle. Kyllä nuo edelliset on tehty kestämään ja JT näyttämään hyvältä. Mä olen tosi kauan etsinyt käytettyä 400x150 yksiakselista jarrukärryy mutta ei niitä vaan oo tai sit tällaiseen satunnaiseen omakotitalokäyttäjän siirtoihin aivan liian kalliita. Sit vielä ajattelin että jos 400 pitkään tekis Avantilla poisnostettavan kapellin niin vois hukata kuomukärrynkin pois. Mutta ei tällä kertaa.

JT:ssä riittää kantavuus juuri ja juuri tarpeisiini. Kone 550, lisäpainot, ROPS, kaivuri ja kauha(t) pitäis mennä kantavuuteen. Virtanen myi edullisesti 1000kg 2m rampit.

Nyt päästään varsinaiseen asiaan: Toi JT:n kärry... Molemmat iskarit repeytyneet yläpäästä irti. Laidat ja laitojen tuet vääntyilleet. Tukijalat vinksin vonksin ohkasten runkomateriaalien takia. Pohjalevy vähän kovalevyä tukevampi. Päädyt nostettavat, ei saranoin. Meinasin että näillä voi sitten elää satunnaisessa käytössä. Iskarikiinnikkeet hitsaten ja vahvistaen, ei sinänsä ongelma ja oli jo ostettaessa tiedossa. Nyt askarruttaa pohjalevy.

Alkuperäinen kaksiosainen pohjalevy on 18mm. Vaihdan pohjalevyn uuteen yhdestä palasta tehtyyn, kaupasta löytyy 1525x3660 levyä aihioksi.

Kannattaako vaihtaa pohjalevy 24mm vaneriin? Eli onko 6mm lisäys paksuudessa merkittävä?

Ja alumiinipoppareillako voi vetää kiinni? Leveäkantaista 4.8x30 löytyis kaubasta. Eikai tarvi olla RST tai teräs?

Mitä raati meinaa tai kokemuksia?


-Jukka
 
Suosittelisin ihan kupukantaisia kuningaspultteja, prikkoja ja nylokkejaa kiinnitykseen. Popparit pitäs olla terästä että kestäis.

Jonkun vuoden vanhasta farmi kärrystä meni 12mm faneri uusiksi ja pistettiin 21mm ja täytyy sanoa että muutos oli valtava. Samalla pistettiin kaikki kinnityssilmukat uusiksi, olivat tehtaalla vääntäneet jokaisesta kiinnitysruuvista kierteet sököiksi, ihan hirvitti kun tuo selvis, kierteet pilalla ei taatusti pidä yhtä lujaa kuin pitäisi ja silmukoissahan koko kuorma on kiinni.
 
Kyllä pohjan voi vaihtaa paksumpaam kunhan muyistaa että jokainen kilo mitä lisätään rakenteisiin on kantavuudesta pois....

En käytä itse ikinä nuo pohjalevysä olevat lenkit. Käytän aina ulkopuoliset pohjan alla mitkä on rungossa kiinni. On muuten mälsä tunne kun 2000 kg tulee lavaa pitkin jarruttaesa...
 
Mä käytän lavan lenkkejä. Ne on semmoista 15 mm rautaa joka menee lavarungon ympäri. (LT folkkarissa)

Useimmiten peltisten peräkärryjen sidontalenkit ovat niin heppoisia, että irtoavat, jos koittaa laittaa oikean sidontaliinan niihin kiinni.

Pohjafaneriksi kannattaisi mielestäni vaihtaa joku liki 20mm kapistus, niin saattaisi olla pidempi ikäinen. Kannattaa tutkailla mahdollisen kipin rakennetta ja jos on rampit, niin ehkä jättää kippi käyttämättä. Se tuottaa melkoisia rasituksia heppoiseen kärryyn, kun parin tonnin puntti vaihtaa paikkaa. Huomioi sitten että tyhjällä 520 koneella on painoa n. 1250 kg. Siihen peräpainot, kauha ja kaivuri, niin ollaan jossain 1500 kg paremmalla puolella.

Itse lopetin kärrykokeilun, kun hlöautosta meni ensin kytkin ja sitten takapyörän laakerit tai siis tukivarsien laakerit. Totesin ettei se folkkari niin kallis olekaan ylläpitää.


-janne
 

Uusimmat keskustelut