puolivoltti... | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
ei kai planeettalaisille näin käy?

https://www.aamulehti.fi/uutiset/pyorakuormaaja-otti-liian-ison-lastin-hiekoitussepelia-sitten-kavi-niin-kuin-arvata-saattaa-200814417
 
ooh, mulle sattui kerran, kun en muistanut että ujutin hyllyllä olevaan kauhaan muutaman lisäpainon ja kone oli 300 tyyppinen powercat.

"Kiinteistöpalveluyhtiö Siikin työnjohtaja Jussi Vilkki ei halua kommentoida onnettomuutta."

Mahtaisikohan aluehallintovirasto tai muut työsuojeluun perehtyneet tahot kommentoida tuota Darvin -Awards kilpailuasetelmaa kuvassa keskellä.

Tuuri kuitenkin kesti koneen kyykkäämisen ja nostamisen, tällä viikolla kannattaa lotota.
 
Tuosta ei oikein pysty päättelemään koneiden massojen suhteita, mutta jos tarkoituksena on laskea nätisti tuon onnettomuuskoneen takapyörät maahan kakkoskoneen avulla, niin tarvisi varmaan olla paljonkin eroa 'kaatokuormissa' Noi näyttää aikalailla samantasoisilta vehkeiltä. Mutta ehkä työmaan turvallisuusvastaava on laskenut homman varmuuskertoimen samalla kaavalla kuin tuon henkilönostonkin.

Jos ylikuorma on edelleen kauhassa, kai tuon koneen saisi normiasentoon omin avuin painamalla puomia alaspäin, luulisi sen olevan kaksitoiminen. Vai nojaako se rakennukseen tms. Tosin tuossa asennossa varmaan pumput horii helposti tyhjää niin parempi käyttää apuvoimia.
 
Kuvakulma voi narrata, mutta mietin myös semmoista, että jos kone on nippanappa nokillaan ja mennään tuosta sivusta touhuamaan, niin pikkuliikkeellä kone kaatuu takas pyörilleen ja kun siinä on pystyssä sojottava avustajan puomi välissä, niin apukone kaatuu kepeästi ja avustaja jatkaa tangentin suuntaan.
 
Näyttää klassiselta tilanteelta. Kaikkinon mennyt hyvin kunnes on käännetty ja koneen ”vastapsino” on siirtynyt hivenen enemmän eteenpäin ja vips kone on keulallaan. Tuota tunnetta olen isoin kokenut, toki kauha alhaalla, että kun lähtee käänyämään niin perä irtoaa kun painopiste siirtyy vähän edemmäksi. Jännä tunne.
 

Uusimmat keskustelut