Talvi tulee oletko valmis? | Sivu 5 | AvantClub - Keskustelupalsta
Meinas aamulla jättää pumppu pari lyöntiä välistä, kun työnsin lumia ojaan ja penkka petti alta.
Ja kun maa ei oo jäässä pitoa poispääsyyn ei tahtonut löytyä millään vaan kone meinas väkisin valua
vaan syvemmälle.

Leca on hyvää hiekoitukseen, tahtoo vaan kulkeutua sisälle hienona liejuna.
 
STEFFE
Mä kun ajan nastoilla ympärivuoden...
Pikku avanttiin (216) ei saa ketjuja eteen ja talvella lisää pitoa kaipaisi jo ohjattavuuden takia. Onko kellään kokemusta traktorikuvioisen renkaan nastoittamisesta itse jälkikäteen esimerkiksi Motonetin BestGrip 6x8/2,2mm tai 9x15/3,2mm. Isompi voi olla turhan järeä. Onko hankala laittaa? Kestääkö nämä liimaamatta, kun en ole ajatellut irroittaa kesäksi. Jos liimaa, niin millä liimalla?
Paras lopputulos varmaan tulisi, kun ostaisi kaksi palakuvioista rengasta nastoilla ja niihin vanteet. On vaan aika tyyriit.
 
wx1 sanoi:
STEFFE
Mä kun ajan nastoilla ympärivuoden...
Pikku avanttiin (216) ei saa ketjuja eteen ja talvella lisää pitoa kaipaisi jo ohjattavuuden takia. Onko kellään kokemusta traktorikuvioisen renkaan nastoittamisesta itse jälkikäteen esimerkiksi Motonetin BestGrip 6x8/2,2mm tai 9x15/3,2mm. Isompi voi olla turhan järeä. Onko hankala laittaa? Kestääkö nämä liimaamatta, kun en ole ajatellut irroittaa kesäksi. Jos liimaa, niin millä liimalla?
Paras lopputulos varmaan tulisi, kun ostaisi kaksi palakuvioista rengasta nastoilla ja niihin vanteet. On vaan aika tyyriit.

En ole kuullut että ruuvattavat nastat pysyisi mutta nopeasti ne poraa reiät ja ampuu siihen nastat.

Tehtaallakin on ollut nastoitettuja renkaita 220 sarjaan. Kannattaa kysyä sieltä tarjousta.
 
Talviaihetta tämäkin: olen miettinyt mitä teen tuon 140'n puskulevyn kanssa. Uusi terä on melkoisen hintava jos katsoo hinnastosta. Onko kukaan yrittänyt sovittaa tarvikeosaa esim ikh'n tasaterä valikoimista? Verkko ei käy, koska naarmuttaa kiveyksiä takuuvarmasti ja uskon viisaampaa enkä harkitse enää kumin käyttöä ;)
 
pleh sanoi:
Talviaihetta tämäkin: olen miettinyt mitä teen tuon 140'n puskulevyn kanssa. Uusi terä on melkoisen hintava jos katsoo hinnastosta. Onko kukaan yrittänyt sovittaa tarvikeosaa esim ikh'n tasaterä valikoimista? Verkko ei käy, koska naarmuttaa kiveyksiä takuuvarmasti ja uskon viisaampaa enkä harkitse enää kumin käyttöä ;)

Reikäjako on poikkeava Avantin terissä.
 
STEFFE sanoi:
pleh sanoi:
Talviaihetta tämäkin: olen miettinyt mitä teen tuon 140'n puskulevyn kanssa. Uusi terä on melkoisen hintava jos katsoo hinnastosta. Onko kukaan yrittänyt sovittaa tarvikeosaa esim ikh'n tasaterä valikoimista? Verkko ei käy, koska naarmuttaa kiveyksiä takuuvarmasti ja uskon viisaampaa enkä harkitse enää kumin käyttöä ;)

Reikäjako on poikkeava Avantin terissä.
Jos lähellä on joku nyrkkipaja, kannattaa kysyä paljoko maksaa uusien reikien teko.
 
pleh sanoi:
Talviaihetta tämäkin: olen miettinyt mitä teen tuon 140'n puskulevyn kanssa. Uusi terä on melkoisen hintava jos katsoo hinnastosta. Onko kukaan yrittänyt sovittaa tarvikeosaa esim ikh'n tasaterä valikoimista? Verkko ei käy, koska naarmuttaa kiveyksiä takuuvarmasti ja uskon viisaampaa enkä harkitse enää kumin käyttöä ;)

Mä oon. Tehtaan terä kului loppuun, niin hommasin IKH:sta korkeamman terä. Porasin puskulevyyn uudet reiät. Se ei ollut mikään ihme homma. Toki pienellä terällä ensin, ja sitten isommilla perään. Aikaahan siinä meni.

Koska IKH:n terä oli alkuperäistä huomattavasti korkeampi, niin jatkoin puskulevyä alaspäin ja tein terän taakse lisätuet. Korkeamman terän myötä auran geometria kuitenkin muuttui, eli auran etupää on nyt ylempänä. Tämä pitäisi korjata nostamalla kiinnityshenkseleitä ylemmäs. Sitä en ole vielä tehnyt. Teen samalla kun teen puskulevyn yläreunaan korotuspalat.

Syy miksi halusin korkeamman terän on aivan liian matalassa puskulevyssä. Kun on kevyttä pakkaslunta, mitä täällä etelässä nyttenkin on, niin pakko siirtyä aurauksesta linkoamiseen, koska vallit tulee sivuilla liian korkeaksi ja lumi tulee auratessa puskulevyn yli. Voima ei lopu kesken vaikka lunta olisi enemmänkin. Vauhti loppuu, sillä hitaalla vauhdilla lunta on mahdotonta saada "lentämään" pitkälle pientareelle. Lumi kerääntyy auran eteen vaikka levy olisi niin vinossa kuin sen saa. Vinkkinä tehtaalle, älkää säästäkö puskulevyn korkeudessa !!
 
:cry: ja tässä taas tulee eteen tilanne, jossa pitäisi olla verstas missä puuhailla... ehkä jo ensi talvena pääsee sisätiloihin?
Ezmo sanoi:
STEFFE sanoi:
Reikäjako on poikkeava Avantin terissä.
Jos lähellä on joku nyrkkipaja, kannattaa kysyä paljoko maksaa uusien reikien teko.

Tämän erikoismitoituksen kyllä arvasinkin ja siksi ensi ajatus oli verkkoterä.
Toisaaltaan piankos noita uusia reikiä polttelee jos ensin hakee kaasupullot (&muuthitsivehkeet) mökiltä.
Siinähän tietysti saisi tekohengitystä vanhalle terälle samalle keinolla, mutta kun... projektiakin pitäisi saada eteenpäin. JOS siis löydän sen tuolta lumen alta.
 
wx1 sanoi:
STEFFE
Mä kun ajan nastoilla ympärivuoden...
Pikku avanttiin (216) ei saa ketjuja eteen ja talvella lisää pitoa kaipaisi jo ohjattavuuden takia. Onko kellään kokemusta traktorikuvioisen renkaan nastoittamisesta itse jälkikäteen esimerkiksi Motonetin BestGrip 6x8/2,2mm tai 9x15/3,2mm. Isompi voi olla turhan järeä. Onko hankala laittaa? Kestääkö nämä liimaamatta, kun en ole ajatellut irroittaa kesäksi. Jos liimaa, niin millä liimalla?
Paras lopputulos varmaan tulisi, kun ostaisi kaksi palakuvioista rengasta nastoilla ja niihin vanteet. On vaan aika tyyriit.

Mulla tuli sama mieleen että jos kokeilis ruuvattavilla nastoilla juurikin siitä syystä että ottais ne sitten kesäksi pois (ja ei ois yhtä ylimäärästä rengassettiä nurkissa). Samalla näkis sen kuinka ne raapii kiveystä. Ja toisaalta jos ne lentelee pois niin luulis että siihen mennessä on saanut jotain kokemuksia nastoista ja ei kai ne tr-kuvioisissa renkaissa voi niin syvälle upota että sen jotenkin hajottais. Jännä kun ruuvattavia myydään joka puolella mutta kaikki kuitenkin sanoo että ne on surkeita, ilmeisesti näin sitten on.

edit. noi tietty maksaa sen verran että samalla rahalla saa ammutun nastoituksen renkaisiin...
 
Ville_remppaaja sanoi:
wx1 sanoi:
STEFFE
Mä kun ajan nastoilla ympärivuoden...
Pikku avanttiin (216) ei saa ketjuja eteen ja talvella lisää pitoa kaipaisi jo ohjattavuuden takia. Onko kellään kokemusta traktorikuvioisen renkaan nastoittamisesta itse jälkikäteen esimerkiksi Motonetin BestGrip 6x8/2,2mm tai 9x15/3,2mm. Isompi voi olla turhan järeä. Onko hankala laittaa? Kestääkö nämä liimaamatta, kun en ole ajatellut irroittaa kesäksi. Jos liimaa, niin millä liimalla?
Paras lopputulos varmaan tulisi, kun ostaisi kaksi palakuvioista rengasta nastoilla ja niihin vanteet. On vaan aika tyyriit.

Mulla tuli sama mieleen että jos kokeilis ruuvattavilla nastoilla juurikin siitä syystä että ottais ne sitten kesäksi pois (ja ei ois yhtä ylimäärästä rengassettiä nurkissa). Samalla näkis sen kuinka ne raapii kiveystä. Ja toisaalta jos ne lentelee pois niin luulis että siihen mennessä on saanut jotain kokemuksia nastoista ja ei kai ne tr-kuvioisissa renkaissa voi niin syvälle upota että sen jotenkin hajottais. Jännä kun ruuvattavia myydään joka puolella mutta kaikki kuitenkin sanoo että ne on surkeita, ilmeisesti näin sitten on.

edit. noi tietty maksaa sen verran että samalla rahalla saa ammutun nastoituksen renkaisiin...


Mites vaihtari c) kun olet jo rempat tehnyt. Eli nurmikuviot tai steffen erikoisrenkaat? Itse vaihdoin nurmikuvioon ja siinä on etenkin sivuttaispitoa mutta myös muuta lumipitoa enemmän kuin tr renkaassa. Samoin lumen siirtely harjalla voisi olla kokeilun arvoista. Nettikoneessa oli alv 0% harja 700e senhän saisi varmaan nyt 500 eur kun ei ole katuja harjattavana. huolto väitti taannoin että harjalla ei tule kivet liukkaiksi, mutta sitähän ei kokeilematta usko.
 
Maasturisti sanoi:
huolto väitti taannoin että harjalla ei tule kivet liukkaiksi, mutta sitähän ei kokeilematta usko.
Minäpä uskon, kun tulee tätä rappusten edustan kiveystä pidettyä katuharjalla puhtaana. Lähtee kaikki lumet ja muutamassa päivässä nuo 'aatunkin kengän' jäljet ovat poissa - jos siis jaksaa lakaista ahkerasti ja lunta tulee vielä.
 
Maasturisti sanoi:
Mites vaihtari c) kun olet jo rempat tehnyt. Eli nurmikuviot tai steffen erikoisrenkaat? Itse vaihdoin nurmikuvioon ja siinä on etenkin sivuttaispitoa mutta myös muuta lumipitoa enemmän kuin tr renkaassa. Samoin lumen siirtely harjalla voisi olla kokeilun arvoista. Nettikoneessa oli alv 0% harja 700e senhän saisi varmaan nyt 500 eur kun ei ole katuja harjattavana. huolto väitti taannoin että harjalla ei tule kivet liukkaiksi, mutta sitähän ei kokeilematta usko.

Tämä ollutkin päällimmäisenä ajatuksena, Steffe tosin sanoi ettei niihin pysty laittamaan nastoja ja tuntuu että ilman mahdotonta. Itse asiassa ne erikoisnurmirenkaat ei olis kuin 50eur/kpl mutta eihän mulla oo ylimääräisiä 6-pulttisia vanteita. Tehtaalta nurmirenkaat ois 900eur vanteineen. TR-kuvioiset pidän kyllä varalla, jotain sellasta hommaa kuitenkin aina. Pitää nyt jotain arpoa.
Harjauksessa vaan että kun lumet pitää jonnekin harjata, se olisi hieman taiteilua niiden ohjailu oikeisiin paikkoihin (Maasturisti tietää millanen piha, rinne ja joka suuntaan kallellaan ja mutkitteleva) :lol:
 
Ville_remppaaja sanoi:
Itse asiassa ne erikoisnurmirenkaat ei olis kuin 50eur/kpl mutta eihän mulla oo ylimääräisiä 6-pulttisia vanteita.
Kait nyt jostain vanteita löytyy :eek:
On muuten ero kuin yöllä ja päivällä, kun vaihtaa ripakuviot pois alta näillä keleillä. Minä en ainakaan näin äkkiseltään suorilla ja loivilla poluilla kaipaa hiekkaa tahi nastoja alle. Viittaan siis niihin TheSteffenErikoisrenkaisiin jotka jostain syystä päätyivät minulle :roll:
Harjan puolesta puhuen niin eikös se aika hyvin heittele 630'n tehoilla vasta satanutta luntakin?
Eikös jostain löytyis testikappaletta??
 
Ruuvattavat nastat ovat olleet 630:n traktorirenkaissa 2011 syksystä.
En asenna niita seuraaviin renkaisiin. Nastat menevät itse syvemmälle,
niitä ei oikein pysty enää kiertämään takaisin tai irroittamaan ja lisäpidosta
ei oikein osaa sanoa mitään. Nastat eivät vielä ole menneet niin syvälle, että
rengas olisi puhjennut.

Ajan näillä nastoitetuilla renkailla nykyisin läpi kesän ja aloitan niillä myös
lumityökauden. Kun kyllästyn liukkauteen, vaihdan toisiin traktorirenkaisiin,
joissa on lumiketjut kiinni. Salmiakkikuvioiset ketjut ovat mukavammat kuin
poikittaiset ketjut, sillä kovalla alustalle ne eivät hypytä.


Oke
 
wx1 sanoi:
Pikku avanttiin (216) ei saa ketjuja eteen ja talvella lisää pitoa kaipaisi jo ohjattavuuden takia.

Minulla on 220:ssä ketjut sekä edessä että takana nurmirenkaiden kanssa 15mm levityspaloilla. Tuskin 216 on tässä suhteessa erilainen. Jos on rengaspainot tarvitaan lisäksi pidemmät kiinnitysmutterit ja niihin aluslevyt. Kaiken sai kätevästi tehtaan varaosamyynnistä. Ketjut mahtuvat lokasuojan kanssa myös taakse nurmirenkailla.
 
Pitää sen verta päivittää että tilasin tehtaalta setin nurmirenkaita ja kuulemma lumipito huomattavasti TR-kuviota parempi, näissä nykyisissähän on vielä lamellit parantamassa pitoa. (nykyään 2 lamellia per "nappula" vrt. "erikoisnurmirenkaiden" 1, ja ilmeisesti takavuosina ei ollut lamelleja ollenkaan)

Sopiva ajoitus kun Helsingissä alkaa satamaan vettä ja lumet ilmeisesti lähtee pikapuolin. :lol:
 
Ville_remppaaja sanoi:
Pitää sen verta päivittää että tilasin tehtaalta setin nurmirenkaita ja kuulemma lumipito huomattavasti TR-kuviota parempi, näissä nykyisissähän on vielä lamellit parantamassa pitoa. (nykyään 2 lamellia per "nappula" vrt. "erikoisnurmirenkaiden" 1, ja ilmeisesti takavuosina ei ollut lamelleja ollenkaan)

Sopiva ajoitus kun Helsingissä alkaa satamaan vettä ja lumet ilmeisesti lähtee pikapuolin. :lol:

Ennoiden tulevia kelejä siis!

juu nykyään saa sitä kuviota 2lla viillolla jolloin pito on vielä parempi!
 
Kohta olen vallis talvea ajatellen. Autotallissa on nyt lattialämmitys päällä ja puuttuvat kattotiilet tuli tänään. Kyllä tämä tästä pikku hiljaa. Flunssa vaan on pitänyt meikäläisen työtahti vähän hitaana. Kevyt sisustussuunnittelu nyt että saa tavarat mahtumaan. Ja se jääkaappi....
 
Ennen jääkaappia suosittelen sellaisia erittäin jämäköitä varastohyllyjä, kantaa satoja kiloja per hylly ja myynnissä ainakin IKH, Motonet ja Puuilo. ( hinta n 200eur) :D Meinaan sitä tavaraa alkaa kertyä... :lol:
 
Ville_remppaaja sanoi:
erittäin jämäköitä varastohyllyjä, kantaa satoja kiloja per hylly...... Meinaan sitä tavaraa alkaa kertyä... :lol:
TAI vaihtoehtoisesti jättää hyllyt laittamatta jolloin tavarat kasaantuvat nurkkiin. Sieltä ne saa sitten näppärästi silloin tällöin vietyä kauhalla takapihalle (A-kaivurilla tehtyyn) 'varastokuoppaan' :mrgreen:
 
Eipäs ole töiltä tänne kerennyt taas aikoihin. Talvi tuli liian aikaisin ja lehdet jäi hankien alle. Aurattu on aika reippaasti ja hiekkaakin toistakytä kuutiota kylvetty. Tänään auraillaan sitten loskaa tässä parhaillaan. Uusia pihoja tuli tälle talvelle liuta lisää ja alue laajeni melkoisesti. Alkaa olla siinä ja siinä että 760:sen siirtonopeus vielä riittää tehokkaaseen työskentelyyn. Jonkinlainen kakkoskone olisi hankittava, ehkä hilux aura/hiekotinvarustuksella tai sitten toinen vähän pienempi Avantti...

Nyt toista talvea käytössä Snowstarin zoom 150-250cm ja on kyllä mainio jokapaikan höylä vaikkakin kallis verme.
 
Kaim sanoi:
Uusia pihoja tuli tälle talvelle liuta lisää ja alue laajeni melkoisesti.
Nyt toista talvea käytössä Snowstarin zoom 150-250cm ja on kyllä mainio jokapaikan höylä vaikkakin kallis verme.

Mä yritin päästä vähän asiakkaista eroon tälle kaudelle korottamalla hintoja... Ja pieleen meni. 1 lähti ja tuli 5 tilalle :evil: Nyt on taas piha määrä reilusti päälle 50 kpl!

Kyllä tuos tuo zoomi kiinnostaisi mutta kun tarve nostaa on niin suuri. Muureja on ympärillä niin monessa paikassa joten ei nvoi vain puseka eteenpäin.

Kuinka hyvin sillä saa vedettu lumet esim muureista poispäin? tuleeko minkälainen jälki silloin ja kuinka lähelle muuria pääsee?
 
Takaperin tulee tosi hyvä jälki. Riippuen tietysti kuinka tallattua tai kuinka paljon lunta. Mutta irrottaa pakkautuneen lumen paremmin taka- kuin etuperin. Pääsee niin lähelle kuin pätykappaleiden pituus on. Se taas riippuu sitten siitä minkä levyistä auraa miettii. Ainut miinus on, että tarvitaan auran oma kulutusterä, joka on aika paksu eikä pure polanteeseen niin hyvin kuin normi reikäterät.

Vaihteleviin pihoihin ylivoimainen aura. Teollisuuspihoissa täysleveänä menee paljon lunta kerralla ja silti mahtuu kulkemaan kävelyväylätkin. Ei ole enää nivelauraa ikävä. Mutta tosiaan kallis on, tuo pikkuinen n. 7000€+alv..
 
STEFFE sanoi:
Mä yritin päästä vähän asiakkaista eroon tälle kaudelle korottamalla hintoja... Ja pieleen meni. 1 lähti ja tuli 5 tilalle :evil: Nyt on taas piha määrä reilusti päälle 50 kpl!
Viime talvi oli vähän huono aika tarjota lumitöitä ja kysyntää oli tasan pyöreä nolla.
Nyt tuli yksi kysely viime vuotisen tarjouksen perusteella ja jouduin sanomaan, että "sorry no can do". Muuten kyllä, mutta olen poissa koko kevään. Pitää käydä uusimassa viisumi ja senkun saa tehdä vain olemalla 'kotona'.
 
Kutakuinkin noin mitä steyr sanoi zoomista. 760i jaksaa vielä hyvin puskea 250 leveetä ja 50 korkeeta zoomia. Mutta siis ehdoton kampe monenkirjavien taloyhtiöiden pihojen tehokkaaseen putsaamisee mitään muuta ei minusta kannata edes harkita.
 
Kaim sanoi:
Kutakuinkin noin mitä steyr sanoi zoomista. 760i jaksaa vielä hyvin puskea 250 leveetä ja 50 korkeeta zoomia. Mutta siis ehdoton kampe monenkirjavien taloyhtiöiden pihojen tehokkaaseen putsaamisee mitään muuta ei minusta kannata edes harkita.

Ok. Kiitos infoista. Täytyy vakavasti harkita sellaista. Onko tuo koko hyvä?
Täytyy myös harkita sellaista lunnon masntieauraa. Pääsen kokeilemaan isoa FMGn aura kunhan kelit on sopivat. Mulla on adapteri millä saan euro ja trima kiinnikkeiset Avantin keulalle... FMGn aura heittää nätisti jo 15-20 km/h vsuhdissa ja nykyisellä auralla vauhti pysyy 20 + puolella!
 

Uusimmat keskustelut