traktorin takalana avantin keulalle | AvantClub - Keskustelupalsta

gravedigger

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2011
106
0
16
Tänään se alkaa, rälläköinti ja mittailu ja hitsaaminen.. Kyseessä siis traktorin kolmipistekiinnityksen muuttaminen avanttiin käypäiseksi. Miinuksenahan tuossa tulee olemaan että joustoa ei ole, mutta lana pyörähtää tarvittaessa 360 astetta ympäri! Onnistuupahan takaperinkin ajo. Kuvia myöhemmin kun projekti etenee..
 
Toivottavasti ei ole kovin suuri takalana kyseessä.... Meinaan ne isot takalanat (2.3-3m) painaa melkoisesti ja se taitaa jäädä aika eteen....
 
Lana taitaa olla 2.2m leveä..ja varttahan on jo lyhennetty melkoisesti avanttiin sopivaksi. Sain korvakkeet hitsattua ja ensimmäiset koeauraukset on jo suoritettu, tuntuisi toimivan hienosti :) Huomenna koitan laitella virityksestä kuvia..
 
Wanha sananlasku: "-Sen minkä traktori taakseen jättää, sen Avantinsa edestä löytää"...tai, jotenkin noin se meni...? :roll:
 
Hienoa!
Arvasin että joudut lanan puomia lyhentää aika paljon jotta painopiste siirtyy lähemmäksi koentta. Mitä arvioit että lana painaa?
 
Paino pysähtyy varmaan reilun 200 kilon paikkeille. Painaa kuitenkin sen verran että pari painoa saa olla takana että kääntyy sujuvasti ajossa.
 
Ok, 200 ei ole mahdotonta. Lisä painot voi kyllä "rauhoittaa" aika lailla. Huomaa hyvin tuossa nivelaurassa (295 kg) että ero on suuri että onko siivet taitettuna mihin suuntaan! Painopiste karkaa helposti eteenpäin ja sen jälkeen kontrolli kyllä kärsii.
 
Juu, varmastikkin näin. Pitää vielä kehittää lanan..tai puskulevyn alalaitaan kumihuuli niin ei niin herkästi kerää kaikkia hiekkoja pihalta penkalle..
 
Kumihuuli on hyvä kivipihallakin. Hain romikselta kuljetinmattoa pari neliötä, maksoi kokonaiset 10 €, satuin saamaan vielä palasen joka ei ollut mistään kulunut eli käytännössä uutta. Tästä sahasin pyörösahalla soiron ja kiinnitin 1400:seen puskulevyyn. Pultit piti vaihtaa pidemmiksi kun matto on 10 mm paksua. Kannattaa leikata tarpeeksi leveä niin voipi sitten kääntää kun kuluu. Mulla on se noin 3 cm yli huulilevyn - antaa hienosti periksi mutta silti höylääkin mukavasti kun on noin paksua kumia. Sekatyömiehen opissa olin jossain toisessa ketjussa - toimii! - kiitos!
 
Kiitoksia kiitoksista! :)

Itsellänikin olisi kumihuulen vaihto edessä, kun on jo kertaalleen käännetty kaistale aurassa kiinni.
Mökkiteitä auratessa sai kumi vähän kipeetä murskeesta/kivistä ja on tuota jo muutenkin kolme talvea hangattu.
Hyvin tuli hiekka näkyviin tien keskiosasta, vaikka ei uskoisi.

Minulla on tuo matto 14-15mm paksua ja käsittämättömän vahvaa, siinä on kudokset epäsymmetrisesti.
Olen laittanut paksumman kumikerroksen eteenpäin ja kudokset jäykistävät enemmän takapuolella.
 
Luntahan se pukkasi tänne kaakkoissuomeen siinä määrin ettei mitään kuvia kerennyt ottamaan kesken urakoinnin. Sain sentään etsittyä kumihuulen levyyn, juurikin vanhaa kuljetinhihnaa, huomenna sen asennus ja josko niitä kuvia sitten..
 
Kumihuulta en sitten saanut paikalleen kun hommasin liian pitkät pultit :oops:
Noh, tässä niitä luvattuja kuvia. Eihän se vielä ihan tehdastekoiselta näytä mutta ajaa asiansa. Kesällä pieni hiekkapuhallushoito pintaan ja mustaa vähiä perään ja lopuksi kääntösylinteri kylkeen, niin näillä mennään :mrgreen:
 

Liitteet

  • 2012-12-28-442_1.jpg
    2012-12-28-442_1.jpg
    68,6 KB · Katselut: 1 986
  • 2012-12-28-443_1.jpg
    2012-12-28-443_1.jpg
    62,9 KB · Katselut: 1 999
  • 2012-12-28-444_1.jpg
    2012-12-28-444_1.jpg
    75,3 KB · Katselut: 2 056
  • 2012-12-28-445_1.jpg
    2012-12-28-445_1.jpg
    63,5 KB · Katselut: 1 997
Hmm. Hyvältä idealta vaikuttaa. Vaan paljonko sille sitten tuli painoa? Jos tosiaan pyöritään siellä parinsadan hujakoilla, niin tuohan menisi jo 200-sarjalaisenkin keulilla.
 
Ei tuo paljon yli 200 kiloa enempää voi painaa, sen verran helposti voi käsipelissä liikuttaa..ei tässä niin riski mies kuitenkaan olla.. :)
 
Kun katson sivukuvaa, jään miettimään käykö nostorungoston päälle enemmän (liikaa), kun
työntöpiste on ylhäällä. Avantin oma aura, voi ajaa nostorunko alhaalla auraustukea vasten, jolloin kuormitus on puomiin ja tappeihin pienempi.

Terv KaiK
 
Eihän tuo ominaisuuksiltaan vastaa Avantin omaa auraa varmasti läheellekkään. Huomasin että parhaan lopputuloksen saa kun ajaa kallistus hieman taaksepäin jolloin puomi pääsee hieman alemmas mitä kuvassa on. Tällöin lumilevy käytännössä lepää omien suksiensa varassa ja rasittaa puomia vähemmän. Kävi kyllä mielessä jos lumien lähdettyä muuttaisin kiinnityspisteen alemmas ja samalla rakentaisin levyyn jouston ja kellunnan.. Tosin tuolloin levy ei enää olisi ympäripyörivä..hmm.. :roll:
 
Arvasin että ympäripyöritettävyyden säilyttämisestä tässä on kysymys...
Rauta pitäisi saada rautaa vasten, että säilyy ehjänä, sittenhän levyn voisi tuoda vielä lähemmäs konetta.
-No meitä neuvojia riittää... :oops:
 
Tuossa vielä kuva kumihuuli asennettuna. Huuli tulee n.4cm yli terän, antaa mukavasti periksi mukaillen maanpintaa ja kumin salmiakkikuvio tekee hyvän urakuvion maahan eikä kiilloita sitä. Myös ohjattavuus parani aika lailla kun auraa ei tarvitse painattaa maahan lainkaan. Tämän pitäisi olla vakiovaruste joka aurassa, niin paljon jelppaa hommassa.
 

Liitteet

  • 2012-12-29-452_1.jpg
    2012-12-29-452_1.jpg
    68,5 KB · Katselut: 2 163

Uusimmat keskustelut