vaijeri jäässä | AvantClub - Keskustelupalsta

gravedigger

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2011
106
0
16
Nyt kun tuota valkoista materiaa on taivaalta tullut kiitettävissä määrin, on avanttikin ollut lähes päivittäisessä käytössä. Miinuspuolena on tullut todettua että kaasuvaijeri jäätää jostain, kohtaa en ole vielä paikallistanut. Onko muilla ollut kokemusta ko ongelmasta sr1 528 koneissa ja millä olette ehkäisseet tätä ongelmaa?
 
gravedigger sanoi:
Nyt kun tuota valkoista materiaa on taivaalta tullut kiitettävissä määrin, on avanttikin ollut lähes päivittäisessä käytössä. Miinuspuolena on tullut todettua että kaasuvaijeri jäätää jostain, kohtaa en ole vielä paikallistanut. Onko muilla ollut kokemusta ko ongelmasta sr1 528 koneissa ja millä olette ehkäisseet tätä ongelmaa?

Ääni tälle. Sama vika 530+ (2003). Lämmetessään toki sulaa, mutta startin jälkeen hyvään toviin ei liiku kaasu liiku mihinkään.

Toinen "ominaisuus" on joystikin zoom -puomin keinukytkin. Se ei myöskään kylmänä palauta keskelle, vaan jää päälle ellei käsin keskitä.
 
Kaipa se on pakko purkaa vaijeri ja ottaa sisätiloihin sulamaan ja kuivamaan jonka jälkeen rasvaus ja sitten sormet kohmeessa takasin vaijeria virittelemään paikalleen.. Kuinkakohan tuo kaasuvivun nuppi irtoaa pois vivusta..?
 
dingo1 sanoi:
Oman koneen jäätyneen vaijerin olen saanut aika hyvin sulamaan ja pysymään sulana perinteisellä lukkoöljyllä.
"Voiteleva lukkosula" on öljymäinen tuote, jonka olen todennut hyväksi monessa paikassa.
 
Mulla jäätyy myös tuo 220:n kaasuvaijeri. Siksi jätänkin sen yleensä "lähes täysi kaasu" asentoon.

Pitäiskö se irroittaa ja laittaa sisuksiin jotakin jäätymisenestoa?
 
Kuulin ystävältäni vinkin ja testasin;
vaijeri pois sisälle sulamaan, sulamisen jälkeen pystyyn roikkumaan, avonaiseen päähän n.15cm pitkä letku klemmarilla kiinni, letku täytetään aseöljyllä ja jätetään yöksi valumaan. Aamulla katsaus vaijeriin ja avot, vaijeri on voideltu yön aikana. Testasin viisi päivää sitten niin ainakaan ei ole toistaiseksi jäätynyt -27 asteen pakkasessa. Vaijerin asensin tarkasti seuraamaan hydeletkuja perään asti, lämpö omalta osiltaan auttaa pitämään vaijerin sulana. Sivukopan alla rungossa on vaijerille on läpivienti jossa vaijeri hetkeksi erkanee letkuista. Todennäköisesti ainakin tästä kohtaa jäätää vaijeria. Itse vedin vaijerin samaa kautta kuin letkutkin kulkevat.
 
Juu, tuota letku menetelmää on tullut käytettyä, mutta yötä en ole odotellut,
vaan laittanut paineilmaa letkuun painamaan öljyn vaijeriin.
Mm. perävaunun jarruvaijerit tarvitsevat vähän paksumman öljyn sisäänsä,
eikä se suostu valuttamalla menemään, paineilmalla kyllä.
 

Uusimmat keskustelut