Vanhanmallin 200:nen harkinnassa. | AvantClub - Keskustelupalsta

anttvirt

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.2.2013
10
0
1
Nyt uuden sarjan alta saa noita vanhan sarjan koneita edukkaasti.

Mulle tarjottiin uutta 11000€ verolla (peruskone), kokemuksia mulla ei ko.laitteista ole mutta mielenkiintoa ostoa kohtaan sitäkin enemmän.

Meillä on pieni heppatalli jossa varmaankin olisi hyvänä apuna monessa paikassa, on myös hakelämmitys johon tuota haketta saisi tuolla siirrettyä. Ja nurmikkoakin on valmistumassa puolisen hehtaaria joten ajoleikkurin hankinta on edessä jolloin voisi ajatella että ostaisi tähän leikkurin.

Varmasti montaa muutakin hommaa kone helpottaisi.

Millainen tuo kone on käytännössä ? Mitä lisävarusteita tuohon pitäisi ruksata listasta / mitä muuta huomioitavaa ?

Isompi kone olisi varmasti ominaisuuksiltaan sopivampi, mutta budjetti ei nyt taivu oikein sellaiseen ovat käytettynäkin melko hinnakkaita.

Vastauksia vesikielellä odotellen.
 
Tervetuloa mukaan Planeetalle "anttvirt" turisemaan pienkuormaajista.

220 on kelpo kone aloitellaan avantismi :) Hevostalli käyttöön sopiva kyllä.
Mahtuu hyvin käytäville ja karsintoihin. Kentän pystyy lanaamaan ja nurmikon leikkaamaan.

Pyöröpaalit ja isot turvesäkit ei tällä kulje. Zoomipumin puute haittaa korkealle nostoissa.

Kulkureitit kannattaa tutkia ja puntaroida mihin kone mahtuu.
 
Olen tätä tosiaan päissäni pyöritellyt aikakauan.

Ainoa mikä tuon kanssa on niin hakepytyn reuna on noin 140cm eli suurinpiirtein sama mikä tuon pikkuavantin nostokorkeus. Tämän ongelman ajattelinkin ratkaista kärkikippaavalla kauhalla jolloin nostokorkeutta tulee vähäsen lisää ja tuo siirto onnistuu.

Meillä on pihalla myös vanha etukuormaajatraktori jolla siirrellään jatkossakin painavimmat taakat, sen käyttö on kuitenkin vähän sellaista "pakon edessä" hommaa. Ja paljon saisi vähennettyä sen tarvetta tälläisen pikkuketterän hankinnan myötä. Meillä on myös traktorimönkkäri pihassa josta kyllä todennäköisesti hankkiutuisin eroon mikäli tällä pystyisi korvaamaan esim tuon kentän lanaustarpeen.

Mitä tuohon pitäisi ruksata varustelistalta ? ilmeisesti painot nyt ainakin, tuon kärkikippaavan teen varmastikin itse ellen sitten saa hyvää tarjousta hankinnan yhteydessä.
 
Hei

Runsaat kymmenen vuotta sitten eli keväällä 2005 meille hankittiin ensimmäinen Avant. Malli oli 216 - lähinnä pihan ja kiinteistön hyötykäyttöön. Vaimoni mukaan se oli edelleen paras kaikista (sen jälkeen 528, 630 ja 635). Hankintalistalla oli tuolloin:
- valurautaiset lisäpainot jokaiseen vanteen napaan (tehtaan toimittamissa surkea pintakäsittely, ruostuivat heti)
- levikepalat (n. 50 mm) jokaiseen pyörään (mäkisessä metsässä tosi tarpeeseen)
- sorakauha (alkuperäisessä surkea pintakäsittely eli kuonapuhalsin ja epoksimaalasin sen seuraavana keväänä)
- trukkihaarukka (hyvät laadukkaat taotut piikit)
- ruohonleikkuri 1200 (hyvä laite, toimii edelleen 630/635'n keulalla sovitepalan kanssa, teräakselien laakereita vaihdettu)
- halkomiskone (erinomainen laite, paineenrajoitin ruuvattu tappiin, Avantin paineenrajoitin hoitaa systeemin suojauksen, toimii edelleen 630/635'n keulalla, poistettu alkuperäinen 200-sarjan sovitepala)
- kaivuri mallia 150 (ihan paska lelu, opetti kylläkin hitsaamaan koko ajan repeäviä komponentteja)

Yhteenvetona malli 216 oli ylivertainen puutarhakone, ketterä ja nopea sekä erinomainen etenemään metsässä verrattuna isompiin serkkuihinsa - harmittaa kun tuli annettua pois vaihdossa isompaan. Hondan moottoria on paljon parjattu - meillä n. 1000 tunnin käytössä ainoa vaihto-osa oli 1 kpl sytytyspuola. Myös alkuperäisen mallin takarungon lujuudesta kuuluu kritiikkiä - lienee helppo korjata hitsattavilla lisävahvistuksilla.

Parhain terveisin
JJ
 
Kärkikippaavalla saa nostokorkeuden tosiaan kohtuullisen ylös.
Meilläkin onnistuu wanhan Velsa-kärryn lastaus sivulaitojen yli 220 ja kärkikippaava-yhdistelmällä. Kärkikippaavan voi laittaa osoittamaan ylöspäin, eli riittää että saa kauhan etureunan lastauskohteen reunalle ja sitten kipataan kauha tyhjäksi etureunan yli.
 
Mulla 220 käytössä nyt kolmatta vuotta. Eikä vaimo sitä enää pois antaisi :). En kyllä minäkään.
Olkipaalit nousee tälläkin koneella, olen laittanyt joitain kuviakin palstalle joskus. Paalit on oltava kuitenkin vähän pienempiä. Tietty olki on kevyyempää kuin säilörehu.

Itse hankin koneeseen mukaan trukkipiikit ja sorakauhan sekä ruohonleikkurin. Muita laitteita on tullut hankittua sitten jälkeenpäin käytettyinä.

Mulla on tarjolla myyntiin 1000 mm leveä ruohonleikkuri ko. koneeseen. Itsellä nyt käytössä 1200 mm kone. Tuo 1000 mm kone on vain yhden kesän käytetty. Todella hyvässä kunnossa. Laita viestiä jos kiinnostaa. Aion myydä sen pois nyt kevään aikana.
 
Kyllä se pienkikin aikaan saa kun vaan pistetään tekemään!
 

Liitteet

  • IMG_0655.jpg
    IMG_0655.jpg
    61,4 KB · Katselut: 3 571
  • IMG_0659.jpg
    IMG_0659.jpg
    56,9 KB · Katselut: 3 541
  • Säiliö.jpg
    Säiliö.jpg
    69,4 KB · Katselut: 3 533
Tuhannet kiitokset kommenteista !

Hyviä kuvia ja melkoisia kuormiakin näyttää mokomalla saavan siirrettyä, varsinkin kokoonsa nähden. Meni tuo ensimmäinen ohi, mutta nyt sain suoraan tehtaalta tarjouksen 220:sestä joka ilmeisesti aavistuksen paremmilla ominaisuuksilla kuin tuo 218 jota ensin tarjottiin.

Varustelistalta ruksisin nyt aluksi varsin maltillisesti ominaisuuksia.

-Sorakauha
-kärkikippaava kauha
-hydr.takaulosotto
-vannepainot 4x
-trukkipiikit
-Luistonestoventtiiliä(1000€) en raaskinnut vielä, katsotaan ensin näin ja saa sen jälkeenpäinkin.

Vielä en konetta tilannut, mutta varsin lähellä tilaa-napin painaminen on... :D
 
anttvirt sanoi:
Nyt uuden sarjan alta saa noita vanhan sarjan koneita edukkaasti.

Mulle tarjottiin uutta 11000€ verolla (peruskone), kokemuksia mulla ei ko.laitteista ole mutta mielenkiintoa ostoa kohtaan sitäkin enemmän.

Meillä on pieni heppatalli jossa varmaankin olisi hyvänä apuna monessa paikassa, on myös hakelämmitys johon tuota haketta saisi tuolla siirrettyä. Ja nurmikkoakin on valmistumassa puolisen hehtaaria joten ajoleikkurin hankinta on edessä jolloin voisi ajatella että ostaisi tähän leikkurin.

Varmasti montaa muutakin hommaa kone helpottaisi.

Millainen tuo kone on käytännössä ? Mitä lisävarusteita tuohon pitäisi ruksata listasta / mitä muuta huomioitavaa ?

Isompi kone olisi varmasti ominaisuuksiltaan sopivampi, mutta budjetti ei nyt taivu oikein sellaiseen ovat käytettynäkin melko hinnakkaita.

Vastauksia vesikielellä odotellen.

Koneeseen kannattaa lisävarusteiksi ottaa..

Luistonesto
Säteilylämmitin ja akkulaturi (jos säilyttää konetta kylmässä)
pyöräpainot ainakin taakse.
Mielummin jotkin muut kuin ne ensiasennusrenkaat (huono sivuttaispito).
Vetokoukku

Muita optioita ja työlaitteita tarpeen mukaan.


Ainoa vika avanteissa on että näihin syntyy riippuvuus ja nälkä kasvaa syödessä :mrgreen:

Oma kirppukin pitäisi myydä pois ja ostaa isompi tilalle ;)
 
Osta lisälaitteiden kiinnityslevyjä / pyydä kaupanpäälle muutama.
Pääset hyödyntämään maatalouden ylijäämää hitsaamalla traktorin varusteisiin moisen.

Itsellä 218:ssa esim. traktorin trukkipiikit.
Traktorin takakauha.
Puutarhatraktorin lumilevy.

Tarkoitus joskus tehdä kärkikippaava kauha, nostopuomi/koukku, kippikärry ja ostaa/tehdä minikaivuri.
 
No niinhän siinä kävi, että eilen sitä tilausnappia tuli painettua ja ensi maanantaina pitäisi käydä ylöjärveltä pikkuvihreä poimimassa kyytiin. Tosiaan muutama varustelevy pitää pummata / ostaa mukaan.. Mulla on harjakone johon ko.adapteri ainakin tarvitaan.

Ja kaivureita löytyy jo muutenkin eli sellaista en ole hankkimassa, varmasti ihan ok laite varsinkaan jos muuta ei ole kyllä sekin varmasti fiskarssin voittaa.

Nyt on sitten kylmiä öitä tiedossa, en ole vielä rouvalle uusimmasta hankinnasta viitsinyt mainita.. :? Toki luulen ettei se kovin pahoillaan ole kun tajuaa miten halpa tuo oikeastaan on.. eihän sillä saa kuin pari kaivurin luiskakauhaa. :shock:
 
Elä sinä pelkää asiasta vaimolle kertoa. usko vaan, niin hän tulee ihastumaan koneeseen :). Eikä se halpa hintakaan aina kaikkea kerro tai takaa. Minä ostin maraskuussa 167 k€ ison vetokoneen. siinä oli itsellekin jo selittelemistä MIKSI????????

Vaimo vaan kysy, että onkos siinä koneessa nyt sitten hyvä apumiehen istuin :)
 
Joo rouvalle ilmoitettu, ja siitä selvitty sellaisella olankohautuksella.. Tietäähän se jo kun maansiirtohommia jonkun verran tekee niin syksyllä myydään sopimattomia kamoja ja keväällä taas haalitaan sopivampia kokeiltavaksi. Harjakoneeksihan tuo työmaille tulee kun ihmiset on kovin tarkkoja hiekasta yms tiellä. Ja saahan sillä jotain kevyitä romppeita helpommin haettua kuin käsin kantaen..
 
Pieni kinniäinen tuli haettua eilen kotiin.. Piru että se on pieni :shock: Toi meidän mönkkärikin näyttää se rinnalla jättiläiseltä !

Mutta mutta, pitihän sitä sitten iltahämärissä heti kokeilla kunhan muksut oli saatu nukkumaan yms... Ihan kelpo peliltä vaikuttaa vähän aikaa sillä heppakentältä lumia kauhoin pois kunnes bensa loppui, ei ne kaupanpäälle anna ees täyttä tankkia !

Täytyy opiskella sen käyttöä enemmän ja tutustua laitteeseen paremmin nyt vaikuttaa tuo ohjaus vähän hätäiseltä ja taas nostopuomi kovin verkkaiselta.
 
Onnittelut uudelle koneenomistajalla.
Mutta mutta, pitihän sitä sitten iltahämärissä heti kokeilla kunhan muksut oli saatu nukkumaan yms... Ihan kelpo peliltä vaikuttaa vähän aikaa sillä heppakentältä lumia kauhoin pois kunnes bensa loppui, ei ne kaupanpäälle anna ees täyttä tankkia !

Muistitko kysyä tankin täytöstä?
Vakiona kun kone valmistuu sinne tankataan vain minimi määrä joka riittää koeajoon ja kuljetusvälineeseen ajoon, joskus jopa pois kuljetusvälineen kyydistä ;) .
 
Huolto sanoi:
Onnittelut uudelle koneenomistajalla.
Mutta mutta, pitihän sitä sitten iltahämärissä heti kokeilla kunhan muksut oli saatu nukkumaan yms... Ihan kelpo peliltä vaikuttaa vähän aikaa sillä heppakentältä lumia kauhoin pois kunnes bensa loppui, ei ne kaupanpäälle anna ees täyttä tankkia !

Muistitko kysyä tankin täytöstä?
Vakiona kun kone valmistuu sinne tankataan vain minimi määrä joka riittää koeajoon ja kuljetusvälineeseen ajoon, joskus jopa pois kuljetusvälineen kyydistä ;) .

Ei niissä toimituksen yhteydessä ole tankki täynnä. Mutta äkkiä sen täyttää itse niin että pääsee hyristelemään! minäkin luovuin noista kanistereistä ja siirryin 250 litraiseen. Nyt voi ajella vapaasti!
 
Joo vitsillähän mä sen heitin, ettei edes tankki oo täynnä.. :lol: No sain siihen liruteltua vanhasta ruohonleikkurista pari desiä jotta sain ajettua talliin. Hain sitten kannun gasoakin mutta ei ole vielä ehtinyt sitä tohon kikottimeen kaataa. Josko huomenna pääsisi tutustumaan lisää tuon toimintaan.

Ja steffelle.. eiköhän me siitä leikkurista kaupat tehdä.
 

Uusimmat keskustelut