Avant 216 käynti-/käynnistysongelma | AvantClub - Keskustelupalsta

Jusa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.3.2011
32
13
8
Muuten kohtuullisen luotettavasti toiminut Honda lopetti käynnistymisen kokonaan. Toiseksi viimeisellä käyntikerralla käynnistys onnistui mutta kone kävi aluksi vaivalloisesti ja erittäin rikkaalla mutta lämmettyään kuitenkin normaalisti. Viimeisellä käyntikerralla kävi vaivalloisesti minuutin verran ja peitti näkyvyyden harmaalla savulla. Sen jälkeen ei ole enää käynnistynyt mutta on yritettäessä luvannut pari kertaa.

Pensaa laite saa savusta ja märistä tulpista päätellen hyvin. Myös kaasarin tyhjennysruuvista pensaa tulee sen mitä tankissa riittää vaikka virrat on poissa. Ymmärtääkseni laitteessa on sähköinen pensahana, joten se ei ainakaan sulkeudu. Öljyn pinta oli myös normaalitasossa.

Ilmanputsari on puhdas ja vetää hyvin, myös molemmat tulpat antavat kipinää vaikka olivatkin mustia ja märkiä.

Homma haiskahtaa tukkeutumalta kaasarissa. Onko kellään kokemusta vastaavasta?
 
Hankin ensimmäisesi Avantiksi 216 ja se jätti lähtemättömät arvet muistiini. Uudesta koneesta hajosi
vasemman pytyn venttiilikoneisto. Puristukset olivat ko. sylinterissä täysin nollassa, tulppa märkä ja musta.
Toinen pytty sai koneen välillä käymään vähän aikaa, tehoa ei tietysti ollut. Näin ei varmasti kohdallasi ole,
mutta mittaa kuitenkin puristukset, jos ei muuta syytä löydy.
 
Kiitokset Sekatyömiehelle hivenen karmivasta vastauksesta. Täytyypä hankkia tai lainata puristusmittari, jotta tuokin asia selviää.

Vieläkin kuitenkin ihmetyttää tuo kauhean rikas seos. Muiden moottorien kanssa kaasarin kanavien tukkeutuminen kun on aina johtanut liian laihaan seokseen. Mutta toisaalta tuollainen venttiilivikakin voisi osaltaan selittää asiaa.

Tuon 216:n Hondan kanssa on selvästi ollut ongelmia. Siitä varmaan kielii myös Avantin päätös vaihtaa kone kokonaan Kohleriin. Aikaisemmat kokemukseni Hondan moottoreista (mopo, moottoripyörä, ruohonleikkuri, perämoottori) ovat kyllä olleet positiivisia. Mikähän tuossa konetyypissä on mennyt vikaan?

Sekatyömiehen Honda vaihdettiin Kohleriin takuuna. Omani on niin vanha, ettei takuu enää pelaa. Onkohan tuo vaihto suuri operaatio, jos moottori on isommin rikki ja haluaa välttyä ongelmilta jatkossa?
 
Tarkasta ettei moottoriöljyn sekaan ole päässyt valumaan bensiiniä. Pikatarkastus mittatikusta hajun perusteella ja jos öljymäärä on kovasti kasvanut on öljyt vaihdettava. Hondan sähköisen venttiilin tarkoitus on jälkikäynnin esto, eli ei suljekkaan polttoainenn tuloa kokonaan. Jos kaasutin tulvii syy löytyy kaasuttimen roskaisudesta, joka taas johtuu polttoaineesta. Paras korjaus tulvivalle kaasuttimelle on pesettää kaasutin ultraäänipesurissa ja vaihtaa tarvittavat tiivisteet.
 
Hei Jusa

Minulla oli aikanaan 216'n moottorin kanssa vähän samansorttisisa ongelmia eli alkoi savuttamaan, käynti pätkimään, kävi hetken yhdellä pytyllä ja lopulta ei suostunut enää starttaamaan lainkaan.
Syyksi selvisi viallinen sytystyspuola, joka ilmeisesti alkoi lyömään läpi pikku hiljaa enemmän ja enemmän. Erillään ilman kuormaa puola antoi pitkään kipinää tulpalle - mikä tietenkin hämäsi pitkään kun etsin vian syytä.
Puolan vaihdon jälkeen kone alkoi puksuttamaan normaalisti.

t. JJ
 
Kiitos kd8500,

pääsen parin viikon päästä mökille taas konetta ihmettelemään. Koitan sitten korjata itse tai kiikutan koneen huoltoon, jos aika ei riitä räpläämiseen tai homma ota onnistuakseen. Laittelen sitten tietoa missä vika oli.

Onko kellään kokemusta molemmista pääkaupunkiseudun Avant-huolloista? Joku taisi tuota Tuusulan pienkonetta kehaistakin mutta miten on tuon Vainikan laita?
 
Nyt on taas 216 ajokunnossa. Käyntiongelman syy oli oli kaasuttimen neula, joka oli vioittunut/jumittunut. Käytin koneen Vainikalla, missä sille tehtiin myös iso huolto. Toiminta vaikutti asialliselta ja konekin tuli kuntoon.

Kiitokset ongelman selvittelyyn osallistuneille!
 

Uusimmat keskustelut