Mikä pick-up? | AvantClub - Keskustelupalsta

L'll GreenDigger

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.5.2015
151
83
28
Kuljetuskalusto on muuttumassa, ja yksi ajoneuvo taloudessa tulee olemaan nelivetoinen, kohtuullisen maastokelpoinen ajoneuvo.
Aikaisempaa kokemusta minulla on Nissan King-Capista, auto oli mallia -86 ja sillä ajelin huolettomia ajokilometrejä talon rakennusaikana. Jossain vaiheessa ohjausvaihteen stefat pettivät ja vaihteistoon piti vaihtaa yksi laakeri ilmeisesti ensimmäisen omistajan kevennetyn huolto-ohjelman vuoksi, mutta SD25 oli pomminvarma moottori.
Seuraavaksi hankin ikonisen Hiluxin, malli 2006 ja pakasta vedetty. SR-versio lähti mukaan tasan 30 tonnin setelillä, talvirenkaat eri hintaan. Ajoin noin 250000 ja sain vuonna 2011 siitä siistinä yksilönä 17000,- Ei mitään vikaa koko aikana, mutta huollot paljon ajavalle sikakalliita -silloin en tehnyt niitä itse. Tänään noista samanlaisita Hiluxeista pyydetään edelleenkin samoja summia. Vähän halvemmat / hyvät yksilöt eivät juuri myyjillä vanhene ja ketjut tuovat käytettyjä ulkoa.

Nyt haen varmaa yksilöä, varusteena ilmastointi ehdoton, mieluusti vetokoukku valmiina ja automaatti plussaa. Toisaalta pitäisi olla siisti ja lähes edustuskelpoinen 2. auto, mutta sillä myös saatetaan piipahtaa umpimetsään saalista noutamaan. Pari valmista lommoa, niin ei tarvi varoa..

Oma arvioni:
-Hilux: ylihinnoiteltu, ruostuu, mutta toimii.
-Nissan: Jakoketjuongelmia, joihin saa korjaussarjan. Ruostuu herkästi. Minkä ikäinen olisi teknisesti toimiva vaihtoehto, ilman tyyppivikoja?
-Ford: 3,2 monessa maininta "moottori vaihdettu"? Onko pikkukoneinen ok? Kestääkö automaatti?
-Isuzu: Ei mitään hajua? Jokin aika sitten myytiin 1,9 koneella ja 30 hintaluokassa, nyt käytettynä kai uutta isompia pyyntejä?
-VW: Mielikuva ylihintaisesta tekeleestä, ilmeisesti oma kannattajakunta näilläkin.

Onko varoituksen sanoja ehdottomasti vältettävistä härpäkkeistä?
 
Mulla on Ford 3,2 koneella 2018 mallinen ajettu 103tkm tiedä sitten milloin laukee..
Ihan hauska tien päällä, toki ei kulje kovaa kun on rajoitettu nopeus. Hirveesti kyllä kuluttaa..
Parhaat takapenkki tilat kun kiersin eri merkkejä ennen valintaa!
Surkeet valot!!
 
Itsellä Nissan Navara 2020, hyvä vetojuhta on ollut, mutta kilometrejä vähän, joten pitääkin toimia. Toisena meillä on Isuzu D-Max, ajettu 180 000, perushuollot tehty ja egr-venttiili vaihdettu, voin lämpimästi suositella. Uusi korimallikin on siistinnäköinen. Tehty raskaaseen ajoon.
 
Itsellä Nissan Navara 2020, hyvä vetojuhta on ollut, mutta kilometrejä vähän, joten pitääkin toimia. Toisena meillä on Isuzu D-Max, ajettu 180 000, perushuollot tehty ja egr-venttiili vaihdettu, voin lämpimästi suositella. Uusi korimallikin on siistinnäköinen. Tehty raskaaseen ajoon.
Täällä myös Nissan Navara 5 paikkainen, voin suositella, on erittäin hyvä vetojuhta, vetelen peräkärryä kokonaispaino 3500 kiloa ( on Avantti 640 kyydissä ja 3-6 työlaitetta mukana tarpeen mukaan
 
Mulla on kolmatta vuotta vanha Ranger 2.0 Bi-turbo, 46 tkm mittarissa. Se on ollut kärryn edessä koko ikänsä, eikä siihen ole ilmestynyt vikoja.

Amarok on noista sitten aivan erilainen. Siinä ei ole kiinteää, kytkettävää nelivetoa, vaan jakolaatikko tasauspyörästöllä (en oo ihan varma, saiko siihen keskilukon?). Se on siis mukavasti nelivetoinen koko ajan, kun noi muut on yhdeksi puuksi kytkettäviä vain tarpeen tullen, eli ovat käytännössä takavetoja, joihin saa etuvedon tarvittaessa.

Amarokissa on lisäksi kierrejouset joka nurkassa, eikä siihen ole saanut alennusvaihteistoa. Perälukko taitaa olla.

Eli jos on oikeasti huonoja paikkoja ja paljon vetohommia, niin sitten kiinteällä taka-akselilla ja lehtijousilla joku noista Amorakin kilpailijoista, mutta henkilöautomaisempaa ajoa Volsulla. Kannattaa tosin tsekata, että vetokyky on se 3500kg. Aika harvassa on.

Tuo Fordin 2-litrainen tuplaturbokin on aika janoinen, eli kärryn vedossa ei pääse alle 16 l/100 km. Vanha Touareg V8 TDi:kin meni pienemmällä :) Siitä vanhemmasta, 5-pyttyisestä dieselistä saa vissiin lastulla 250-260hv, joten sitä kannattaa kyl harkita.
 
Minulla oli viimeksi uusikorinen pakettiautoksi rekisteröity 2016 mallinen Navara automaatti ja sillä 2,3 litraisella 190Hp tuplaturbolla plus siihen päälle optimointi, eli jotakuinkin 220Hp.
Ei voi kun kehua ja 96000km ajettuna vein sen vaihtoon. Ainoa vika oli apukuskin ikkunanostimen moottori ja sekin meni takuuseen. Kulutus oli muistaakseni kärryn ja Avantin kanssa luokkaa 11,5 l/100km.
Ilman kärryä kulutus oli 7,5 l/100km

Minulla ollut kaksi Navaraa ja en voi kuin suositella.

Uusissa Navaran koneissa on käsittääkseni jakohihna?

Olisin jatkanut Navaralla ajoa, mutta työni puolesta joudun pyörimään paljon ahtaissa pihoissa ja päätin vaihtaa siksi henkilöautoon.
Nykyään, jos tarvitsen hinuria kärrylle ja Avantille, niin silloin lainaan töistä pick-up:ia.

Muutaman kerran vetänyt tuolla Skoda Suberb:lla sitä minun Hulcoa, niin sille kyllä dieselöljy kelpaa. Tavaraa ei ole kärryssä ollut kuin muutama sata kiloa.

Koeajoin aikoinaan Amarokia ja on pakko myöntää, että paras ajaa noista pick-up:sta ja se kaksoiskytkentä automaatti oli käsittämättömän miellyttävä vaihdelaatikko.
 
Amarok ollut veturina, 8 pykäläinen mehumaija, kilsoja nyt mittarissa 22tkm.
Heti uutena lastutettu +300hv sekä putkisto.
Korotettu alusta, kaikki jouset vaihdettu sekä vetokoukku moddattu sopivalle korkeudelle. Renkaat 33x12,5 18.
Hiljainen ja ihan mukava ajella jos kestää jäykän taka-akselin.
 
Amarokista oli myös joku versio, jossa on Hilux-tyylinen kytkettävä neliveto.
Kalliimmissa on ilmeisesti Torsen-tyyppinen jatkuva veto?
Nissanista olen kuullu, että käytetyillä ei ole oikein kysyntää, joten halvalla saa.. autosta sinänsä ei ole kokemusta.

Tutulla on ’95 Hilux ”made in Japan” ja paljon siinäkin on ollut mm jarruremonttia. Maalipinta myös kukkii jo jonkin verran.
 
Amarok ollut veturina, 8 pykäläinen mehumaija, kilsoja nyt mittarissa 22tkm.
Heti uutena lastutettu +300hv sekä putkisto.
Korotettu alusta, kaikki jouset vaihdettu sekä vetokoukku moddattu sopivalle korkeudelle. Renkaat 33x12,5 18.
Hiljainen ja ihan mukava ajella jos kestää jäykän taka-akselin.
Ai, Amarokkejakin on saanu jäykällä akselilla ja lehtijousilla.
 
Juu, itse asiassa en ole muita nähnytkään. Toki vain kokemusta näistä Audin tekniikkaan pohjautuvista.
Mulla takana ilmat+kolme lehtiset jouset ja konit.
Vakio viisi lehtiset liian jäykät.
 
Why?

Durability, comfort, fuel economy under load. Try to tow Avant loader with Isuzu D-max 1,9 and 3,2 Ford Ranger for example and it is very clear which one to take. Other hand I do not know Finnish annual taxes for diesel engines, do they have same tax 1,9 vs 3,0?
 
Why?

Durability, comfort, fuel economy under load. Try to tow Avant loader with Isuzu D-max 1,9 and 3,2 Ford Ranger for example and it is very clear which one to take. Other hand I do not know Finnish annual taxes for diesel engines, do they have same tax 1,9 vs 3,0?
Ford Ranger 3,2D = 200hp and 470Nm
Ford Ranger 2.0D = 213hp and 500Nm
It's not that simple to compare. Modern technology may finally be the substitute for cubic inches :)

 
Minä odottelen jos Ford toisi rangeriin dieselin ja töpselin! Akku vois olla joku 30kw niin riittäs mun ajoihin 95%. Tuossa edellisessä linkissä mainittiin mielestäni et olis tulossa hybridi?
 
Eikös täällä ollut muillakin Navara vetoautona ja kysyisin, että saako tuon uusimman Navaran takavalot koodattua palamaan niiden päiväajovalojen kanssa?
 
  • Vau
Reaktiot: Timotopi
Jäikin tämä avaus päivittämättä. Viime keväänä sattui sopiva kohdalle, ja palasin juurille: Hilux SR, -06 ja rapiat 200 000 kilometriä takana. Kovakate, koukku ja toimiva ilmastointi, sekä valmiit lommot:rolleyes:. Ruotsin tuonti ilman täkäläistä lavan jatketta, yllättävän vähäruosteinenkin. Perä toimivalla kitkalukolla, muuten ruotsalainen SR on suomalaista vaatimattomammin varusteltu, sähköpeilit puuttuvat ja äänentoistokin on sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti vaatimattomampi. Soittimeen juuttunut CD tuli kylkiäisenä.

Täysi öljyhuolto ei itsetehtynä maksanut maltaita, mutta kokemukset merkkiliikkeen varaosatiskiltä ovat karmeat. Ilmeisesti toyotakansa on kohtaloonsa nöyrtynyt?

Kesällä on tarkoitus tehdä ruostumisen päättävät toimenpiteet ja muutakin pientä parantelua, tämä kun todennäköisesti on käytössä pitkään.

Talven jahtireissut sujuivat hyvin, vaikka lunta oli poikkeuksellisen paljon. Omin avuin selvittiin ja pari kertaa vedettiin Navara irti hangesta. Onneksi osa porukan Navaroista on taas runkojen hitsauksessa, ettei tarvinnut niiden kanssa enempää touhuta;).

Automaatista jouduin tinkimään, mutta vastineeksi tilille jäi vähän saldoa muihin puuhiin.
 
Jäikin tämä avaus päivittämättä. Viime keväänä sattui sopiva kohdalle, ja palasin juurille: Hilux SR, -06 ja rapiat 200 000 kilometriä takana. Kovakate, koukku ja toimiva ilmastointi, sekä valmiit lommot:rolleyes:. Ruotsin tuonti ilman täkäläistä lavan jatketta, yllättävän vähäruosteinenkin. Perä toimivalla kitkalukolla, muuten ruotsalainen SR on suomalaista vaatimattomammin varusteltu, sähköpeilit puuttuvat ja äänentoistokin on sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti vaatimattomampi. Soittimeen juuttunut CD tuli kylkiäisenä.

Täysi öljyhuolto ei itsetehtynä maksanut maltaita, mutta kokemukset merkkiliikkeen varaosatiskiltä ovat karmeat. Ilmeisesti toyotakansa on kohtaloonsa nöyrtynyt?

Kesällä on tarkoitus tehdä ruostumisen päättävät toimenpiteet ja muutakin pientä parantelua, tämä kun todennäköisesti on käytössä pitkään.

Talven jahtireissut sujuivat hyvin, vaikka lunta oli poikkeuksellisen paljon. Omin avuin selvittiin ja pari kertaa vedettiin Navara irti hangesta. Onneksi osa porukan Navaroista on taas runkojen hitsauksessa, ettei tarvinnut niiden kanssa enempää touhuta;).

Automaatista jouduin tinkimään, mutta vastineeksi tilille jäi vähän saldoa muihin puuhiin.
Mulla oli joskus Hilux 06 tai 08 100 tkm ajettuna. Pommin varma peli. Kärryn vetoon ois saanu olla enemmän tehoa.
Nykyinen liisinki Navara -22 tuntuu tehottomalta sekin.
Vanha Touareg - 06 oli näistä paras vetoauto ja paras kyytikin.
 
Eikös täällä ollut muillakin Navara vetoautona ja kysyisin, että saako tuon uusimman Navaran takavalot koodattua palamaan niiden päiväajovalojen kanssa?
Olihan vaikea selvittää toi takavalojen palaminen päiväajovaloilla ja lopulta sain epämieluisan vastauksen eli takavaloja ei saa palamaan kuin virittelemällä jotain releitä ja maksaisi varmaan maltaita, kun autosähkömies rupeisi rakentelemaan ja näinollen saapi olla tuollaisena.:mad:
 
Olihan vaikea selvittää toi takavalojen palaminen päiväajovaloilla ja lopulta sain epämieluisan vastauksen eli takavaloja ei saa palamaan kuin virittelemällä jotain releitä ja maksaisi varmaan maltaita, kun autosähkömies rupeisi rakentelemaan ja näinollen saapi olla tuollaisena.:mad:
Kysyitköhän oikeasta paikasta...? Itse latasin netistä Forscan-nimisen ohjelman läppärille, ja ohjelmoin sillä itse Foordin takavalot palamaan. Merkkiliike ei ole kuullutkaan moisesta mahdollisuudesta...
 

Uusimmat keskustelut