Puskulevy 1400 | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
lajaatena sanoi:
Minä aurailen pääasiallisesti 2500 mm puskulevyllä, on tienpätkää, pihaa ja polkua jne. syksystä kevääseen eikä ole mitään ongelmia vallien kanssa kun tönäisee teleskooppipuomi ulkona muutamista kohdista vallin ojan taakse, seuraavalla kerralla siipi taas tyhjenee näihin aukkokohtiin.

Kuten sanottua, makuja on monia ja eri tilanteita. Koneissakin on eroa. Mä kyllästyin noitten vallien työntelyyn. Se se vasta hidasta oli. Muutaman satunnaisen kolon teko kun ei riitä kun lunta on vähän enemmin. Aukealla tuulella on taipumus kerätä vallien väliin irtolunta, joten välillä oli aurattavaa vallien välissä enemmin kuin muualla :mrgreen:
 
1400 levy jatkopaloilla keräävässä asennossa tekee suorana n. 180 senttisen uran lumeen (aura itsessään vielä vähän leveämpi n. 15 sentin korkeudelta) ja käännettynä sivulle noin 160 senttisen (yllättävän leveä). Eli sitä kapeampia polkuja tällä ei saa tehdyksi, tai palat pois päästä.

Edit: kuvassa semmoinen puolentoista kolanleveyden polku anoppilassa, eipä mahdu levyn kanssa mitenkään tuollekaan polulle. Kuvasta näkyy myös nyt nuo jatkopalojen kulmat levyn ollessa poikittain.
 

Liitteet

  • avant_levy.jpg
    avant_levy.jpg
    124 KB · Katselut: 2 731
Onko kellään mitään vinkkiä päätypaloista, jos ei halua levittää puskulevyä entisestään(1400mm)?

Pystyisiköhän paksusta muovilevystä tekemään semmoiset keruupalat päätyihin?
 
Juhani sanoi:
Onko kellään mitään vinkkiä päätypaloista, jos ei halua levittää puskulevyä entisestään(1400mm)?

Pystyisiköhän paksusta muovilevystä tekemään semmoiset keruupalat päätyihin?

Hyvin pystyy tekemään. Ongelma taitaa olla saada ne kestämään ja helposti irroitettavaksi jotta voi käyttää auraa sivulle purkaavana. Jos sitä tarvetta ei ole niin käytä kauha. On vähän niinkun sama asia.
 
Mulla nyt jonkun kerran kokemukset 200cm leveästä puskulevystä 630:sen kaulalla, käytän siivet keräävässä asennossa:
- hyvä sivuttaiskellunta, tosin mun koneessa ei oo puomin kelluntaa eli siitä miinus
- vähän turhan iso meidän pihan auraamiseen, tien auraamisessa taas aika kapea (jota en juuri tee) mutta huomioiden allaoleva
- eli tuntuu itse asiassa 600-sen koneen keulalla aika isolta, siis nuoskalumi alkaa viedä konetta sivulle kun ei ole ketjuja renkaissa (eli en ahnehtisi pienempiin koneisiin enempää leveyttä)
- kumihuuli erittäin hyvä kun meillä tuore pihakiveys ja joka paikassa kallistuksia, tosin kumihuuli on sivuissa ottanut jo rajusti siipeensä eli elinikä ei tule olemaan pitkä, ja tekee auratun pinnan kyllä tosi liukkaaksi.

Kokonaisuudessaa olen ihan tyytyväinen.

Nyt oon seurannut niin ainakin Helsingissä käytetään paljon pikkukoneissa sellaisia kauhan ja puskulevyn välimuotoja eli käytännössä kauha josta puuttuu pohja. Sellainen sanotaan 1,5m leveänä kumihuulella tai jollain muovihuulella (ja johon rakentelis joka suuntaan ison kellunnan) ois varmaan mun käyttöön paras.
 
Ville_remppaaja sanoi:
Nyt oon seurannut niin ainakin Helsingissä käytetään paljon pikkukoneissa sellaisia kauhan ja puskulevyn välimuotoja eli käytännössä kauha josta puuttuu pohja. Sellainen sanotaan 1,5m leveänä kumihuulella tai jollain muovihuulella (ja johon rakentelis joka suuntaan ison kellunnan) ois varmaan mun käyttöön paras.

Kuvaamastasi pelistä on hydraulisesti levitettävä sovellus, jonka leveys vaihtelee n. 1-2 m välillä, ainakin näkemässäni laitteessa.

tuossa linkki vastaavaan, mutta siis se minkä näin oli avantin käytettyjen plaanilla myynnissä jokunen vuosi sitten. Tapiolan huolto oli sen jo silloin ostanut.

http://www.j-trading.fi/koneet/monitoimikoneet/holder/holder_tyovalineet/leveneva_aura_top
 
Maasturisti sanoi:
Kuvaamastasi pelistä on hydraulisesti levitettävä sovellus, jonka leveys vaihtelee n. 1-2 m välillä, ainakin näkemässäni laitteessa.

tuossa linkki vastaavaan, mutta siis se minkä näin oli avantin käytettyjen plaanilla myynnissä jokunen vuosi sitten. Tapiolan huolto oli sen jo silloin ostanut.

http://www.j-trading.fi/koneet/monitoimikoneet/holder/holder_tyovalineet/leveneva_aura_top

Juuri TOP merkki niissä näkyi olevan, tosin ne oli ihan kiinteäleveyksisiä. Itse asiassa täällä kun ihmiset on itse tehnyt kauhoja niin tuollainen olis aika helppo tehdä (siis kiinteäleveyksisenä), tosin kelluntaan jos sellaisen haluaa joutuu käyttämään aivonystyröitä.-
 
Noitahan on toi TOP, Snowstar, Skaala ja Vama. Snowstarin 2,0-3,2m maksoi jtn 8,5k€, mutta on kanssa hyvä, kellunta toimii hyvin ja toimii teollisuuspihoilla sekä pienillä käytävillä.
 
Juhani sanoi:
Onko kellään mitään vinkkiä päätypaloista, jos ei halua levittää puskulevyä entisestään(1400mm)?

Pystyisiköhän paksusta muovilevystä tekemään semmoiset keruupalat päätyihin?
Tuossa oli aika oiva ratkaisu "Puuhastelijalta", teräksestä tosin :)
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=95&t=23#p14562
http://s80.photobucket.com/user/deltaco59/media/Kuva0450_zps18362af6.jpg.html?sort=3&o=13
 
Itse en ole noita käyttänyt, kun ei ole tuollaiselle tarvetta, mutta jotain tuollaista TOP-auran näköistä (en tiedä merkkiä) käyttää meidän taloyhtiön pihan puhdistava huoltofirma. Se on Willen keulalla ja pystyvät työntämään autoparkkipaikalta autojen välit puhtaiksi, kun sopivasti säätävät auran leveyden. Pienemmät aurat varmaan sopivat Avantienkin keulalle.
 
Leppis sanoi:
Juhani sanoi:
Onko kellään mitään vinkkiä päätypaloista, jos ei halua levittää puskulevyä entisestään(1400mm)?

Pystyisiköhän paksusta muovilevystä tekemään semmoiset keruupalat päätyihin?
Tuossa oli aika oiva ratkaisu "Puuhastelijalta", teräksestä tosin :)
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=95&t=23#p14562
http://s80.photobucket.com/user/deltaco59/media/Kuva0450_zps18362af6.jpg.html?sort=3&o=13

Hain 25mm paksua, ilmeisesti jotain akrylaattimuovia ja siitä ajattelin tehdä ihan suorat siivekkeet sekä pultata ne kiinni niihin puskulevyn omiin reikiin.
Jonkinverran tarvitsee varmaan muotoilla kolmiomallisiksi, niin kallistuu helpommin ja tietty pyöristää alareunaa ettei kynnä?
Luulisi 25 millisen muovilevyn kestävän jopa pientä rynkytystä?
 
Kova pakkanen ainakin voi tehdä muovista melko haurasta, juurikin rynkyttämisen kannalta huono.
Mutta kokeilemallahan se selviää.
Kyllähän se rauta varmaan paras olisi mutta jos ei ole mahdollisuuksia kunnolla muovailla niin hankala vaihtoehto sekin.
 
Päätypalat tehty ja toimii :D

Tuskin toi 25mm paksu muovi ihan heti antautuu?

Ajattelin toteuttaa sen noin, kun se raudan liimaaminen on kohtuullisen lopullista!!
 

Liitteet

  • 20150126_141215.jpg
    20150126_141215.jpg
    106,1 KB · Katselut: 1 509
  • 20150126_141158.jpg
    20150126_141158.jpg
    89,5 KB · Katselut: 1 536
Mistä ihmeestä olet löytänyt noin paksua muovia ?? :eek:

Näyttää hyvältä. Mä olisin tehnyt noi vanerista. Vaneri on aika sitkeetä ja jos olis tehnyt ihan vesivanerista, niin olis kestänyt kosteuttakin. Ainakin vähän aikaa.....

Jos tohon levyn takareunaan tekis saranan, niin puskulevy vinottain auratessa purkupuolen levyn vois kääntää taaksepäin, jolloin lumi pääsis purkautumaan vapaasti siltä puolelta. Tai yhtä hyvin toi ylimmäinen pultti vois toimia saranatappina ja levyn vois kääntää tarvittaessa ylös. Jokin lukitussysteemi pitäis vaan molemmissa vaihtoehdoissa kehittää millä pysyy tuossa ala-asennossa.

Onko noi levyn takana olevat tassut omatekemät vai onko noi tulleet jo tehtaalta. Näyttää hyviltä. Pitäis omaan levyynkin askarrella samanlaiset.
 
Taitaa olla levy POM;ia. On kyllä kestävää ja ei ruostu, eikä tarvi maalata.
Jos pultin kannat olisi vielä upotettu, niin uskaltaisi ajaa ihan autojen vierestä :lol:
 
Timberman sanoi:
Mistä ihmeestä olet löytänyt noin paksua muovia ?? :eek:

Näyttää hyvältä. Mä olisin tehnyt noi vanerista. Vaneri on aika sitkeetä ja jos olis tehnyt ihan vesivanerista, niin olis kestänyt kosteuttakin. Ainakin vähän aikaa.....

Jos tohon levyn takareunaan tekis saranan, niin puskulevy vinottain auratessa purkupuolen levyn vois kääntää taaksepäin, jolloin lumi pääsis purkautumaan vapaasti siltä puolelta. Tai yhtä hyvin toi ylimmäinen pultti vois toimia saranatappina ja levyn vois kääntää tarvittaessa ylös. Jokin lukitussysteemi pitäis vaan molemmissa vaihtoehdoissa kehittää millä pysyy tuossa ala-asennossa.

Onko noi levyn takana olevat tassut omatekemät vai onko noi tulleet jo tehtaalta. Näyttää hyviltä. Pitäis omaan levyynkin askarrella samanlaiset.

Itsekin mietin sitä saranointia, mutta päätin jättää tekemättä, kun en kuitenkaan viitsisi nousta niitä läppiä säätelemään ja ajattelin, että purkaahan se sitten sen päädyn yli, jos on purkaakseen. :)

Muovin ostin Etrasta Suutarilassa, mutta oli kyllä aika kallista, kun puolen neliön pala maksoi yli 100€ :(

Noi liukulautaset rälläköin irti semmoisesta (muistaakseni Kovan) kevyemmästä puskulevystä ja hitsasin ne tähän Avantin levyyn, jonka löysin käytettynä.
 

Uusimmat keskustelut