Virta kateissa Avant 220 koneesta | AvantClub - Keskustelupalsta

urkkolainen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.12.2012
72
0
6
Avant 220 akku sökö ! Onko " veljillä kokemusta 220 kohlerin akun vioittumisesta ?
Akku kuumenee niin perusteellisesti ja lopussa menee mykäksi.
Koneessa vaihtoakku jossa ei ole huohotinputkea niin kuin alkuperäisessä
lienee ollut.
Epäilen jännitteensäätäjää joka puskee liikaa virtaa . Lieneekö hankala vaihtaa ? :shock:
 
Säätimen vaihto hieman askarruttaa , akun vaihdosta on jo kokemusta ja tiedän sen olevan
hieman konstikas ja akku pitää olla just oikea.
 
Juu se akun tila ei anna paljon pelivaraa. Vaihdoin itse myös aikoinaan mun 220 koneessa akkua kun vanha tuli tiensä päähän melko nopeasti. Säädintä en koskaan vaihtanut joten en osaa opastaa edes että missä mahtaa olla. oletko tutkinut koneen lähi ympäristöä? Voi olla yllätyävänkin helpossa paikassa ihan näkyvilläkin! ;)
 
Jep ! Voipi olla ihan simppeli homma vaihtaa .En ole tutkinut vielä tarkemmin kun toinen
kone vielä toimii mutta pitänee selvittää tehtaalta ongelmaan ratkaisu.
Koneen kyljessä taisi olla murikka jossa luki HOT ! Sen tarkoitusta en vielä
tiedä. :roll:
 
Jännitteensäädin on siinä koneen pellissä kiinni. Helppo vaihtaa irrotettavasta töpselistä.
Mutta eri asia onko siinä vikaa? Jos on volttimittari (DC) käytettävissä akun jännite pitäisi olla 12v ja latauksen aikana tulisi nousta johonkin 14v paikkeille.
Akut on tosiaan monesti nykyään umpinaisia "huoltovapaita".
 
Kiitos leppis hyvistä neuvoista . Mittailin tuossa aamuvarhaisella akkua ja latausta ja
totesin seuraavaa.Akku pullistunut , saanut ilmeisesti liikaa virtaa , lämmennyt.
Lepojännite akussa reilu 13 v, Koneen käydessä lataa 15,5 - 15,6 v, lieneekö
hieman liikkaa !Tilaan kuitenkin uuden säätimen josko akut alkaisi kestämään.
Minulla on ollut vastaava kone ja nytkin on toinen samanlainen aparaatti ja ko ongelmaa
ei ole esiintynyt. Pitänee vielä tarkistaa toisesta koneesta jännitteet vertailun vuoksi.
Muutoinkin ihmettelin akun alueen kuumentumista , johtuneeko akusta tai muusta.
Onko kenelläkään kaasarin säätöarvoja tarkoitan lähinnä kaasarin päällä olevaa
ruuvia montako kierrosta auki ? KIITOS myös Steffelle aktiivisuudesta saitilla
tieto kulkee ja on myös tarpeellista täällä Laplandiassa! :cool:
 
Kyllä keittää akkua noilla jännitteillä :-(

Kysy huollosta samalla kaasun säätö.

Joko lakat kukkii pohjoisessa?
 
Leppis sanoi:
Kyllä keittää akkua noilla jännitteillä :-(

Kysy huollosta samalla kaasun säätö.

Joko lakat kukkii pohjoisessa?

Jännitteen säätimestä en tiedä mitään.Akku kumminkin voi loppua nyt ja heti.Viimmekesän akun myyjä mainitsi jotta akku voi mennä "poikki".Vaikka latasin ei ottanut virtaa,kesti se alkuperäinen sen vajaa 3 vuotta.
 
Laitanpas pari omaa kokemusperäistä vinkkiäni tänne:

-Lataussäätimen maadoitusjohdon irtoaminen/rikkoontuminen/tms on tyyppivika. Se on helppo korjata, maadoitusjohto on lataussäätimen rungossa ruuvilla kiinni, ruuvi auki, uusi johto tilalle ja maadoitat sopivaksi katsomaasi paikkaan. Vieressä on yksi paikka mihin se alkujaan on maadoitettu, sekin ruuvikiinnityksellä.

-Starttimoottorin maadoitusjohtoa ja starttia kiinni pitävän pultin kiinnitys on tupannut löystymään ja sinne väliin kertyy likaa. Pultti on siis se, joka pitää sen öljyntarkistustikunkin paikallaan. Ota pultti irti, putsaa johdot, kiristä pultti takaisin paikalleen. Voi olla hyödyksi laittaa kierrelukitetta.

Omassani tuo startin pultti on jo korkannut, vaihdoin pultin, mutta ilmeisesti moottorin puolelta on kierteet myös huonona. Pultti löystyy ajoittain. Pitäisi varmaan ottaa irti koko startti ja fiksata moottorin puolelle vaikka helicoil. Kai siinä voisi pyöräyttää vaikka kierteytystyökaluakin.

Se startin pultti tosiaan korkkaa helposti jos kiristät liikaa. Mullahan se lähti itsekseen kokonaan ja tärinän mukana tuli ulos.

Se pultti on sitten tiheäkierteinen! Minkähän vuoksi muuten? Ja mikähän sen oikea kiristysmomentti on? Ei taida tosin olla niin pientä momenttiavainta ainakaan omissa valikoimissa, että voisi sen momentin katsoa. Paikkahan on ahdas.

Pultissa on 13mm vääntiö ja se vieressä oleva öljyntarkistusputki on kiinni 8mm vääntiöllä olevalla pikkuruuvilla/pultilla. Se kannatta kiertää pois niin mahtuu paremmin työskentelemään.

EDIT: Vielä tuli mieleen, että yksi akkuhan mulla meni tuntemattomasta syystä semmoiseksi ihan, että siitä suli navatkin muodottomiksi. Tämä tapahtui siis asiakkaalla, luulisin, että virtaa liikahteli melko massiivisia määriä kun se startin pultti oli taas löystynyt ja startin maakontakti huono. Lopulta se sitten lakkasi toimimasta, akku vaihtui ja ei toiminut vieläkään. Kävin sitten kirraamassa sen pultin asiakkaalla ja taas homma toimi.

Akku on todella simppeli vaihtaa, kate pois, akku vaihtoon ja siinä se. Sopivan akun löytää vaikka Biltemasta, mutta kunnollinen geeliakku on parempi, kestää kaatumisenkin paremmin.
 
karihsep sanoi:
Akku kumminkin voi loppua nyt ja heti.
Näinhän se on, akut saattavat loppua nopeastikin ilman varoitusta.
Tässä tapauksessa latauksen ylijännite ilmiantaisi säätimen vialliseksi.
Muistaakseni moottorissa on 25A laturi, että kyllä pystyy tuuppaamaan akun lämpöiseksi.
jets sanoi:
Se startin pultti tosiaan korkkaa helposti jos kiristät liikaa
Kohlerin koneeseen löytyy tehtaalta oikeat momentit kullekin pultille.
Ovat aika mitättömän tuntuisia.
 
Leppikselle vain tiedoksi että juuri viimeisiä lumia sulatellaan! :lol: Eli lakkojen kukinta on vielä kaukana , tiedoitan sitten kun on
ajankohtainen.Soittelin Saulille ja taudin diaknoosi koneessani oli että säädin kaput ! Joten Tatujussi toimittaa uuden virtalaitteen.
Siis säätimen.Unohtui kysyä se kaasarin säätöarvo mutta kunhan virrat saan kohilleen niin sitten se.
 
urkkolainen sanoi:
Leppikselle vain tiedoksi että juuri viimeisiä lumia sulatellaan! :lol: Eli lakkojen kukinta on vielä kaukana , tiedoitan sitten kun on
ajankohtainen.Soittelin Saulille ja taudin diaknoosi koneessani oli että säädin kaput ! Joten Tatujussi toimittaa uuden virtalaitteen.
Siis säätimen.Unohtui kysyä se kaasarin säätöarvo mutta kunhan virrat saan kohilleen niin sitten se.

Saulilta kyllä saa vastauksen asiaan kun asiaan. Heille tehtaalla luonnollisesti kertyy paljon kokemusta tällaisista asioista jonka takia harvemmin vastauksissa on jossittelua vaan vastaus tulee kun apteekin hyllyltä! Voidaan siis käyttää termiä "ammattilainen"!
 

Uusimmat keskustelut