Juhan koneet | Sivu 31 | AvantClub - Keskustelupalsta
Onko noi helppo ruuvata vai joutuuko jumppaamaan, että menee suoraan?
2 heppua tarvitaan. Itse näkee hytistä yhden akselin suoruuden ja kaveri kattoo 90 asteen kulmassa sivulta toisen suoruuden. Ja kun ei pidä kiirettä, saa paalut suoraan. Kokemusta on. yli 2000 paalua on tullut pyöriteltyä vuosien mittaan.

Vain yhdessä paikassa paalut meni vinoon. Isäntä oli niin päissään, että höpötti ja lauleskeli, kun olisi pitänyt seurata työtä tiiviisti :)
 
  • Tykkään
  • Haha
Reaktiot: Miksu ja Timotopi
Naputtelempa tässä pienen kertomuksen. Lähinnä Valtterille, mut saa sen muutkin lukea…


Mulla oli vuonna 2016 Husqvarnan iso ajoleikkuri, jonka annoin Vainikalle vaihdossa käytettyyn 420:een käsirahaksi. Vuokrasin sitä sen verran, että sain vaihdettua sen 528:iin. Sitä sitten vuokrailin tosi paljon, ja hommasinkin sitten Ford Rangerin ja Hulco Terraxin. Rahoituksella Ford.

Sitten kun kuljetuskalusto oli kunnossa, hommasin ekan kaivurin, 2-tonnisen Hitachin. Ja toisen Avantin ja kolmannenkin. Ja sitten kaivureita tuli ja meni, ja nyt on 5.5 -tonninen ja 2 -tonninen Cat. Avantteja on 3 kpl. 860, 530 ja 423. Sekä kuorma-auto Volvo FM13.

Olen tehnyt urani IT-alalla. Mulla on akateeminen loppututkinto johtamisesta (KTM, eli ekonomi), ja olen neuvonut Suomen suurimpia yrityksiä ja useita globaalejakin yrityksiä Business Advisory -tyylisesti, miten liiketoimintaa kannattaa analysoida ja kehittää.

Olen tietoisesti rakentanut oman yritykseni brändiä Avantin brändiin nojaten, eli se on tunnettu merkki Suomessa = avainlipputuote. Turun seudulla olen vuosikaudet markkinoinut koneitani leppoisilla nimillä, ja esim. Arskan tuntee helposti yli 100 000 ihmistä tällä seudulla. Pelkästään nimeltä. Avantin muotokieli, väritys ja olemus herättää ihmisissä positiivisia tunteita, joita hyödynnän omassa liiketoiminnassani.

Viime vuoden liikevaihto oli about 140 keur, ja tänä vuonna odotan 200 menevän rikki. Keikkaa tulee hyvän yrityskuvan takia enemmän kuin ehdin tehdä, ja tänä keväänä olen ensimmäistä kertaa palkannut laskuttavan kuskin ajamaan yhtä konettani.

Brändi, tunnettuus, hyvä markkinointi ja asiakkaiden suhtautuminen kotimaisiin koneisiin on se, juttu, jolla tehdään rahaa. Joku Jussi myyjänä näkee katastrofina, kun joku tulee valittamaan, että ilmastoinnin lämpötilan säätönuppi irtosi. Minulle tuollaiset asiat eivät merkitse mitään, ei kerrassaan mitään.

Vielä vähemmän otan liiketoiminnassani huomioon jonkun räkänokan ”neuvot”, miten mun konekantani pitäisi vaihtaa johonkin, kenenkään tuntemattomaan, ulkomaiseen merkkiin.

Jos nyt olisin Valtteri, tekisin nuorempana nuo ratkaisut, mitä tein nyt. Siinähän ehtisi rakentaa kunnon imperiumin. Mutta, kuten tiedetään, huutelijat ja tekijät on erikseen…
Komea bisnes luotu nollista. Tuolle liikevaihdolle pitää jo kalusto liikkua, urakkaa olla ja materiaaliakin mennä läpi :)

Tohditko avata hieman, millainen kilpailutilanne alueella oli aloittaessa/nyt?
Oliko patoutunutta" kysyntää, joka täytettiin, vai saatu markkinaosuuksia muilta?
 
Komea bisnes luotu nollista. Tuolle liikevaihdolle pitää jo kalusto liikkua, urakkaa olla ja materiaaliakin mennä läpi :)

Tohditko avata hieman, millainen kilpailutilanne alueella oli aloittaessa/nyt?
Oliko patoutunutta" kysyntää, joka täytettiin, vai saatu markkinaosuuksia muilta?
Vanha sanonta, että "se on eri miehet, kun tekee ruumiita ja eri miehet pesee niitä", niin pitää paikkansa, vaikka Juha ei sitä viestissään mainitsekaan.;)

Kyllähän tuo bisnesälyäkin vaatii, mutta kaikki Juhan sanoma pitää paikkansa ja nykyään tuon hyvän yrityskuvan antaminen on helpompaa kuin ennen, kiitos tuon paljon paskaakin sisältävän sosiaalisen median.
Enään ei vaan riitä se, että tekee "murisemalla" sen mitä pitää, vaan homma vaatii supliikkiakin ja se ei taas kaikilta onnistu.
Kaluston edustava ulkonäkö, urakoitsijan habitus ja käytös, sekä kuljetuskaluston kunto antavat juuri sitä oikeanlaista mielikuvaa asiakkaalle, joka varmasti kuuluu puskaradiossakin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mek
Juhani naulasi hyvin mun ajatukset. Mulla oli alkuun ns. markkinapenetraatio, eli tulin "väkisin" markkinoille edullisilla hinnoilla, 25 kilsan ilmaisella kuljetuksella ja hyvillä koneilla (tunnettu Avant-brändi)

Sittemmin olen tiputellut vaivihkaa tuota ilmaista kuljetusta 15 kilsaan ja nostellut varovasti hintoja. Silti mulla on seudun parhaimmat koneet ja edullisimmat hinnat tuotuna ja vietynä. Konevuokraus ei kyllä ole mikään kultakaivos, eli rahat tehdään urakoinneilla ja kuljetuksilla. Plus, että mulla on rehellisesti nettisivulla kaikkien maa-ainesten hinnat ja kuljetushinnat. Ne on jostain syystä harvinaisia netissä.

Ja asenne ratkaisee myös. Olen saanut paljon keikkaa kaupan pihalla, tankatessa, muuten vaan parkissa tai missä tahansa. Kysyn reippaasti keski-ikäisiltä äijiltä (mielummin vielä niin, että vaimo kuulee vierestä), että onko pihalla tarvetta pieneen tai isompaan remonttiin. Tässä lavalla olis Avant, jolla mullanlevitys muuttuu painajaisesta hauskanpidoksi... Ja sitten lykkään hienon kynän käteen, jossa on taskulamppu ja Verkakoneen nettiosoite + puhnro. Olen jakanut satamäärin niitä. Ja nyt rupeaa olemaan se vaihe, että puskaradio tosiaan hoitaa suuren osan keikoista.

Ja kyllä. Kaluston pitää olla hyvännäköistä, puhdasta ja nykyaikaista. Ja hiukan rennommalla otteella kuin muilla...

Ollen tarrat.jpg
 
Thänks.

Toi asiakaspalvelu taitaa olla maailman vaikein ammatti. Ja kuitenkin vasta sen jälkeen tulee yleensä se päätyö/ostettava asia lisänä.

Plus, että mulla on rehellisesti nettisivulla kaikkien maa-ainesten hinnat ja kuljetushinnat. Ne on jostain syystä harvinaisia netissä.
Toi on uskomattoman yleistä edelleen. Hinnat on piilossa myyjien takana. Avoimuus on päivän sana.
 
Onko Juhalla 75mm maaporanterää vuokrata tai jollakulla tietoa onko Turun seudulla kyseistä terää mahdollisuus vuokrata.
Pitäis muutamalle aidan tolpalle reikä kairata. Tietty tehtaalta vois terän tilata mutta hinta melko korkea muutamaa reikää varten.
Monitoimipyörittäjä A37190 löytyy itseltä.
 
Melkoista byrokratiaa. Saan ajaa kuorma-autoa (C) ja vetää pakulla O2-kärryä, max 3500 kg. Mutta kevytkuorma-autolla en saa vetää kärryäni.

Niinpä piti käydä autokoulussa 3 tuntia ajo-opetusta, teoriakokeessa, käsittelykokeessa ja inssissä eli ajokokeessa. Nyt on sitten ABEC1C-kortti. Rahaa tietysti paloi melkein tontun verran...
 
Opikko mitään uutta teoriatunneilla?

Tarkkana saa olla painojen ja muun pykäläviidakon kanssa.

Taitaa se etukirjain olla merkitsevä. Intissä saapumiserästä B kortilliset ajeli C1E:n, C kortilliset korotti täyteen CE.
 
Autossa lukee power stroke, mutta eikös F-150:sta jäänyt dieselit pois. Melko harvinainen versio.
 
Uusi Avantin omistaja kysyy. Kone 225 tyhjäsin vanhan polttoaineenmpois ja lisäsin 5lit uutta. Tankin valo ei sammunut vaan palaa. Pitääkö tankki ladata täyteen että sammuu? Kone ollut käyttämätön 2v ja hetken , kun ajelin syttyi MIL valo??
Mihin viittaa? Sulakkeet ehjät? Pitääkö viedä heti huoltoon? Huollon jälkeen on ajettu 100h
 
Uusi Avantin omistaja kysyy. Kone 225 tyhjäsin vanhan polttoaineenmpois ja lisäsin 5lit uutta. Tankin valo ei sammunut vaan palaa. Pitääkö tankki ladata täyteen että sammuu? Kone ollut käyttämätön 2v ja hetken , kun ajelin syttyi MIL valo??
Mihin viittaa? Sulakkeet ehjät? Pitääkö viedä heti huoltoon? Huollon jälkeen on ajettu 100h
Tais tulla kyssäri vähän väärään säikeeseen… Mä en noista bensa-Avanteista tiedä mitään…
 

Uusimmat keskustelut